Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
توبه بازگشت به سوی خداوند متعال است - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

توبه بازگشت به سوی خداوند متعال است

شیخ التفسیر مولانا محمد حسین گرگیج در مراسم نمازجمعه ( 27 مرداد 96) شهرستان آزادشهر با بیان این که “مسلمان در هر جایگاهی که باشد باید توبه کند ” بر ضرورت عمل توبه و پیروی از دستورات الهی تاکید نهادند.IMG_0543

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیه 8 سوره تحریم (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَي اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسي‏ رَبُّکُمْ أَنْ يُکَفِّرَ عَنْکُمْ سَيِّئاتِکُمْ وَ يُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ يَوْمَ لا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعي‏ بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّکَ عَلي‏ کُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ) بیان داشتند: مسلمان در هر جایگاهی که باشد باید عمل توبه را انجام دهد و در واقع توبه به معنای بازگشت و رجوع به سوی خداوند متعال است.

ایشان در توصیف توبه به نقل از حضرت عمر (رض) بیان داشتند: توبه باید به گونه ای صورت گیرد که همان طور که شیر دوشیده به پستان حیوان باز نمی گردد مومن هم به سمت گناه بازنگردد.

مولانا گرگیج سپس به تشریح شرایط توبه از دیدگاه حضرت علی (رض) پرداختند و گفتند:  از گناه نادم و پشیمان باشد، قضایی فرایض را به جا آورد؛ از مردم حلالیت بطلبد و اموال آنان را بازگرداند، از کسانی که در حق شان ظلم کرده است طلب عفو کند و تصمیم قطعی بر ترک گناه بگیرد و همچنین نفس خویش را مطیع دستورات الهی کند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با اشاره به مراحل توبه  گفتند: توبه و بازگشت بین بنده و معبود سه مرحله دارد؛ خروج نفس از گناه و عدم بازگشت دوباره به آن، احساس ندامت و پشیمانی از ارتکاب گناه و عزم راسخ برای عدم رجوع به گناه به طوری که اصرار بر انجام دوباره گناه نداشته باشد؛ حقوق تضییع شده بندگان را برگرداند و حلالیت بطلبد.

عضو مجمع فقهی ایران در ادامه خاطرنشان ساختند: الله ذوالجلال از توبه بندگان بسیار شادمان وخوشحال می شوند لذا همه مسلمانان موظفند بر توبه پایبندی داشته باشند، توبه خالص و نصوح توبه ای است که انسان شرایط آن را رعایت کند، ما هرگز خود را پاک فرض نکنیم بلکه همواره درصدد توبه باشیم؛ توصیه بنده به حجاج عزیز این است که پیش از عزیمت به حرمین شریفین توبه نمایند.

*علما زبان گویای مردم هستند

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در فراز دیگری از اظهاراتشان با اشاره به گلایه مسئولین نسبت به مواضع ایشان در خصوص برخی مسایل داخلی کشور تصریح کردند: ما اگر به مسئولین موضوعی را متذکر می شویم از روی دل سوزی است و هدف ما بیان رنج و دردهای مردم است، بنده تا کنون هیچ گونه تقاضای شخصی ازمسئولین نداشته ام و اگر توانستند یک مورد آن را ثابت کنند من به آنان جایزه می دهم.

عالم برجسته اهل سنت کشور ادامه دادند: از دفترچه بیمه روستایی وعشایری استفاده می کنم و همانند سایر مردم از تسهیلات عادی برخوردارم در حالی که می توانستم بهترین مزایا و امکانات خاص را کسب کنم ولی این گونه عمل نکردم.

عضو مجمع فقهی احناف ترکمن صحرا افزودند: برخی مسئولین از ما گلایه دارند که سخنان و مواضع شما بسیار تند هستند، سخنان ما زمانی تند می شوند که در حق مردم کوتاهی شود و سخنان صریح ما همواره در راستای منافع مردم بیان می شوند و هرگز برای منافع شخصی این سخنان را اظهار نکرده ایم.

مولانا گرگیج با بیان این مطلب که “علما زبان گویای مردم هستند” گفتند: اگر مردم در جایی با مشکلاتی از قبیل شناسنامه و یا محدودیت های مذهبی روبرو شوند ما آن را بازگو می کنیم تا فریاد مردم به گوش مسئولین برسد و کاستی ها را جبران کنند.

ایشان در پایان سخنان امروز خود در مراسم نمازجمعه شهرستان آزادشهر تاکید کردند: بنده تا کنون از مسئولین برای خود و اطرافیانم درخواست شخصی نداشته ام و استقلال خود را حفظ کرده ام و ان شاء الله همیشه مستقل خواهم ماند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*