شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج ضمن تبیین وظایف شوهر نسبت به همسر “اُجرة المِثل زنان” را ناجایز خواندند و از دادگاه های حل اختلاف خواستند تا با توجه به اصل دوازدهم قانون اساسی حکم احوالات شخصی شهروندان اهل سنت را مطابق دیدگاه مذهبی آنان صادر کنند.
ایشان در آغاز مراسم نمازجمعه (15 اردیبهشت 96) شهرستان آزادشهر پس از تلاوت آیه 4 سوره نساء( وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَرِيئًا) بیان داشتند: در زمینه اجرة المثل زنان، عقیده فقهی اهل سنت با دادگاههای حل اختلاف کشور متفاوت است، اُجرةالمثل به هیچ عنوان جایز نیست، در واقع پرداخت حقوق و قراردادهای بین زن و شوهر الزامی است اما در تبرعات اینگونه نیست.
امام جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه تاکید کردند: از صدر اسلام تا کنون هیچ شوهری با همسر خود قراردادی مبنی بر پرداخت حقوق روزانه مکتوب نکرده است پس خدمت مرد به خانوم تبرع به شمار می رود و زن نمی تواند ادعای مزد روزانه داشته باشد.
ایشان در توضیح و تشریح ” نفقه زن” گفتند: پرداخت نفقه جزو الزامات هست که مبحث متفاوتی دارد، در نفقه چهار حق تهیه مسکن، پوشاک، هزینه زندگی و معاشرت شرعی (هم بستری) بر عهده شوهر می باشد، اگر شوهر نتواند تا یک سال با همسرش هم بستر شود از لحاظ شرعی جدا می شوند و زن می تواند تقاضای طلاق کند و تمام حقوق خود را خواستار شود که مهریه، زیور آلات، اساس منزل، یک دست لباس وهزینه مدت زمان عدۀ وی را شامل می شود.
مولانا گرگیج ادامه دادند: پس از فوت شوهر فقط ارث و مهریه در صورتی که قبلا دریافت نکرده باشد به زن تعلق می گیرد، اگر خانومی بدون اجازه شوهر منزل را ترک کرد و به نزد والدین بازگشت پرداخت نفقه از مرد ساقط می شود، اُجرة المثل در اسلام وجود نداشته است زیرا خدمت شوهر به همسرش تبرعا صورت می گیرد.
عضو مجمع فقهی ایران با استناد به روایاتی در این زمینه خاطرنشان ساختند: در دُر المُحتار ذکر شده است هنگامی که پیامبر (ص) فاطمه (رض) را به منزل حضرت علی (رض) رهسپار کردند تقسیم کار نمودند، کارهای بیرون را به حضرت علی (رض) سپردند و امور منزل را به فاطمه (رض) واگذار کردند.
ایشان در ادامه افزودند: در کتاب “فقه الحنفی فی ثوبه الجدید” در حاشیه عبارت در المحتار بیان شده است برای خانوم جایز نیست که به خاطر کار در منزل مزد بگیرد زیرا امور منزل دیانتا بر عهده وی می باشد، زن هرچند که اشراف زاده باشد موظف است کارهای خانه را انجام دهد زیرا وی برتر از حضرت فاطمه (رض) نیست. {و لا یجوز لها أخذ الأجرة علی ذلک لوجوب العمل علیها دیانة، و لو کانت شریفة، لانه علیه الصلاة و السلام قسم بین علی و فاطمة (رضی الله عنهما) فجعل أعمال خارج البیت علی علی (رضی الله عنه) و أعمال داخل البیت علی السیدة فاطمة (رضی الله تعالی عنها)، مع أنّها سیدة نساء العالمین} صفحه 238
مولانا گرگیج در عین حال تاکید کردند: برخی افراد اجرة المثل را همان نحله بیان می کنند در حالی که نحله بدین معناست که شوهر مهریه را به خوبی بپردازد، مهریه، جهیزیه و چیزهایی که شوهر به همسرش بخشیده است در مالکیت زن هستند و شوهر هرگز نمی تواند آن را پس بگیرد و این مسئله جزو 7 مورد حبه (دمع خزق)هست که غیر قابل بازگشت است. { کنز الدقائق علامه سنفی}
خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در خاتمه این بخش با تاکید بر اینکه ” اُجرة المثل زنان ثبوت شرعی ندارد” خطاب به دادگا ه های حل اختلاف گفتند: اجرة المثل که توسط دادگاهها پس از طلاق و یا فوت شوهر صادر می شود به هیچ عنوان جایز نیست و ثبوت شرعی ندارد لذا طبق اصل دوازدهم قانون اساسی از دادگاه ها تقاضا داریم که بر اساس احوالات شخصی مذهب اهل سنت که نکاح، طلاق، میراث و وصیت را شامل می شوند حکم صادر کنند تا شهروندان اهل سنت دچار سردرگمی نشوند.