مولانا گرگیج با اشاره به قبولي دانش آموزان مستضعف در يك مدرسه شهرستان سراوان در كنكور سراسري امسال در رشته هاي پزشكي، ضمن تمجيد از تلاش و پشتكار این دانش آموزان با وجود کمبود امکانات تحصیلی، خواستار حمایت از آنان شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر در پایان مراسم نمازجمعه شهرستان آزادشهر ( 23 شهریور 97) اظهار داشتند: در کنکور سراسری امسال 17 نفر از دانش آموزان مستضعف در یک مدرسه ی سراوان (سیستان و بلوچستان) که 16 نفر در رشته های پزشکی و یک نفر در رشته داروسازی قبول شدند موجب خوشحالی و مسرت ما شد.
ایشان افزودند: مسئله ای که موجب رنجش ما می شود این است افرادی که رتبه های پایین تری دارند جایگزین نخبگانی می شوند که رتبه های بالایی کسب کرده اند و در این خصوص چندین گزارش به بنده رسیده است، انتظار ما این است باید در همه میادین عدالت را رعایت کنیم.
عالم سرشناس اهل سنت کشور در ادامه خطاب به والدین دانش آموزان گفتند: والدین در تعلیم و تعلم دانش آموزان کوشا باشند و با پارتی و پول برای شان مدرک علمی نگیرند بلکه تحصیلات آنان را کنترل نمایند تا سواد عالی کسب نمایند، فردی که نخبه هست و با رتبه بالا قبول شده است باید مورد حمایت قرار بگیرد نه اینکه وی را حذف و برکنار کنیم زیرا این مسئله موجب دلسردی و نا امیدی نخبگان از علم آموزی می شود.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در خاتمه همچنین خواستار حمایت از دانش آموزان و دانشجویان تنگدست شدند و بیان داشتند: نخبگان و افراد باهوش مایه ی افتخار هستند لذا باید مورد حمایت قرار گیرند، درخواست دیگر بنده از مردم توانمند که توانایی مالی دارند این است که از خانواده هایی که توان مالی برای ثبت نام تحصیل فرزند خود ندارند پشتیبانی کنند تا بتوانند مدارک عالی علمی را در برترین رشته ها کسب کنند و پس از اتمام تحصیلات به جامعه خدمت کنند.
*هر جا سخن از عدالت در اسلام است نام حضرت عمر (رض) می درخشد
مولانا گرگیج در بخش نخست خطبه های امروز با اشاره به اول محرم مصادف با شهادت حضرت عمر (رض) پس از تلاوت آیه 16 سوره فتح (قُلْ لِلْمُخَلَّفِينَ مِنَ الْأَعْرَابِ سَتُدْعَوْنَ إِلَىٰ قَوْمٍ أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقَاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ ۖ فَإِنْ تُطِيعُوا يُؤْتِكُمُ اللَّهُ أَجْرًا حَسَنًا ۖ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا كَمَا تَوَلَّيْتُمْ مِنْ قَبْلُ يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا) بیان داشتند: اول محرم مصادف با شهادت حضرت عمر (رض) می باشد، همانطور که پیش از این تأکید شده است در مذهب اهل سنت مراسمی مبنی بر سالگرد میلاد و شهادت برای بزرگان دین برگزار نمی شود زیرا با توجه به معدود بودن روزهای اندک سال نمی توان برای همه بزرگان اسلام و پیامبران(ع) مراسم برگزار نمود اما در این ایام، خصوصیات و فضایل پیشگامان اسلام را برای مردم بازگو می کنیم تا الگوی زندگی خویش قرار دهند.
امام جمعه اهل سنت آزادشهر در تبیین بخشی از فضایل و مناقب حضرت عمر (رض) خاطرنشان ساختند: حضرت شاه ولی الله (رحمه الله) در کتاب خویش، آیه فوق (55 نور) را اولین مصداق خلافت حضرت عمر (رض) می دانند و آیه 16 سوره فتح را دومین گواه خلافت ایشان فرموده اند، حضرت عمر (رض) اولین شهید محراب است که در نماز صبح توسط ابولؤلؤ مجوس ایرانی مجروح و به شهادت رسیدند.
استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش افزودند: هجرت و خلافت حضرت عمر (رض) مبارک بود و هجرت های ایشان شجاعانه بودند، همواره در غزوات دوشادوش حضرت رسول (ص) بودند، خلیفه ی راشد بود و خلافت تمامی خلفای راشدین (رض) مانند خلافت داوود و سلیمان بر منهاج نبوت است.
عالم برجسته اهل سنت ایران گفتند: حضرت علی (رض)، عمر (رض) را فردی امین و توانا معرفی کردند که هیچ خیانتی در زمان خلافتش در بیت المال رخ نداد و پست و مقام و حساب ویژه برای خود و نزدیکانش اختصاص نداد، پدر همسر پیامبر (ص) بودند؛ افتخار دیگر حضرت عمر (رض) این بود که داماد حضرت علی (رض) بودند و ام کلثوم دختر حضرت فاطمه (رض) همسر ایشان بودند که دو فرزند به نام های زید و رقیه داشتند که علمای شیعه و سنی این مسئله را تایید می کنند.
