شیخ التفسیر مولانا محمد حسین گرگیج در ابتدای خطبه های جمعه (30 شهریور 97) با اشاره به ایام شهادت حضرت حسین(رض) اهداف قیام و شخصیت آنحضرت را از چند بُعد مورد بررسی قرار دادند و بر لزوم الگو برداری مسلمانان از قیام حضرت حسین(رض) تأکید کردند.
امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیه 41 سوره حج (الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ) گفتند: مطابق دیدگاه اهل سنت حضرت حسین (رض) جایگاه ویژه ای دارد، اهل سنت صحابه و اهل بیت (رضی الله عنهم اجمعین) را دوست دارند زیرا محبت و دوستی پیامبر (ص) در دل ما موج می زند؛ حضرت حسین (رض) فرزند حضرت علی و فاطمه (رض) که محبوب اهل سنت هستند می باشد، حضرت حسین (رض) ریحانه رسول الله (ص)، سید جوانان بهشت و سالار شهیدان است.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش ” واقعه کربلا را یکی از اسفناک ترین وقایع تاریخ جهان اسلام دانستند” و بیان داشتند: سال 61 هجری قمری از اسفناک ترین سال های تاریخ اسلام بود که واقعه عاشورا رخ داد و حضرت حسین (رض)، اولاد و یارانش به شهادت رسیدند، حسن و حسین (رضی الله تعالی عنهم أجمعین) شباهت بسیار نزدیکی با رسول الله (ص) داشتند و در کودکی همواره بر دوش پیامبر (ص) قرار داشتند.
ایشان در تبیین “سیرت اخلاقی و مرام حضرت حسین (رض)” گفتند: حضرت حسین (رض) در واقعه عاشورا، حُریت و آزادگی، صداقت، حفظ کرامت انسانی، مبارزه با ظلم و استبداد و خیانت به بیت المال، احیا گری بُعد دینی و معنویت و مقابله با ظلم و مظالم را به ما آموختند.
مولانا گرگیج “اهداف قیام حضرت حسین (رض) را مبارزه با ظلم، استبداد و تبعیض دانستند” و بیان داشتند: قیام حضرت حسین (رض) برای پادشاهی و حکومت نبود بلکه به خاطر مبارزه با ظلم، استبداد و تبعیض بود، مبارزه با مسایلی بود که در زمان یزید اتفاق افتاد و در بین مسلمانان ترویج گردیده بود، حضرت حسین (رض) یک انسان آزاده بود؛ برخی از حکام منطقه گمان می کنند که وقتی حاکم یک کشور شدند همه ملت برده آنها هستند و تمام سرمایه ملی متعلق به آنان است؛ یک حاکم باید خادم مردم باشد و به انسانها قدر و منزلت دهد، انسان آزاده وقتی مشاهده می کند شخصی مردم را برده خود قرار داده است در مقابل وی قرار می گیرد.
مفسر برجسته اهل سنت کشور با بیان اینکه “حضرت حسین (رض) دنیا را فدای دین کرد” گفتند: حضرت حسین (رض) الگوی ما باشد زیرا به ما آموخت که هرجا حاکمی به مردم ظلم کرد و به بیت المال خیانت کرد، ظلم ها و خیانت های وی را افشا کنیم و اعلان کنیم که حکومت وی مطابق اسلام نیست و در مقابل وی قرار بگیریم؛ در هرجایی که در حق کسی اجحاف شد و یا ظلمی صورت گیرد باید با آن مبارزه شود؛ حضرت حسین رضیاللهعنه با قیام خویش مبارزه با استبداد را تا قیامت به ما تعلیم داد.
عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور افزودند: اگر در صحرای کربلا حضور داشتم قطعاً در صف امام حسین (رض) قرار می گرفتم و در برابر یزید و لشکرش مبارزه می کردم، متاسفانه برخی عوامل تندرو و بیمار این سخن بنده را “اعتراف مولوی گرگیج به ظلم بنی امیه” ما مدافع بنی امیه نیستیم اما در جاهایی نیز دین اسلام را گسترش دادند.
