هدف از عمل قربانی اخلاص و تقوای الهی است

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در بخش ابتدایی خطبه های جمعه (26 مرداد 97) شهرستان آزادشهر با بیان این که ” همه اعمال ما باید برای خداوند باشد ” به فضایل عمل قربانی پرداختند و پرهیزگاری در اعمال را یکی از کانون های توجه الهی برشمردند.photo_۲۰۱۸-۰۵-۲۵_۱۴-۱۳-۴۷

امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیه 37 سوره حج(لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوی مِنْکُمْ کَذلِکَ سَخَّرَها لَکُمْ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلی ما هَداکُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنینَ) فرمودند: دم نُسک به حیوانی گفته می شود که حجاج در مراسم حج تمتع در منا و یا مکه مکرمه قربانی می کنند و این حیوان باید همان ویژگی های قربانی را داشته باشد، هدف از عمل قربانی اخلاص و تقوای الهی است.

مولانا گرگیج در خصوص شرایط وجوب قربانی  بر مسلمانان طبق مذهب حنفی ابراز داشتند: در نزد علمای اسلام، عمل قربانی لازم است اما در لزومش اختلاف وجود دارد؛ امام ابوحنیفه (رحمه الله) عمل قربانی را جزو واجبات می دانند و شخص صاحب نصاب با استناد به حدیث ” هرکسی توانایی داشت و قربانی نکرد به عیدگاه نزدیک نشود” صدقه فطر و قربانی بر وی لازم می شود پس این حدیث بیانگر تأکید بر وجوب است اما برخی دیگر از ائمه اعتقاد دارند که مسئله قربانی یک سنت مؤکده است و در صورت عدم پایبندی یک مسلمان به آن، روز قیامت مورد سرزنش خداوند قرار می گیرد.

مدیریت دارالعلوم فاروقیه گالیکش، کامیابی مسلمانان را در صبر و تقوا عنوان نمودند و اظهار داشتند: از خون قربانی که به زمین ریخته می شود و گوشت آن که مورد استفاده شخص قرار می گیرد چیزی عاید خداوند نمی شود بلکه تنها عملی که برای الله ذوالجلال قابل توجه است تقوا و پرهیزگاری شخص می باشد، کامیابی مسلمانان در صبر و تقوا هست، شما نباید پرهیزگاری را از دست بدهید زیرا که این عملِ باقی می باشد و کانون توجه خداوند هست.

ایشان طبق دیدگاه مذهب حنفی در بیان موضوع «قربانی بر چه شخصی واجب می‌گردد؟» خاطرنشان کرد: هر شخصی که به اندازه‌ی بیست مثقال طلا (نزدیک به 20 الی 25 میلیون تومان به نرخ روز پول نقد) در روز عید سرمایه داشته باشد و بدهکار هم نباشد قربانی بر وی واجب می‌گردد؛ بر شخص غیرمکلف (نابالغ، یتیم و مجنون) که توانایی مالی داشته باشند نیز قربانی لازم اما تقسیم آن ضروری نیست، خانم‌هایی‌که بیست مثقال طلا به صورت زیور آلات دارند بر آنان نیز قربانی واجب است؛  شخصی که صاحب 40 گوسفند یا 5 شتر در بیابان داشته باشد بر وی نیز قربانی لازم می‌شود.

مولانا گرگیج افزودند: گاو، گوسفند و شتر سه حیوانی هستند که می توانند به عنوان قربانی گزینش شوند، سن شتر باید پنج سال کامل باشد؛ گاو دو سال، بز یک سال و بره به شرط رشد خوب پس از شش ماهگی هم شرایط قربانی را دارند.

عضو مجمع فقهی ایران سپس به تشریح صفات و ویژگی‌های قربانی پرداخت و اظهار داشتند: قربانی باید دارای چشم و دست‌ وپای سالم باشد و گوش(حتی کوچک) داشته باشد، اگر حیوان شاخ  و دندان شکسته‌ای داشت که دچار عفونت بود شرایط قربانی را دارا نیست ولی اگر عفونت نداشت و فربه بود از نظر شرعی موردی ندارد.

عالم برجسته اهل سنت کشور ضمن تأکید حضور پرشور مسلمانان در مراسم نمازعید گفتند: در شهرها و حاشیه دو الی پنج کیلومتری آن، ذبح قربانی قبل از نماز عید ناجایز است ولی در روستاها مسلمانان می توانند پس از طلوع فجر عمل قربانی را انجام دهند اما بهتر اینست که به عیدگاه بیایند و پس از اقامه نماز عید، عمل قربانی را انجام دهند زیرا نماز از تمامی اعمال افضل تر می باشد.

مولانا گرگیج در خاتمه این بخش از سخنان شان به تشریح احکام قربانی بیان داشتند: گوسفند فقط برای یک نفربه عنوان قربانی پذیرفته می شود اما شتر و گاو برای هفت نفر یا کم تر می تواند به عنوان قربانی باشد به شرطی که هدف مشترک آنان قربانی در راه خدا باشد، اگر شخصی به تنهایی گاوی به نیت قربانی خریداری نمود و سپس افرادی جهت مشارکت به وی پیوستند از نظر شرعی ایرادی ندارد.

Print Friendly

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*