Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
هرکسی که ادعای محبت پیامبر را دارد باید از سنت آنحضرت پیروی کند - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

هرکسی که ادعای محبت پیامبر را دارد باید از سنت آنحضرت پیروی کند

حضرت مولانا محمد حسین گرگیج امام جمعه محبوب اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیات 31 و 32 سوره آل عمران ( قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (31) قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ ) خطبه های  جمعه امروز(20 دی) را به اتباع سنت پیامبر اعظم اسلام صلی الله علیه وسلم اختصاص دادند و فرمودند :هرکس که ادعای محبت رسول الله صلی الله علیه وسلم  را داشته باشد خداوند او را با آیات 31و32 سوره آل عمران آزمایش می کند  چون خدا فرموده : اگر شما خدا را دوست دارید پس به سنت آنحضرت پایبند باشید گویا این دو آیه محکی است برای ادعای محبت , چنانچه یهود ادعا داشتند که آنها فرزندان و دوستداران خدا هستند  بنا براین خداوند فرمود : اگر چنین است پس از رسول الله پیروی کنید تا صداقت شما مشخص شود.

امام جمعه اهلسنت آزادشهر اتباع از رسول الله صلی الله علیه وسلم در سه چیزدانستند وافزودند:اتباع از پیامبر در 3 چیز است  1-عقیده 2- اعمال 3-اخلاق . چنانچه پیروی در این سه مورد نباشد ادعای محبت باطل ودروغ می باشد .

ایشان در ادامه درتوضیح و تفسیر این آیه فرمودند:خداوند در این آیه پاداش پیروی از رسول الله را دو چیز قرار داده 1-محبوب او قرار می گیرید2- گناهان شما را معاف می کند .

مدیر محترم دارالعلوم فاروقیه اهلسنت گالیکش  به نقل از داستانی از خلیفه دوم مسلمین حضرت عمر(رض)فرمودند: حضرت عمر(رض) راهبی را دیدند که بر اثرعبادت زیاد از خورد ونوش پرهیز کرده بود وبر بدن او گوشتی باقی نمانده بود  حضرت عمر به حال او گریه کرد و فرمود:(عاملة ناصبة تصلی ناراٌحامیة<غاشیه>) اوبسیار عبادت کرده ولی به جهنم داخل خواهد شد. چون عبادت او طبق دستور رسول الله نبوده لذا موجب ورود وی به جهنم می شود.

خداوند رسول الله را الگوی ما قرار داده است

خطیب جمعه اهلسنت آزادشهر ضمن الگو دانستن رسول خدا(ص) از جانب خداوند بیان داشتند: ما باید اعمالی را انجام دهیم که پیامبر(ص) انجام داده به همین خاطر مشاهده می کنیم که در نماز عیدین نه اذان مشروع است و نه اقامه،با وجودی که نماز عید باشکوه برگزار میشود  اما چون اذان واقامه در آن از رسول الله صلی الله علیه وسلم منقول نیست بنابراین این عمل بدعت شمرده می شود و همچنین خواندن نماز نفل ومستحبی قبل و بعد از نماز عید در عیدگاه بدعت می باشد

ایشان همچنین  مراسم های سوم وهفتم وچهلم که بین مردم رایج است را بدعت دانستند وگفتند: چون در زمان رسول الله صلی الله علیه وسلم این مراسمات رواج نداشته است لذا فقهای ما نیز این امور را از بدعات شمرده اند.

نمونه های بارز محبت به  رسول الله صلی الله علیه وسلم

مولانا در ادامه به چند نمونه ومثال از محبت صحابه به پیامبر(ص)  اشاره کردند و فرمودند:صحابه پیامبر همواره مطیع  آن حضرت بودند و از سنت های وی کمال پیروی را داشتند .

1-محبت حضرت عثمان رضی الله عنه را ببینید که در صلح حدیبیه هنگامی که قریش به او می گویند ما مسلمان ها را امسال برای طواف نمی گذاریم اما اگر خودت بخواهی می توانی طواف کنید که حضرت عثمان در جواب می گوید من بدون آن حضرت(ص)طواف نمی کنم .

2- حضرت حذیفه بن یمان هنگامی که به عنوان سفیر به دربار پادشاه ایران حاضر می شود و هنگام غذا خوردن مقداری غذا از دستش به زمین می ریزد لذا آنها را برداشته و تمیز کرده ومی خورد به او گفته می شود که این کار را ایرانی ها بد میدانند لذا شما این عمل را تکرار نکنید  حضرت حذیفه می گوید :من سنت محبوبم را به خاطر اینها ترک نمی کنم چرا که رسول خدا فرموده اند( اگر هنگام غذا خوردن لقمه ای از دستتان افتاد آنرا تمیز نموده و بخورید زیرا نمیدانید برکت در کدام حصه از طعامتان میباشد.)

3-حضرت بن مسعود می فرماید روز جمعه بود ورسول الله صلی الله علیه وسلم در حال سخنرانی بود در این میان بعضی از اصحاب ایستاده بودند که رسول الله فرمودند : سرجای خود بنشینید من دم در مسجد بودم فوراٌ همان جا نشستم وگفتم من چطور با امر رسول الله مخالفت کنم؟

4-هنگامی که خواهر معقل بن یسار را شوهرش طلاق بائن داد  خواهرش تمایل داشت که دو باره با شوهر قبلی خود ازدواج کند ولی معقل مخالفت کرد و قسم خورد من هرگز به تو اجازه نمی دهم که دوباره با او ازدواج کنی اما وقتی که آیه ی قران نازل شد که نباید مانع زن ها شوید که با شوهران قبلی ازدواج کنند  معقل فرمود: من چیزی اراده کردم و خداوند چیز دیگر اراده کرد و اراده خداوند غالب است لذا مانع ازدواج خواهرش نشد.

5-هنگامی که رسول الله صلی الله علیه وسلم حضرت معاذ بن جبل را به یمن می فرستد هنگام بدرقه به او می گوید : ای معاذ ممکن است این آخرین دیدار من وتوباشد و تو مرا نبینی , معاذ گریه می کند رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید : مرگ برای همه است ولی این را بدان که نزدیک ترین شما به من کسی است که از خدا بیشتر بترسد هر که باشد و هرجا باشد .

بجای جشن تولد گرفتن برای پیامبر(ص) به سنت هایش عمل کنیم

مولانا گرگیج در پایان با توجه  به فرا رسیدن ماه ربیع الاول خاطرنشان کردند:در دوازدهم این ماه هم تولد رسول الله است و هم وفات آنحضرت , لذا لازم است بر سنت های ایشان عامل باشیم نه اینکه جشن بگیریم و پایکوبی کنیم واز نماز صبح غافل باشیم , چنین جشن های ثبوت شرعی ندارد به جای این کارها کاملا مطیع آن حضرت شویم و در انجام سنتهای وی کوتاهی نکنیم.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*