Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
محبت حضرت علی و اولادش در دل اهل سنت موج می زند - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

محبت حضرت علی و اولادش در دل اهل سنت موج می زند

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در بخش دیگری از خطبه های این هفته (3 خرداد 98) با اشاره به شهادت حضرت علی (رض)، محبت و عطوفت اهل سنت با حضرت علی و اولادش را قلبی دانستند.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر گفتند: در کتب اهل سنت هفدهم رمضان مصادف با ضربت خوردن حضرت علی (رض)  است و برادران تشیع معتقدند در روز نوزدهم رمضان این حادثه رخ داده است.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان این که “اهل سنت اعتقادی به برگزاری مراسم عزا وسوگواری و عزا ندارند” اظهار داشتند: اهل سنت برای هیچ یک از بزرگان دینی مراسم عزا برگزار نمی کنند، به عنوان مثال روز هجدهم ذوالحجة، شهادت حضرت عثمان (رض) است و این در حالی ست که اهل تشیع بهترین عید خود، عید غدیر را در این روز برپا می کنند واگر ما برای حضرت عثمان عزا بگیریم و از آن سو برادران شیعه جشن بگیرند چه اصطکاکی می شود؟!

عضو مجمع فقهی اهل سنت آزادشهر خاطرنشان ساختند: در واقع اهل سنت چنین روزهایی که مصادف با شهادت این بزرگان قرار می گیرد فضایل آنان را تبیین می کنند، امام سیوطی در تاریخ الخلفاء خود می گوید: فضائلی که در کتب اهل سنت برای حضرت علی (رض) بیان شده برای هیچ یک از خلفای دیگرذکر نشده است.

ایشان با تأکید بر این مطلب که “اهل سنت خود را امت وسط می دانند” گفتند:  اهل سنت در شخصیت حضرت علی غلو نمی کنند و همانند خوارج که ابتدا به آنحضرت (رض) درجه خدایی دادند و بعدها ایشان را به شهادت رساندند، ما در مقابل خوارج و نواصب ایستاده ایم و از شخصیت حضرت علی دفاع می کنیم و همچنین در مقابل غالیان که حضرت علی را به درجه خدایی می رسانند هم قرار می گیریم و کارشان را نادرست می دانیم و معتقدیم «و کذلک جعلناکم أمة وسطاً».

مولانا گرگیج در ادامه به بیان بخشی از فضایل حضرت علی (رض) پرداختند و اظهار داشتند: حضرت علی (رض) پسرعموی رسول اکرم صلی الله علیه وسلم بود و در منزل ایشان به رشد و کمال رسید، رسول اکرم (ص) پاره تن خود، بی بی فاطمه را که سرور زنان بهشت است در نکاح ایشان درآورد و حضرت علی (رض) جزو نخستین نفرات بود که اسلام آورد و اولین نوجوانی است که مسلمان شد.

