Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
اسلام بر حفظ بنیان خانواده و ازدیاد نسل تاکید ویژه دارد - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

اسلام بر حفظ بنیان خانواده و ازدیاد نسل تاکید ویژه دارد

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج امام جمعه اهل سنت آزاد شهر و مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش درجریان سفر به زاهدان در مراسم با شکوه نماز جمعه این شهر به ایراد سخن پرداختند و بر لزوم حفظ بنیان خانواده و ازدواج تاکید کردند و آن را جزو سنت های الهی و انبیاء خواندند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر با تلاوت آیه (نساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ) بقره 223 ، فرمودند : خداوند به انسان شرافت داده است و یکی از شرافت های انسان، حفظ ناموس و نسب است؛ خداوند برای سایر حیوانات، به غیر از انسان حفظ نسب و ناموس قرار نداده است.SAM_1091

ایشان با بیان اینکه امروز جهان غرب و روحانیون یهود و نصارا از بی بند و باری و عدم ازدواج به ستوه آمده اند، خاطر نشان کردند: در جهان امروز و غرب موضوع فروپاشی خانواده، یکی از نگرانیهای اصلی روحانیون یهود ونصارا است، بی بند وباری جنون آمیز غربی، باعث فروپاشی بنیان خانواده ها شده است و اساس خانواده را متزلزل کرده است و همه ی ادیان در صدد احیای خانواده هستند و از این بی بند و باری خسته شده اند.

مولانا گرگیج در ادامه اشاره به حدیثی از رسول الله(ص) (تزوجوا الودود الولود فإني مكاثر بكم الأمم يوم القيامة) گفتند: اولاد جزو اعمال باقی است و اسلام بر تکثیر نسل و بقای آن تاکید کرده است به طوری که در پانزده سوره بیش یا کم ،قرآن کریم بر حفظ خانواده و ازدیاد نسل اشاره کرده است.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان اینکه سه عمل پس از مرگ انسان از وی باقی است به حدیثی از رسول اکرم (ص) استناد کردندو بیان داشتند: (أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال إذا مات الإنسان انقطع عنه عمله إلا من ثلاثة إلا من صدقة جارية أو علم ينتفع به أو ولد صالح يدعو له)، پس از مرگ انسان تمام اعمال او قطع میشوند مگر سه چیز، صدقه جاریه، شاگرد آن شخص و یا فرزند صالحی که برای او دعا میکند. لذا فرزندان صالح و حفظ نسل جزو صدقه جاریه به شمار میروند.

مولانا ،خانواده را جزو سنت الهی دانستند و فرمودند: (وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَ کُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمينَ ) <بقره 35> قصه حضرت آدم در هفت جا در قرآن مجید آمده است و اولین انسان با همسرش وارد بهشت شد؛ بهشت هدیه خداوند به حضرت آدم حوا و فرزندانشان است، پس ای فرزندان آدم برای به دست آوردن میراث پدر و مادرتان بکوشید.

وی در ادامه اشاره به آیاتی از سوره آل عمران (إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمينَ33ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ34) داشتند و خاطر نشان کردند حفظ خانواده از سنتهای همه انبیاء است، حضرت ابراهیم برای عطای فرزندان صالح از خداوند سپاسگزاری میکند. امروز یهود و نصارا افتخار دارند که از ذریه حضرت ابراهیم ابو الانبیاء هستند حضرت زکریا در سن بالا از خداوند تقاضای فرزند صالح می کند.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر با بیان اینکه ازدواج و خانواده یکی از نشانه های قدرت خداوند است اشاره به آیه 21 سوره روم کردند و افزودند: (وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ) خداوند یکی از نشانه های قدرت خود را ازدواج میداند و از جنس خود شما، همسرانی برایتان خلق نموده است لذا ازدواج یکی از موهبتهای الهی است.

شیخ التفسیر ادامه داد: خواسته عبادالرحمن طلب همسر و فرزندان صالح است (وَ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً ) فرقان آیه 74 بندگان خدا کسانی هستند که همیشه از خداوند طلب همسر و فرزند نیک و صالح را میکنند.

مولانا محمد حسین گرگیج ازدواج را از دستورات اسلامی دانست و با اشاره به آیه 32 سوره نور بیان داشت (وَ أَنْکِحُوا الْأَيامى‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ يَکُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ ) خداوند به والدین دستور داده است که افراد صالح را به نکاح فرزندان خود در آورید حتی اگر فقیر هم باشند خداوند از فضل و کرم خودش به او ثروت میدهد. خداوند سبب دوستی را دو چیز قرار داده است، یکی نسب و یکی وصلت است.

ایشان در ادامه اشاره به مقاصد ازدواج داشتند و افزودند ازدواج اهداف زیادی دارد که دو مورد از آنها عفت و احصان از حرام و همچنین ابقاء نسل صالح بعد از خود است.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر دین و اخلاق را از ضروریات انتخاب همسر عنوان کردند و اظهار داشتند : خداوند متعال در مساله انتخاب مرد به عنوان همسر دین و اخلاق را مورد تاکید قرار داده است ولی در زن فقط بر لزوم دینداری تاکید کرده است.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش اشاره به خطرات و مضراتی که خانواده را نابود میگرداند داشتند و افزودند: بدبینی نسبت به یکدیگر، دخالت دیگران در زندگی زن و شوهر، اعتیاد به مواد مخدر، رابطه با افراد بد و اوباش، عدم رعایت حقوق یکدیگر، توقعات بی جا و زیاده خواهی دو طرف از یکدیگر آسیبهایی هستند که بنیان و ریشه خانواده را از بین میبرند، لذا باید از چنین اعمال و رفتاری دوری کنیم.

مولانا گرگیج مسئولیت انسان در مقابل خانواده را مهم ارزیابی کرد و با اشاره به آیه 6 سوره تحریم گفت :  (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْليکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ) هر یک از ما در قبال خانواده خودمان مسئول هستیم و همانطور که رسول الله (ص) میفرمایند: (کُلُّكُمْ راعٍ، وَ كُلُّكُمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ) یک انسان مسئول خانه خودش است پس وظیفه ای که رسول خدا بر عهده ما گذاشته است باید به آن عمل کنیم اگر خانواده سالم باشد، محله سالم است ، محله سالم باشد شهر و کشور سالم است و سلامت کشور سلامت دنیا است لذا مسئولیت از خانواده شروع میشود و باید مورد توجه قرار بگیرد.

شیخ التفسیر مولانا گرگیج در پایان خطاب به مردم نمازگزار زاهدان گفت: توصیه بنده به جوانان این است که همسران خوبی انتخاب کنند که تقوا و پرهیزگاری داشته باشند و برنامه های اسلامی به خصوص قرآن کریم را مورد مطالعه و بررسی قرار بدهند و دستورات قرآن و سنت رسول الله را عمل کنند تا خیر و برکت در زندگی آنان حاصل شود.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*