Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
رعایت حقوق همسایه از وظایف مهم و اساسی هر مسلمان به شمار می‌رود - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

رعایت حقوق همسایه از وظایف مهم و اساسی هر مسلمان به شمار می‌رود

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در مراسم ختم قرآن روستای بلوچ آباد شیرنگ از توابع شهر فاضل آباد با بیان اینکه ” بی توجهی به احوال همسایگان نشانه ضعف ایمان است” رعایت حقوق همسایه را از فرامین مهم اسلامی برشمردند.IMG_8511

ایشان در این مراسم که شامگاه 21 رمضان المبارک (25 خرداد 96) برگزار شد پس از تلاوت آیه 36 سوره نساء (وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبي‏ وَ الْيَتامي‏ وَ الْمَساکينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبي‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبيلِ وَ ما مَلَکَتْ أَيْمانُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ کانَ مُخْتالاً فَخُور) اظهار داشتند: خداوند بر رعایت حقوق همسایه تاکید بسیار کرده است و فرموده اند با همسایگان خود نیکی کنید، رعایت حقوق همسایه یکی از دستورات مهم اسلام است.

ایشان ضمن تشریح اولویت بندی حقوقی همسایگان خاطرنشان کردند: همسایگان سه نوع هستند که هر کدام بر اساس اولویت، حق بیشتری بر ما دارند، نخست شخصی که خویشاوند و مسلمان هست که در نزدیکی ما زندگی می کند سه حق دارد، سپس مسلمانی که فقط همسایه هست دو حق برادر دینی و همسایگی دارد و در مرحله آخر غیر مسلمانی که در جوار ما سکونت دارد باید حق همسایگی وی رعایت شود.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر با اشاره به احادیث روایت شده از نبی مکرم اسلام (ص) در خصوص اهمیت و جایگاه همسایه در اسلام ابراز داشتند: رسول الله (ص) می فرمایند جبرئیل بارها حقوق همسایه را به من گوشزد می کرد و می فرمودند مسلمانان نباید همسایگان خود را مورد آزار و اذیت قرار دهند، پیامبر (ص) در حدیث دیگری فرموده اند شخصی که همسایه خود را برنجاند ایمان ندارد.

عضو مجمع فقهی ایران ادامه دادند: رسول الله(ص)  اکرام همسایه را بسیار حائز اهمیت خوانده اند لذا کمک مالی، عاطفی و غذایی، از وظایف اخلاقی همسایگان در حق همدیگر است، پیامبر (ص) فرمودند مؤمن نیست هر کس سیر بخوابد در حالی که همسایه اش گرسنه باشد.

مولانا گرگیج در ادامه بیان داشتند:  تا 40 منزل در اطراف ما همسایه محسوب می شود، همسایه 4 حق بر ما دارد، اولین حق این است که باید همیشه جویای حال او باشیم و دوم این که همیشه وقتی با وی روبرو می شویم تبسم کنیم، سومین حق این است هنگام گرفتاری، با او تعاون و همیاری داشته باشیم و حق آخر این که اسباب آزار همسایه نشویم.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش تاکید کردند: زنا با نوامیس همسایه یکی از گناهان کبیره به شمار می رود و در حدیث دیگری بیان شده است شخصی که همسایه خود را بیازارد گویا مرا آزرده و هرکس که مرا بیازارد گویا الله ذوالجلال را رنجانده است و  در ادامه می فرمایند: هرمسلمانی که با همسایه خود بجنگد گویا با من جنگیده است و جنگ با من اعلان جنگ با خدا می باشد.

مولانا گرگیج همچنین حُسن همجواری، رسیدگی، رفت و آمد، یاری، عیادت، انفاق و صدقه و رفع نیازمندی را از دیگر وظایف اخلاقی همسایگان نسبت به یکدیگر دانستند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در خاتمه سخنان شان در این گردهمایی معنوی با تاکید بر حفظ وحدت و انسجام مسلمانان، بر دوری از اختلاف، اعتیاد و ابتذال تاکید نهادند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*