مفسر برجسته اهل سنت کشور افزودند: در شب هجرت، دو نفر جان نثار رسول الله (ص) شدند که یکی حضرت ابوبکر (رض) و دیگری حضرت علی (رض) بودند که در بستر آنحضرت (ص) خوابید؛ حضرت علی (رض) جزو عشره مبشره، چهارمین خلیفه راشد، برادر جعفر طیار، پسر عمه حضرت زبیر بن عوام، برادرد زاده سیدالشهداء حضرت حمزه، برادر زاده حضرت عباس، پسر عموی رئیس المفسرین حضرت عبدالله بن عباس است؛ حضرت علی (رض) جزو 313 نفر مجاهد جنگ بدر، جزو مدافعان و شجاعان روز اُحد، بهترین مجاهد در غزوه احزاب، فاتح خیبر، جزو شرکت کنندگان بیعت رضوان و پدر دو سید جوانان بهشت،حسن و حسین (رض) بود.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه، ابعاد شخصیتی حضرت علی (رض) را از زاویه آیات قرآنی بررسی کردند و خاطرنشان ساختند: 89 مرتبه در قرآن خطاب به مؤمنان ندا آمده که حضرت علی (رض) را هم شامل می شود، الله متعال در سوره حشر به مهاجرین می گوید:«أولئک هم الصادقون» حضرت علی جزو صادقین است، جزو ایمان آورندگان، مؤمنان و مفلحان است«أولئک علی هدی من ربهم و ألئک هم المفلحون»؛ خداوند در قرآن می فرماید:«و بشر المؤمنین» که حضرت علی أمیر المؤمنین است.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور ادامه دادند: حضرت علی جزو مقابله کنندگان با مرتدین است که خداوند در آن جا برایشان 5 صفت ذکر می کند که همگی در وجود حضرت علی هستند؛ در سوره انفال خداوند متعال مهاجرین را مورد تمجید قرار می دهد و می فرماید:«أولئک هم المؤمنون حقاً» حضرت علی مؤمن حق است، آیه 100 سوره توبه حضرت علی را شامل می شود، در آیه 10 سوره حدید و 95 سوره نساء خداوند متعال به تمام صحابه کرام گفته است:«و کلاً وعد الله الحسنی» که به بهشت مژده داده است و حضرت علی در میان این افراد است؛ در آیه آخر سوره فتح از صحابه تعریف شده که حضرت علی در میان آنان قرار دارد.

ایشان ادامه دادند: در آیه 22 سوره مجادله، الله متعال صفات مومنان را بیان می کند که بخاطر الله و دین شان حتی با پدران و آشنایان خود می جنگند و می فرماید:«أولئک کتب فی قلوبهم الإیمان» حضرت علی جزو این افراد است، حضرت علی سرور متقیان است و از متقیان در سوره حجرات مدح شده «إن أکرمکم عند الله أتقاکم»؛ حضرت علی جزو خیر البریة است«إن الذین آمنوا و عملوا الصالحات أولئک هم خیر البریة»؛ خلاصه تمام آیات که در آن ها الله متعال صحابه و مؤمنان را ستایش کرده است حضرت علی را هم شامل می شوند.

استاد تفسیر درالعلوم فاروقیه گالیکش گفتند: با این همه فضایل که اهل سنت برای حضرت علی رضی الله عنه قائل هستند معرفی کردن آن ها به عنوان دشمن علی و اهل بیتش، ظلم و جور است. کسی که با علی و فرزندانش دشمن باشد اهل سنت نیست و روی این کره خاکی چنین اهل سنتی را پیدا نمی کنید.اهل سنت برای همه احترام قائل هستند و احترام به صحابه رسول الله صلی الله علیه وسلم، احترام به ازواج مطهراتش، احترام به اهل بیت رسول الله صلی الله علیه وسلم زندگی آن ها نقشه راه ماست که باید آن را بپیماییم.

ایشان با بیان این که “ما باید به زهد و عبادت و اخلاص و شجاعت حضرت علی اقتدا داشته باشیم” تأکید کردند: عقیده اهل سنت این است که حضرت علی اسد الله الغالب است و هیچگاه مغلوب و مظلوم نشده است، مگر کسی جرأت دارد به او ظلم کند؟ از کدام مادر زاییده شده شخصی که گریبان حضرت علی را بگیرد و او را کشان کشان ببرد؟ بله در وقت عدالت یک یهودی هم یقه حضرت علی را می گیرد و جای قاضی شریح می برد زیرا حضرت علی تسلیم عدال و حق بود.

مولانا گرگیج افزودند: آن علی که مقهور و سرکوب شودعلی ما نیست، علی ما فاتح خیبر است، ما علی را از شجاعان و سرافرازان کل کره زمین می دانیم، محبت اصحاب رسول الله، هامان طور که محبت ازواج رسول الله، محبت اهل بیت رسول الله در دل ما هست جان ما فدای علی است و این عقیده ام است و از روی اجبار نیست.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*