Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
فریضه روزه نوعی تمرین تقوا به شمار می رود - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

فریضه روزه نوعی تمرین تقوا به شمار می رود

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در مراسم نمازجمعه (29 اردیبهشت 96) شهرستان آزادشهر ماه مبارک رمضان را ماه صبر و مواسات خواندند و بر کثرت اعمال صالح در این ماه تاکید نهادند.IMG_8151

امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیه 183 سوره بقره گفتند: صوم به معنای بازداشتن خویش در طول روز از اکل و شرب و همبستر شدن با همسر می باشد، فریضه روزه از زمان آدم (ع) تا کنون برانسان ها واجب بوده است، فریضه روزه نوعی تمرین تقوا به شمار می رود زیرا انسان را از لذت های دنیوی باز می دارد و این به معنای پرهیزگاری می باشد.

ایشان با اشاره به خطبه و حدیثی از پیامبر (ص) در رابطه با اهمیت ماه مبارک رمضان خاطرنشان کردند: حضرت رسول الله (ص) در پایان ماه شعبان خطبه ای ایراد فرمودند و اظهار داشتند که ماهی بسیار بزرگ بر شما سایه افکنده که سرشار از برکت است و در آن شبی قرار دارد که ارزش آن با هزار ماه برابری می کند و عبادت لیلة القدر مساوی با 83 سال عبادت است.

مولانا گرگیج در تشریح این مسئله که روزه بر چه کسانی واجب است تصریح کردند: خداوند روزه را بر مسلمانان فرض کرده است، روزه بر انسان عاقل، بالغ، سالم و مقیم به جز زنانی که در دوران حیض و نفاس به سر می برند لازم است.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با اشاره به فضایل ماه مبارک رمضان خاطرنشان ساختند: خداوند فرموده است من پاداش روزه دار هستم، برای روزه داران دو شادمانی و کامیابی هست یکی هنگام افطار و دیگری زمانی است که پاداش خود را در میدان محشر دریافت می کنند، نماز تراویح در رمضان سنت موکده است و مسلمانان از صدر اسلام تا کنون در شب های رمضان نماز تروایح را با شکوه برگزار می کنند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر ادامه دادند: هر شخصی که در ماه مبارک رمضان عبادت نفلی و عمل خیر انجام دهد اجر یک فریضه را کسب می کند و اگر یک عمل فرض انجام دهد 70 برابر ثواب آن عمل به وی می رسد.

مولانا گرگیج در ادامه تاکید کردند : ماه رمضان ماه صبر می باشد و اگر انسانی صبور نباشد شکست وی قطعی است، مسلمانان باید در میدان عبادت و اطاعت صبر داشته باشند زیرا پاداش صبر بهشت است، رمضان ماه مواسات و همدردی است که در این ماه افراد مرفه و غنی  وضعیت تنگدستان را با تحمل گرسنگی و تشنگی درک می کنند.

عضو مجمع فقهی ایران با بیان اینکه “رمضان ماه افزایش رزق است” اظهار داشتند:  خداوند بر ما لازم کرده که در این ماه صدقه فطر را در راستای کمک به نیازمندان بپردازیم، الله متعال در این ماه به صدقه دادن و کمک به مساکین تاکید فراوان نموده است. اگر شخصی به یک روزه دار افطار دهد مورد آمرزش قرار می گیرد و ثواب روزه بدون آن که از ثواب روزه دار کاسته شود به او تعلق می گیرد.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش اضافه کردند: روزه داران در صحرای محشر یک لیوان آب ازحوض کوثر می نوشند که تا پایان حسابرسی به اعمال انسان ها احساس تشنگی نمی کنند، دهه اول رمضان با رحمت همراه است ، دهه دوم آن مغفرت و دهه آخر رهایی از آتش جهنم برای روزه داران می باشد.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر با توجه به حدیثی از رسول الله (ص) گفتند: پیامبر (ص) تاکید کرده اند چهار ویژگی در ماه مبارک رمضان داشته باشید، اول اقرار به توحید و دوم طلب مغفرت که با این دو خصوصیت پروردگار راضی می شود، ویژگی سوم درخواست بهشت و چهارم پناه بردن از آتش جهنم است که این دو خصلت جزو نیازهای انسان به شمار می روند.

ایشان با تاکید بر کثرت اعمال نیک در ماه مبارک رمضان خطاب به نمازگزاران توصیه کردند: با استقبال گرم به پیشواز ماه مبارک رمضان برویم و بر اعمال نیک در این ماه مبارک پایبندی بیشتری داشته باشیم، روزه گرفتن در گرما نوعی آزمایش های الهی است.

مولانا گرگیج با توجه به پایان ماه شعبان و آغاز ماه مبارک رمضان در هفته آینده از عموم مردم خواستند برای رویت هلال ماه کوشش کنند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در خاتمهبا اشاره به انتخابات امروز ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا بر حضور حداکثری ملت و انتخاب فرد اصلح و شایسته تاکید نمودند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*