Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
سلامت جامعه در گرو سلامت روانی افراد آن جامعه است - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

سلامت جامعه در گرو سلامت روانی افراد آن جامعه است

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در بخش نخست مراسم نماز عید سعید قربان (22 شهریور 95) شهرستان آزادشهر “خود سازی و اصلاح نفس” را محور اصلی سلامت جامعه عنوان کردند و نقش مهم سرپرستان خانواده در این زمینه را حائز اهمیت خواندند.img_6454

امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیه 6 سوره تحریم (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْليکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ) خطاب به جمعیت انبوه نمازگزاران استان گلستان گفتند: مسلمانان وظیفه دارند هرچه که خداوند حلال کرده را حلال بدانند و از هر چه که به عنوان حرام یاد کرده اند دوری نمایند، همه باید به فرایض و احکاماتی که خداوند دستور داده عمل کنیم و همیشه حقوق خداوند و بندگانش را ادا نماییم، خداوند شاید در روز حساب از حق خود بگذرد اما از حق بنده اش نخواهد گذشت.

ایشان با اشاره به وظایف سرپرستان خانواده اظهار داشتند: ما متعلقین خود از قبیل همسر، فرزندان و سایر زیردستانمان را به اعمال نیکی که انجام می دهیم امر و تشویق کنیم، خداوند تمامی سرپرستان را چه در سطوح بزرگ اداری مثل فرماندهی کشور و چه در سطوح کوچکتر همچون سرپرستی خانواده مسئول قرار داده است.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان اینکه “هر انسانی با توجه به ابعاد نقش و وظیفه خویش مسئول هست” خاطرنشان کردند:  اگر به گله ای آسیبی برسد چوپان باید پاسخگوی این خسران باشد، خداوند متعال در دنیا به همه ما مسئولیتی مانند همان چوپان محول کرده است لذا موظفیم که خود و خانواده مان را از اعمال ناپسند نگه داریم.

مولانا گرگیج در تفسیر و تشریح آیه 6 سوره تحریم ابراز داشتند: مفسرین معتقدند خداوند با نزول این آیه قصد داشته است که سلامت جامعه را تضمین کند، سلامت جامعه در واقع همان بنیاد اجتماع است، سلامت هر جامعه ای از خود فرد آغاز می گردد بطوریکه وقتی فردی سلامت روانی داشته باشد خانواده سالم می شود و سلامت خانواده نیز سلامت جامعه را به دنبال خواهد داشت.

ایشان ادامه دادند: هنگامی که یک جامعه سالم باشد در پی آن کشور هم سالم هست پس این مسئولیت خطیری هست که خداوند بر دوش ما نهاده است، سلامت جامعه در گرو سلامت روانی افراد آن جامعه است، یک انسان باید ابتدا وجود خود را حفظ کند تا جامعه سالم باشد.

مولانا گرگیج در ادامه خطاب به نمازگزاران توصیه کردند: بر یک فرد ضروریست که به متعلقین خود احکامات دینی را بیاموزد و حرام و حلال را برایشان تبیین نماید، روز قیامت معذبترین انسان کسی است که نسبت به زیردستان خود بی تفاوت و غافل بوده است و سخت ترین عذاب در انتظار وی هست.

 

*حقیقت بندگی در امتثال اوامر و اجتناب از نواهی است

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر با بیان اینکه “حقیقت بندگی در شعار نیست” افزودند:  بنده حقیقی خداوند با شعار به جایی نمی رسد بلکه حقیقت بندگی در امتثال اوامر و اجتناب از نواهی است، امتثال اوامر به اموری می گویند که خداوند به انجام آن دستور داده است و باید بدان عمل نماییم.

عالم برجسته اهل سنت کشور تأکید کردند: اجتناب از نواهی همان مسایلی هستند که خداوند از انجام آن ما را نهی نموده است، همه ما باید در برابر دستورات الهی تسلیم باشیم، اسلام یکی دین کاملا عقلانیست که با عقل سلیم سازگاری دارد و از اتباع هوی نفس به دور است.

عضو مجمع فقهی ایران با اشاره به برنامه های صحیح اسلام و قرآن پیرامون زندگی سالم تصریح کردند: تمام دستوارات اسلامی بر اساس منافع جامعه تنظیم شده اند، امروز جوامع غربی از مسایلی که بر خلاف عفت و انسانیت هستند مانند مشروبات الکلی و بی بند و باری  به ستوه آمده اند و مشاهده می کنیم که همواره نسبت به این مسایل معترض هستند.

*بنیان اصلی خانواده انتخاب مناسب همسر است

مولانا گرگیج همچنین در بخش دیگری از سخنانشان انتخاب صحیح و مناسب همسر را معیار اساسی یک زندگی سالم عنوان کردند و بیان داشتند: انتخاب درست و دقیق همسر یکی از مسایل اساسی زندگی  است و جزو بنیان اصلی آن به شمار می رود، برخی جوانان به وسیله عشق های زودرس و کاذب بدون تحقیق در خصوص سنخیت و مناسبت با یکدیگر،  دست به ازدواج می زنند که بعدها با مشکل روبرو می شوند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در عین حال تأکید کردند: ازدواج ها نباید از روی هوس باشد، بهترین وصلت همانست که از روی عقل و با مشورت بزرگان صورت بگیرد، توصیه بنده به شما جوانان اینست که در جاهای مناسب و با خانواده های اصیل وصلت کنید و فریفته دختران و پسران ناباب نشوید.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در پایان این بخش از اظهاراتشان بر حُسن معاشرت با همسر، رعایت حقوق دیگران و تربیت صحیح فرزندان تأکید نهادند و نیز نسبت به عواقب ناگوار طلاق، اختلافات خانوادگی و نیز اعتیاد در جامعه هشدارد دادند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*