ایشان تاکید کردند: ما طرفدار حضرت حسین (رض)، نوه ی پیامبر (ص) هستیم که در برابر ظلم یزید قرار گرفت، اگر حسین (رض) به دنبال پُست و مقام بود می توانست بهترین تسهیلات و امکانات را از یزید بگیرد و با رفاه و آسایش زندگی کند اما اینگونه عمل نکرد تا دین اسلام و سنت های پیامبر (ص) نابود نشوند.
مولانا گرگیج در خصوص فلسفه قیام حضرت حسین (رض) گفتند: فلسفهی قیام حضرت حسین (رضیاللهعنه) آزادمنشی، آزاد مردی و نمایش حُریت اسلامی بود. پیام قیام امام حسین (رض) آن است که اگر ظالمی با زور و تزویر قصد فرمانروایی بر مسلمانان را داشت باید در مقابل وی قیام کرد.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با اشاره به اشعار علامه اقبال لاهوری (رحمه الله) در خصوص واقعه کربلا تصریح کردند: به گفته علامه اقبال اگر حضرت موسی در مقابل فرعون ایستاد حضرت حسین (رض) مقابل یزید این کار را انجام داد و این قوه حق و باطل از زمان حیات با انسان بودهاند، امروز حق اگر زنده است از قوت جانفشانی حضرت حسین (رض) است، حضرت حسین استبداد، ظلم و خودخواهیها را قطع کرد.
خطیب جمعه اهل سنت آزادشهردر پایان این بخش خطاب به مسلمانان گفتند: محبت اهلبیت (رض) در دوستی قلبی و پیروی از سیرهی آنان است لذا ما باید از اعمال و کردار حضرت حسین (رض) الگو برداری کنیم، حضرت حسین رضیاللهعنه در حین جنگ و نزاع با دشمن، نماز ظهر را در روز عاشورا با جماعت اقامه کردند و به ما آموختند که همواره بر نماز جماعت پایبند باشیم و تنها در ماه مبارک رمضان و ظهرعاشورا نماز اقامه نکنیم بلکه دائما نمازگزار باشیم.
*در مذهب اهل سنت مراسم سالگرد و عزاداری مرسومی وجود ندارد
استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در فراز دیگری از سخنان شان با بیان اینکه ” مراسم سالگرد و عزاداری در اهل سنت مرسوم نیست” اظهار داشتند: علت عدم برگزاری سالگرد میلاد و یا شهادت و عزاداری این است که در صدر اسلام حوادث زیادی برای پیغمبر و یارانش اتفاق افتاد مانند جنگ بدر، احد و سایر غزوات که یاران و نزدیکان آن حضرت شهید شدند اما حضرت رسول (ص) برای آنها سالگرد و عزا نگرفته است.
عالم سرشناس اهل سنت کشور افزودند: 18 ذوالحجه مصادف با شهادت حضرت عثمان (رض) می باشد اما از سویی دیگر برادران شیعه ما جشن غدیر دارند، اگر اهل سنت در این روز مراسم عزا می گرفتند و برادران شیعه جشن برپا می کردند ممکن بود حوادث ناگواری اتفاق بیفتد که موجب شکاف و دودستگی بیشتر بین شیعه و سنی شود.
مولانا گرگیج ادامه دادند: مطابق دیدگاه اهل سنت 12 ربیع الاول هم تولد و هم رحلت نبی مکرم اسلام (ص) می باشد پس ممکن نیست در یک روز هم جشن و هم عزاداری برگزار کرد؛ چنین رسوماتی در مذهب اهل سنت نیست پس اگر فردی از اهل سنت، ناظر مراسم عزادا ری بود آن را به عنوان عزاداری اهل سنت برای امام حسین (رض) جلوه ندهند و این گلایه ای است که همیشه بنده دارم که برخی افراد حضور چند نفر از اهل سنت در مراسم عزاداری را بزرگنمایی می کنند.