Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
در دفاع از مسایل عقیدتی اهل سنت تا پای جان ایستاده ایم - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

در دفاع از مسایل عقیدتی اهل سنت تا پای جان ایستاده ایم

مولانا محمدحسین گرگیج در واکنش به حملات برخی سایت های افراطی به سخنان ایشان در خصوص عدم ثبوت زیارت قبور بزرگان اسلام در قالب کاروان های پیاده روی از دیدگاه اهل سنت، بار دیگر بر مواضع خود تأکید کردند.gorgij-sarjangal

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان در مراسم نماز جمعه (12 آذر 95) روستای سرجنگل از توابع بخش کورین زاهدان گفتند: بنده چند هفته پیش موضوع عدم ثبوت زیارت قبور بزرگان اسلام در قالب کاروان های پیاده روی از دیدگاه اهل سنت را بیان کردم که در فضای مجازی با واکنش برخی جریان ها مواجه شد و علیه اینجانب موضع گیری کردند و مصاحبه هایی نیز به راه انداختند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه افزودند: این افراد در فضای مجازی طوری جلوه دادند که مولوی گرگیج با زیارت قبور مخالف است، با اهل بیت (رض) محبت ندارد و شَدُّ الرِحال را منکر شده است ولی سایرعلمای اهل سنت این مسایل را قبول دارند، در فضای مجازی به طور گسترده به این مسایل دامن زده شد در حالی که بحث چند هفته پیش بنده هیچ ربطی به این موضوعات نداشت.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش تأکید کردند: اینجانب برخی از مسایل را که بر خلاف عقاید اهل سنت بودند متذکر شدم اما افرادی در فضای مجازی این سخنان را مورد هجمه قرار دادند و مسایل بی ربطی را عنوان کردند که جای تعجب بود.

ایشان در تشریح دیدگاه و اهداف اهل سنت از زیارت قبور تصریح کردند: طبق عقیده اهل سنت رفتن به قبرستان و زیارت قبور مستحب و سنت است، رفتن به قبرستان چه جهت زیارت یک قبر معمولی و چه زیارت مرقد یکی از شخصیت های اسلامی ناجایز نیست، هدف از زیارت قبور، دعا برای خود ومردگان جهت آمرزش گناهان و همچنین عبرت گیری از قبرستان و یادآوری آخرت است.

مولانا گرگیج افزودند: پیامبر (ص) در اوایل ظهور اسلام زیارت قبور را منع کردند، حکمت و فلسفه این ممانعت چه بوده است؟ { نهیتکم عن زیارت القبور فزوروها } (شما را از زیارت قبور نهی کردم و آگاه باشید که اکنون شما را اجازه هست بروید) علماء در مورد امر “فزوروها” معتقدند این کلمه مختص رفتن مَردان به قبرستان هست و برای زنان به علت قلت صبر و شیون کردن جایز نیست، تحقیق درباره عدم اجازه رفتن خانوم ها به قبرستان را در کتب فقه حنفی و در شروحات حدیث با دقت مطالعه فرمایید.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر  با بیان این مطلب که ” محبت با اهل بیت پیامبر(ص) در خون و جان ما عجین شده است” اظهار داشتند: بنده چگونه می توانم دشمن اهل بیت پیامبر (ص) باشم در حالی که نام خودم محمدحسین است و نام فرزندم نیز حسین علی می باشد؟! ما منکر این بزرگان نیستیم.

ایشان ادامه دادند: محبت با اهل بیت در قلوب علمای اهل سنت جریان دارد که هم نام خود و هم فرزندانشان را به اسامی اهل بیت(رض) نام گذاری کرده اند، پس در حق ما نوعی جفا به شمار می رود که ما را متهم به عدم محبت با اهل بیت کنند و یا اینکه العیاذبالله ما را تکفیر نمایند.

مولانا گرگیج سپس به تشریح علمی و فقهی موضوع “شَدُ الرِّحال” مطابق با دیدگاه اهل سنت پرداختند و اظهار داشتند: طبق حدیثی بیان شده است که شَد رحال فقط برای سه مکان مسجدالحرام، مسجدالنبی و مسجد أقصی جایز است.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر اضافه کردند: در این موضوع علما دو نظر دارند که استثناء، متصل یا منقطع است، متصل بدین معناست که به هیچ مسجدی به جز این سه مسجد بار سفر نبندید، منظور پیامبر (ص) در این حدیث، نهی کردن از خرافات آن زمان و سفرهایی که با اهداف خاصی انجام می گرفت بوده است.(استثنای منقطع)

عالم برجسته اهل سنت کشور در ادامه ی تبیین این مبحث افزودند: شاه ولی الله محدث دهلوی و مولانا محمد عمر سربازی (رحمهم الله) و سایر علما و بزرگان دین استثناء در مسئله شَد رحال را منقطع دانسته اند که عقیده بنده در موضوع شد رحال نیز همین دیدگاه بزرگان است.

مولانا گرگیج خاطرنشان ساختند: افرادی که زیارت قبور را جایز می دانند آیا طواف، بوسیدن و سجده کردن بر آن را هم نیز مطابق با عقیده اهل سنت جایز می دانند؟ آیا حاجت خواستن از اهل قبورو نذر برای آنان جایز است؟ مطابق با مذهب حنفی، نذر برای اولیاء الله نه تنها باطل و حرام است.( کتاب بحر الرائق شرح کنز الدقائق و کتاب شامی شرح رد المحتار قبل از کتاب الاعتکاف)

عضو مجمع فقهی ایران با بیان این که ” اگر ما پایبند به مذهب خاصی هستیم باید مطابق با مسایل فقهی خود عمل کنیم” اظهار داشتند:  بنده به این افراد که قطعا به زبان عربی مسلط هستند پیشنهاد می کنم که کتاب های بحر الرائق شرح کنز الدقائق و کتاب شامی رد المُحتارشرح در المُختار قبل از کتاب الاعتکاف این مطلب را به طور دقیق مطالعه کنند تا به درستی با مسایل مذهبی شان در این خصوص آشنا شوند.

مولانا گرگیج با انتقاد از بزرگنمایی برخی جریان های تندرو در مورد سخنرانی اخیر ایشان ابراز داشتند: ما مطابق با عقیده خودمان اعزام کاروان های پیاده روی اهل سنت برای زیارت قبور بزرگان اسلام را ناجایز عنوان کردیم و بنده فقط تذکر دادم که برخی جریان ها این مسئله را بسیار بزرگ کردند و با توجه به امکانات وسیعی که دارند مصاحبه هایی را بر خلاف سخنانم تدارک دیدند، افرادی که از آنان مصاحبه گرفته می شود یا فریب می خورند و یا به گونه ای از آنان مصاحبه می گیرند که متوجه اصل موضوع نشوند.

عضو مجمع فقهی ایران با تأکید بر این مطلب که “ما باید مرز بین سنت و بدعت را بدانیم” بیان داشتند:  آیا می توانیم در ماه ربیع الاول همانند ماه مبارک رمضان نماز تراویح را با جماعت در مسجد بخوانیم؟ آیا می شود اکنون نماز وتر را با جماعت خواند؟ آیا اکنون پس از اقامه نماز جماعت می توانیم تکبیر تشریق را بگوییم؟ ذکر خداوند و نماز خواندن در وقت غیر مقرر بدعت به شمار می رود زیرا از سلف صالح در خصوص انجام آن روایتی بیان نشده است، رسول الله (ص) و یا خلفای راشدین (رض) برای زیارت قبر ابراهیم خلیل الله (ع) بار سفر نبستند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در تشریح وحدت بین مذاهب خاطرنشان ساختند: مسایل عقیدتی هر مسلمانی مختص خودش است و نباید عقاید و باورهای خود را بر وی تحمیل کنیم، افرادی که از وحدت و مجمع تقریب سخن به میان می آورند اظهار دارند معنای وحدت اینست که نباید یک سنی عقیده خود را رها کند و همانند برادران شیعه عمل کند.

مولانا گرگیج با تأکید بر اتحاد و انسجام مسلمین و عدم تحمیل باورهای خود به دیگران خطاب به آنان توصیه کردند: ما باید در کنار یکدیگر قرار بگیریم، اتحاد و انسجام خود را حفظ کنیم و هر کدام مطابق با باور خودش عمل کند، ما حق نداریم به برادران شیعه که به اقامه تراویح اعتقادی ندارند باور خودمان را بر آنان تحمیل کنیم زیرا نماز تراویح مختص مذهب اهل سنت است.

ایشان تخریب افرادی که از عقاید خود دفاع می کنند را نادرست خواندند و گفتند: تقریب به معنای ذوب و تخریب یکدیگر و تحمیل باورهای خود به دیگران نیست، نباید کسی که از عقیده خود دفاع می کند را در تمامی میادین تخریبش کنیم که چنین عملی از نظر شریعت و انسانیت نادرست است.

عالم برجسته اهل سنت کشور با تأکید بر اینکه” ما باید به باورهای خودمان پایبند باشیم” تصریح کردند: نباید به شخصی که از عقاید خودش دفاع می کند برچسب های مختلفی زده شود، بنده از افرادی که در مورد مناسبت های خاصی مصاحبه می کنند می خواهم که طبق مذهب خودشان (حنفی) پیاده روی برای زیارت قبور را اثبات کنند.

مولانا گرگیج ادامه دادند: اگر این افراد این موضوع را به طور علمی و فقهی ثابت کردند ما از تریبون نماز جمعه از همه عزیزان عذرخواهی می کنیم، در صورت عدم ثبوت این موضوع باید به خاطر موضع گیریشان از بنده عذرخواهی کنند، چرا مسایل دروغین را به مذهب اهل سنت نسبت می دهند؟! ما چنین باورهایی نداریم.

ایشان در پایان اظهارات امروز خود خطاب به علمای برجسته اهل سنت کشور گفتند: بنده از علمای برجسته اهل سنت کشور می خواهم که عقیده اهل سنت پیرامون اعزام کاروان های پیاده روی برای زیارت قبور بزرگان را شفاف سازی کنند، ما قصد تخریب باور و عقیده مذهب خاصی را نداریم اما در مقابل افرادی که قصد تهاجم فرهنگی به سوی اهل سنت داشته باشند و بخواهند مذهب ما را تحریف کنند تا پای جان ایستاده ایم.

 

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*