شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در ابتدای خطبه های روز گذشته ( 11 اسفند 96) شهرستان آزادشهر با بیان اینکه ” مومنان ممتاز، جایگاه خاصی نزد الله ذوالجلال دارند” به تبیین شرایط و ویژگی مومنان ممتاز پرداختند.
ایشان پس از تلاوت آیه 12 سوره ممتحنه (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَىٰ أَنْ لَا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئًا وَلَا يَسْرِقْنَ وَلَا يَزْنِينَ وَلَا يَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا يَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ ۙ فَبَايِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ) بیان داشتند: این آیه به “بیعت النسوان” معروف است، الله ذوالجلال جهت تمایز مومنان از دیگران شرایط خاصی در نظر گرفته اند که اگر به آن ها عمل کردند رسول الله (ص) موظف هستند با آنان بیعت کنند و برایشان طلب مغفرت نمایند.
استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در تشریح شرایط مومنان ممتاز گفتند: شش شرط در این آیه جهت ممتاز شدن مومنان بیان شده است، نخستین شرط عدم شرک ورزی است که هیچ معبودی جز الله ذوالجلال پرستش نشود؛ شرط دوم عدم ارتکاب سرقت، شرط سوم زنا نکردن، چهارم اینکه مرتکب قتل نفس نشوند، شرط پنجم اینکه به انسان ها تهمت و افترا نزنند و آخرین شرط، عدم سرپیچی از دستورات مشروع پیامبر (ص) می باشد.
عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور افزودند: شرک یکی از گناهان کبیره است که مومن نباید انبیاء ، ملائکه، اولیای خدا، سنگ و درختی را با خدا شریک کند، شرط دوم عدم ارتکاب سرقت است که دزدی چه کوچک باشد و یا بزرگ، گناه محسوب می شود؛ خیانت در بیت المال و اموال عمومی نوعی دستبرد و خیانت به شمار می رود.
خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر با بیان اینکه “فعل زنا با ایمان منافات دارد” خاطرنشان ساختند: انسان فطرتا حیا دارد، زنا و چشم چرانی نوعی بی حیایی است که سبب ترویج فساد در جامعه می شود؛ امروز در کشورهای غربی، بی حیایی و بی بند و باری را جزو تمدن می شمارند، زنانی که درصدد انقلاب کشف حجاب هستند بدانند این انقلاب نیست بلکه ابتذال است.
مولانا گرگیج در ادامه تاکید کردند: گناه کُشتن انسان های بی گناه از تخریب کعبه به مراتب بیشتر است، قتل یک انسان به معنی کشتار دسته جمعی انسان ها می باشد؛ قاتل از قتل انسان ها هیچ ترسی ندارد، زنده به گور کردن دخترها و یا کشتن فرزندان از ترس گرسنگی که در زمان جاهلیت مرسوم بود از انواع دیگر قتل نفس محسوب می شوند.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش، تهمت و افترا به انسان ها را عمل بسیار شنیع و ظلم بزرگی دانستند و ابراز داشتند: برخی اوقات به انسان های نیک و بی گناه تهمت و افتراهای بزرگ می بندند که در واقع آن طور نبوده است لذا از بُهتان و افترا به دیگران بپرهیزیم که گناه بزرگی محسوب می شود.
مفسر برجسته اهل سنت کشور در خاتمه این بخش از سخنان شان و با استناد به بخشی از آیه فوق ” وَلَا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ ” در تشریح آخرین شرط گفتند: از آیه فوق استناد می شود که اطاعت از پیامبر (ص) مقید به معروف است هر چند که آنحضرت (ص) هرگز به منکر امر ننموده اند،این تعبیر به عنوان الگو برای تمام زمامداران اسلامی است که اوامر آنان در صورتی محترم و قابل اجراست که با شریعت اسلامی منافات نداشته باشد، چه حاکم، چه پدر ومادر و یا مافوق اگر دستوری خلاف عقل و حکم قرآن صادر کنند قابل اطاعت نیست؛ حتی خود رسول الله (ص) اجازه نداشته است که حلال خدا را حرام کند. (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ )