Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
هیچ نهادی حق دخالت در امور مذهبی ما را ندارد - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

هیچ نهادی حق دخالت در امور مذهبی ما را ندارد

مولانا محمدحسین گرگیج، آزادی مذهبی را حق مسلم یک شهروند ایرانی دانستند و با بیان اینکه ” مساجد و حوزه ها باید در اختیار علماء باشند ”  هرگونه دخالت در امور مذهبی اهل سنت را جزو خطوط قرمز برشمردند.DSC_0217

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیخ التفسیر مولانا گرگیج، خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در بخشی از خطبه های امروز(13 فروردین 95) این شهرستان گفتند: مردم باید در مسایل مذهبی خود مانند حوزه ها و مساجد آزاد باشند، انتخاب امام جمعه و جماعت مساجد با مردم است و این امور جزو وظایف حکومت نیستند، مردم باید خودشان شخص مورد نظر را انتخاب کنند.

ایشان با بیان این مطلب که “نباید امام جمعه و یا جماعتی بر مردم تحمیل شود” تصریح کردند:  تعلیم و تعلم دینی مردم، احوالات شخصی، اقامه نمازجمعه و جماعات در اختیار مردم و علماء هستند، هیچ نهادی حق دخالت در امور مذهبی ما را ندارد، حکومت از خودش وظایف دیگری دارد.

عضو مجمع فقهی ایران ادامه دادند: ما هرگز در امور حکومت دخالت نمی کنیم، اگر در امور نظامی و ارتشی دخالت کردیم سپس آنان هم می توانند در امور مدارس دینی و مساجد ما دخالت کنند، اجازه نمی دهیم کسی در امور حوزه و مساجد ما دخالتی داشته باشد.

عالم برجسته اهل سنت کشور، هرگونه دخالت در امور مذهبی را جزو خطوط قرمزعنوان کردند و اظهار داشتند: این مسئله(دخالت در امور مذهبی) خط قرمز ما هست، اجازه نمی دهیم کسی با کفش های پوتین داخل مدارس دینی و مساجد ما شود، مساجد و حوزه ها باید در اختیار علماء باشند، ما در امور سیاسی و نظامی کشور دخالتی نداریم پس به آنان هم اجازه نمی دهیم که در امور شخصی ما دخالت کنند.

*عقیده و مسلک انسان ها جرم به حساب نمی آید

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با اشاره به حادثه تروریستی هفته گذشته در پارک گلشن اقبال شهر لاهور پاکستان که منجر به کشته و مجروح شدن صدها نفر شد ضمن محکومیت آن بیان داشتند: در هفته گذشته حادثه ای در پاکستان رخ داد که مسیحیان هدف قرار گرفتند و علاوه بر آن تعداد زیادی مسلمان اعم از زن و کودک بیگناه نیز از بین رفتند، کدام دین و مذهب و کدام تفکر بشری اجازه نابودی انسان ها را به خاطر عقیده و مذهبشان می دهد؟!

ایشان با تأکید بر این که “نباید انسان ها برای عقیده و مذهبشان تحت فشار قرار گیرند” افزودند: عقیده و مسلک، جرم به حساب نمی آید و نباید جرم انسان ها عقیده و مذهب باشد، هرکسی در خصوص عقایدش مختار هست، در کشوری که انواع ادیان و مذاهب در کنار هم زندگی می کنند به صِرف عقیده مجرم شناخته نمی شوند.

مولانا گرگیج با اشاره به اخلاق و رفتار اسلامی پیامبر (ص) در برخورد با غیر مسلمانان یادآور شدند: در زمان پیامبر(ص) کلیمی و یهودی های بسیاری در شهر مدینه با صلح و سازش در جوار آنحضرت (ص) زندگی می کردند، تا زمانی که آنها به مسلمانان هجوم نیاوردند کسی با آنها کاری نداشت.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر هرگونه تعرض به غیر مسلمانان را ناجایز دانستند و تأکید کردند: طبق مذهب حنفی اگر یک غیر مسلمان، مسلمانی را به قتل برساند و یا به زن مؤمنی تعرض کند و یا در صورت اهانت به پیامبر(ص) ما حق نداریم خودسرانه عمل به مثل کنیم و شخص مجرم با توجه به قوانین کشور مجازات می گردد اما کسی حق تعرض به وی را ندارد.

عالم برجسته اهل سنت کشور اضافه کردند: نباید به خاطر عقیدۀ مسیحیت و یا هر دین دیگری، شخصی مورد هجوم قرار گیرد، این گونه رفتارها جزو منطق قرآن، پیامبر(ص) و دین و مذهب ما نیستند، مسیحیان و تمامی اقلیت های دینی می توانند شعائر دینی خود را آزادانه برگزار کنند.

ایشان، انجام رفتارهای غیر انسانی را بی ارزش توصیف نمودند و اظهار داشتند: این نوع رفتارها از نگاه اسلام ارزشی ندارند، همچنین از کشورهای اروپایی می خواهیم که به حقوق مسلمانان احترام بگذارند، ترامپ با شعارهای اسلام ستیزانه خود پیروز نخواهد شد، در توان وی و هیچ شخص دیگری نیست که افراد مقیم آن کشور که چندین نسل در آنجا بوده اند را از کشور بیرون براند، همه مسلمانان را تروریست به حساب نیاورید، بر آنان إعمال فشار نکنید و به شعار های اسلام ستیزانه خود پایان دهید.

*امیدواریم نسل کُشی مسلمانان در میانمار پایان یابد

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در فراز دیگری از سخنان امروز خود با توجه به لغو محرومیت و فشارها برای مسلمانان میانمار ضمن ابراز خرسندی از این موضوع تصریح کردند: در کشور میانمار حُکم قتل عام مسلمانان توسط بوداییان تندرو صادر شده بود، جرم مسلمانان در میانمار مذهب بود.

مولانا گرگیج در عین حال افزودند: اخیرا انتخاباتی در آن کشور صورت گرفت و یک خانوم برنده انتخابات شد، ایشان تمامی فشارها و محاصره مسلمانان را لغو نمود که اگر اینگونه شود این حرکت جای خرسندی و تقدیر دارد، مسلمانان باید در هر نقطه از دنیا آزادی عقیدتی داشته باشند و امیدواریم نسل کُشی مسلمانان در میانمار پایان یابد.

*بحران فلوجه یک فاجعه انسانی به شمار می رود

عضو مجمع فقهی ایران در ادامه با اشاره به بحران شهر فلوجه عراق و محاصره شدن مردم، از آن به عنوان یک فاجعه یاد کردند و ابراز داشتند: برای بشریت و مدافعان حقوق بشر،شرم است که این همه زن و کودک بیگناه در خاورمیانه کشته می شود، زیر ساخت ها ویران می شوند، قدرت ها و مستکبران جهانی درصدد فروش اسلحۀ خود هستند، حملۀ روسیه به سوریه 7 میلیارد دلار برای او سود داشته است، این پول ها، سرمایه مسلمانان بوده است.

ایشان، رهبری سران استکبار جهانی بر مسلمانان را لکه ننگی برای جهان اسلام دانستند و اظهار داشتند: برای جهان اسلام ننگ است که روسیه و مستکبران دنیا بر مسلمانان رهبری کنند، سران کشورهای اسلامی با هم تفاهم داشته باشند و توافق کنند که بازار سلاح های مستکبران را از بین ببرند در غیر اینصورت خودشان نابود می شوند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با توجه به اوضاع نابسامان مسلمانان در عراق و سوریه ضمن اظهار تأسف از این واقعه گفتند: در مقطعی مسلمانان سوریه از گرسنگی جان خود را از دست دادند و اکنون شاهد از بین رفتن مسلمانان فلوجه عراق هستیم، این بحران ها ناشی از بی کفایتی حکام منطقه هست، مردم فلوجه می خواهند به علت گرسنگی دست به خودکشی دسته جمعی بزنند که این امر بسیار ناگوار است.

مولانا گرگیج همچنین راهکارهایی را در راستای برون رفت از بحران های کنونی جهان اسلام  خطاب به سران کشورهای اسلامی توصیه نمودند و افزودند: همه گروهها باید بر سر میز مذاکره بنشینند و با تفاهم مسایل و اختلافات را حل کنند، تبعیضی درمیان نباشد، اختلاس و دزدی ها برچیده شوند و کشورشان را با هم اداره کنند، این توصیه کلی برای جهان اسلام است.

*مسئولین و نمایندگان مجلس به فکر مسایل اقتصادی مردم باشند

شیخ التفسیر مولانا گرگیج با توجه به تلفات جاده ای در ایام نوروز خاطرنشان کردند: متأسفانه تعطیلات نوروزی همواره با تلفات همراه هست، زیرساخت های جاده ها ضعیف هستند و برخی فرسوده شده اند، از مسئولین تقاضا داریم که در ساخت جاده ها و ترمیم آن کوشا باشند، طبق اظهارات پلیس راهور در هر ساعت یک نفر جان خود را بر اثر سوانح رانندگی از دست می دهد.

ایشان در عین حال تأکید کردند: اگر اینگونه باشد تلفات جاده ای ما در ایام نوروز بیشتر از تلفات حادثه منا خواهد شد، باید به فکر رفاه مسافران بود، همچنین از رانندگان عزیز درخواست دارم که به مقررات راهنمایی و رانندگی پایبند باشند، مسئولین و نمایندگان مجلس به فکر مسایل اقتصادی مردم باشند، اقتصاد و سیاست در اختیار یک گروه خاص نباشد.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*