جز الله متعال هیچ شخصی غیب دان نیست

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در ابتدای خطبه های این هفته (10 آبان 98) شهرستان آزادشهر ضمن تبیین صفات برجسته الهی تنها غیب دان را الله ذوالجلال دانستند.photo_2017-02-10_17-12-36-768x510

امام جمعه اهل سنت آزادشهر با بیان این که ” قرآن مجید در تمامی میادین راهکاریی در اختیار بشر قرار می دهد” ابراز داشتند: صفات الله مختص خداوند هستند که ۹۹ صفت در ابتدای برخی از قرآن ها ذکر شده است اما مشرکین، برخی از این صفات را به بزرگان و معبودان خود می چسبانند.

ایشان با اشاره به تشریح “توسل از دیدگاه اهل سنت” گفتند: توسلی که علمای اهل سنت از آن سخن می گویند؛ نخستین نوع توسل این است که می توان به نام و صفات الله ذوالجلال متوسل شد، دومین نوع این است که متوسل شدن به عبادت و اعمال صالح است که مؤمنین از این طریق به خدا نزدیک شوند و سومین نوع توسل مشروع این است که از طریق بزرگان وانسان های نیک که در قید حیات هستند تقاضای دعا فرمایند ولی متأسفانه امروز توسط شرعی متروک شده است و توسل های غیر مشروع جایگزین شده است که غیر خدا را صدا می زنند و از وی مدد می جویند.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با اشاره به برخی از صفات پسندیده خداوند اظهار داشتند: خداوند سمیع، علیم، بصیر، قدیر، مالک، رازق و خبیر است و به غیر از خدا هیچ نبی، ولی و نصیری نمی تواند هیچ خوبی را برای شما به ارمغان آورد و یا اینکه بلایی دفع کند.

مولانا گرگیج با بیان این که “هیچ پیغمبری غیب دان نبوده است” گفتند: خداوند در آیه ۵۰ سوره انعام به پیامبر (ص) و ۳۱ سوره هود به حضرت هود (ع) می فرمایند  که شما ( پیامبر و هود ) به مردم بفرمایید که گنج های خداوند در اختیار من نیست و از عالَم غیب آگاهی ندارم و همچنین فرشته نیستم بلکه همانند شما بشری هستم که مأموریت رسالت الهی را دارم.

ایشان خاطرنشان ساختند: حضرت آدم قسم های شیطان را در مورد درخت ممنوعه باور کرد، فریب خورد و از دسایس شیطان ناآگاه بود و اگر غیب می‌دانست گول نمی‌خورد؛ ملائکه نیز همانند پیامبران غیب نمی دانند.(سُبحانک لا عِلم لَنا الا ما عَلّمتنا)

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور افزودند: حضرت نوح (ع) از ایمان فرزند خود آگاهی نداشت، حضرت ابراهیم (ع) از مهمانانی که فرشته های الهی بودند و به عنوان مهمان به منزلش آمده بودند آگاهی نداشت که آنان بشر نیستند؛ موسی یکی دیگر از پیامبران اولوالعزم بود در کوه طور آتش را از نور الهی تشخیص نداد و نمی دانست که آنجا نور الهی است و همچنین هنگامی که عصایش تبدیل به مار شد از آن گریخت.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر تأکید کردند: خداوند در آیه ۱۱۵ و ۱۱۶ سوره مائده بیان می کند روز قیامت از حضرت عیسی (ع) پرسیده می شود که تو به پیروانت گفتی که من و مادرم معبود را معبود خور قرار دهید که حضرت عیسی (ع) منکر می شود و در ادامه خطاب به خداوند می‌فرمایند شما آگاه و بصیر هستید و من از اعمال آنان پس از این که از بین شان رفتم آگاهی ندارم.

عالم برجسته اهل سنت کشور در ادامه گفتند: اگر پیامبر غیب دان بود در جریان تهمت زنی به حضرت عایشه صدیقه (رض) دچار پریشانی و سردرگمی نمی شد تا زمانی که پس از یک ماه خبر برائت و پاکی عایشه (رض) در آیات 10 تا ۲۶ سوره نور توسط خداوند نازل شد؛ پیامبر و اصحابش اگر از غیب می‌دانستند دچار تردید نمی شدند. در روز قیامت چند گروه از امت پیامبر رهسپار جهنم می شوند که خداوند به رسول الله (ص) می فرمایند شما پس از رحلت خویش از اعمال امت تان آگاهی نداشتید و این روایت چندین بار در صحیح بخاری ذکر شده است.

مولانا گرگیج در پایان این بخش از اظهارات شان استغاثه را جز الله ناجایز دانستند و تصریح کردند: آیات متعددی مبنی بر اینکه جز الله کسی غیب دان نیست وجود دارد؛ غیب دان، قادر، بصیر، خبیر و علیم برخی از صفات خداوند هستند؛ اسماء حسنی مختص الله ذوالجلال هستند و استغاثه فوق اسباب  جز خداوند برای هیچ کسی جایز نیست، لذا در تمامی میادین به خدا پناه ببریم چون تمامی انبیای الهی هنگام مشکلات به ذات یگانه معبود پناه می‌بردند و پناهگاه آنان الله متعال بود.

Print Friendly

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*