ایشان با استناد به سخنان محمد تقی شریعتی در خصوص فضایل حضرت عمر (رض) تصریح کردند: در کتاب (امامت و ولایت) محمد تقی شریعتی پدر دکتر علی شریعتی از زهد حضرت عمر (رض) سخن گفته است و متعصبان نسبت به این نوشته ها اعتراض کردند که ایشان در پاسخ گفتند حقیقت را نمی شود کتمان کرد.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش سپس به فتوحات اسلامی زمان خلافت ایشان اشاره کردند و اظهار داشتند: سه ابر قدرت ایران، مصر و روم در زمان خلافت ایشان فتح شدند و به اسلام مشرف گرویدند ،جرجان (گنبد کنونی) و مکران بلوچستان ایران جزو فتوحات حضرت عمر (رض) بودند و حسنین (رض) در این فتوحات جزو لشکر ایشان بودند؛ ترکیه، فلسطین، ارمنستان، گرجستان، سوریه، آذربایجان و حوزه خلیج فارس در زمان خلافت ایشان فتح گردید.
ایشان در خصوص حضرت عمر (رض) درباره انتخاب والیان (استاندار) مناطق تحت سیطره خلافت ایشان گفتند: نخستین توجه حضرت عمر (رض) در اداره حکومت، دقت در استخدام والیان و فرمانداران با توجه به پتانسل و موقعیت مناطق اسلامی بود؛ برای فرمانروایان تعیین شده در مناطق مختلف شرایطی را با حضور مهاجرین و انصار (رض) مشخص می کرد و با آن ها قرارداد امضا می کرد، مَرکَب فرماندهان باید عادی و ارزان قیمت باشد، طعام و پوششان باید ساده و همچنین درب منزلشان همواره بر روی عموم مردم باز باشد.
مولانا گرگیج در ادامه تأکید کردند: ایشان لیست اموال والیانش را پیش از عزیمت به مناطق تعیین شده مورد بررسی قرار می دادند و سپس بعد از اتمام مأموریت شان اموالشان را بررسی می کردند، اگر رشد اقتصادیشان طبیعی بود که موردی نداشت و اگر ثروت هنگفتی با توجه به موقعیتشان انباشته کرده بودند از آنان می گرفت و در تصاحب بیت المال قرار می داد.
خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر خاطرنشان ساختند: ایشان با وجود وسعت قلمرو حکومتی خویش نظارت دقیقی بر والیانش داشت، ابن غنم که یکی از والیان بی کفایت ایشان بودند یک روز جریمه شدند که گوسفندان را بچراند و همچنین عمر وعاص و فرزندش برای اینکه یک ذمی را بخاطر مسابقه اسب دوانی شلاق زده بود مواخذه کردند و فرمودند: از چه وقت مردم را برده خود قرار دادید در حالی که آزاد به دنیا آمدند.
مولانا گرگیج با بیان اینکه ” نگاه حضرت عمر (رض) به امیر و فقیر یکسان بود” تصریح کردند: هر جا سخن از عدالت در اسلام است نام حضرت عمر (رض) می درخشد، شب ها با لباس مبدل در سطح شهر، سرزنی می کردند که یک شب زمزمه مادر و دختری را شنیدند که مادر اصرار داشت در شیر، آب قاطی کند که دخترش مخالفت کرد و گفت حضرت عمر (رض) متوجه می شوند، مادرش گفت عمر (رض) متوجه نمی شود و دختر در پاسخش گفت خدای عمر (رض) که می فهمند.
عضو مجمع فقهی اهل سنت ایران افزودند: حضرت عمر (رض) منزل را شناسایی کردند و روز بعد به آن جا مراجعه کردند و تقوای دختر، حضرت عمر (رض) را تحت تاثیر قرار داد و آن را برای فرزند خویش انتخاب کرد و عروس ایشان شد.
ایشان در خاتمه با توجه به مودت و همراهی حضرت علی با خلیفه دوم مسلمین (رض) به خطبه ای از نهج البلاغه اشاره کردند و گفتند: در خطبه 146 صفحه 446 چاپ قدیم فیض الاسلام بیان شده است که در واقعه جسر هنگام شکست سپاهیان اسلام و تلف شدن شش هزار مسلمان، حضرت عمر (رض) تصمیم می گیرد خودش پرچم اسلام را به دست گیرد و به جنگ ایران برود که حضرت علی (رض) ممانعت می کنند و می فرمایند اگر شما بروید دین اسلام نابود می شود که حضرت عمر(رض) منصرف می شوند و حضرت سعد بن ابی وقاص(رض) را به جای خود می فرستند؛ بندهای آن خطبه بیان گر فضایل و مناقب حضرت عمر (رض) می باشد.