Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
زنان در پاداش اعمال نیک و تقوا با مردان برابری دارند - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

زنان در پاداش اعمال نیک و تقوا با مردان برابری دارند

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در خطبه های این هفته (19 آبان 96) شهرستان آزادشهر با بیان اینکه ” زن آمر به معروف و بازدارنده از منکر نزد خداوند محبوب است” به ادامه ی تشریح جایگاه زن در دین اسلام پرداختند.photo_2017-11-11_22-53-06

امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت بخشی از آیه 71 سوره توبه (وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ) اظهار داشتند: در زمان جاهلیت، حقوق زنان پایمال می شد و نه تنها به آنان ارثی تعلق نمی گرفت بلکه خودشان جزو اموال میراث بودند، زنان حق اظهار نظر نداشتند و بدون مشورت و رضایت شان در نکاح شخصی قرار می گرفتند.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با اشاره به روایتی از حضرت عمر (رض) در خصوص جایگاه زن در اسلام گفتند: حضرت عمر (رض) فرمودند: به ذات الهی سوگند ما پیش از اسلام در جاهلیت کامل بسر می بردیم و حقوق زنان را پایمال می کردیم تا پس از ظهور اسلام، زن جایگاه ویژه ای کسب کرد به طوری که در پاداش اعمال نیک و تقوا با مردان برابر هستند.

مولانا گرگیج خاطرنشان ساختند: در نزد خداوند جایگاه زنی که بر اعمال نیک پایبند باشد نسبت به همسرش که بر موازین اسلامی پایدار نیست و آنان را زیر پا می گذارد به مراتب بالاتر است و در روز قیامت نسبت به همسرش برتری دارد و در آن لحظه که زن به بهشت وارد شود شوهرش حسرت خواهد خورد.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه افزودند: برخی زنان در جایگاهی قرار می گیرند که نسبت به مردان برتری محسوس دارند، زنی که آمر به معروف و ناهی از منکر باشد نسبت به مردان پیش قدم و نزد خداوند محبوب تر است.

عضو مجمع فقهی ایران در ادامه به بیان نقش زنان در صدر اسلام پرداختند و بیان داشتند: اُمّهات المومنین (رض) در زمان های حساس و سرنوشت ساز از مشاوران اصلی رسول الله (ص) بودند که نمونه ای از آن را می توان به پیشنهاد ام سلمه (رض) در صلح حدیبیه اشاره کرد که این تدبیر سبب شد مسلمانان به دستور پیامبر (ص) عمل کنند و پس از منع مسلمانان برای ادای مناسک حج به مدینه منوره بازگردند.

ایشان در ادامه افزودند: روزی حضرت عمر (رض) بر روی منبر نسبت به نرخ بالای مهریه هشدار دادند که در این بین زنی که در آن جا حضور داشت از پشت پرده به سخنان ایشان اعتراض کرد و آیه ” وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَارًا ” را تلاوت کرد و گفت خداوند برای ما حقوق ویژه ای قائل شده است پس چگونه آن را محدود می کنید؟! و حضرت عمر (رض) نیز  اعتراضش را پذیرفتند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در پایان این بخش از سخنان شان با تاکید بر حفظ احترام پدر و مادر خطاب به جوانان گفتند: پیامبر (ص) حق مادر را سه برابر پدر بیان کرده اند، مادر از هنگام حمل و زایمان تا مرحله رشد دو سالگی مشقت های فراوانی را متحمل می شود و ما هرگز نمی توانیم این حقوق را جبران کنیم پس بیاییم قدر آنان را تا زمانی که زنده هستند بدانیم و پس از مرگشان دعا گوی آنان باشیم.

مولانا گرگیج در پایان مراسم نمازجمعه روز گذشته با اشاره به حادثه سقوط اتوبوس مسیر تهران – گنبد کاووس در محور سوادکوه مازنداران، ضمن اظهار تاسف و عرض تسلیت به هم استانی های عزیز، از درگاه خداوند متعال برای درگذشتگان دعای خیر و طلب آمرزش و برای بازماندگان آرزوی صبر جمیل و اجر جزیل را مسئلت نمودند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*