Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
مسئله نکاح وتشکیل خانواده در اسلام اهمیت به سزایی دارد - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

مسئله نکاح وتشکیل خانواده در اسلام اهمیت به سزایی دارد

مولانا محمد حسین گرگیج امام جمعه محبوب اهلسنت آزادشهر درخطبه جمعه 29 آذر ضمن تلاوت آیه 21 سوره روم (وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ) به احیای خانواده تاکید فرمود وگفت : قرآن به مسئله نکاح وتشکیل خانواده اهمیت به سزایی داده خداوند در وجود انسان غریزه جنسی را قرار واین غریزه فقط برای یک لحظه وزود گذر نیست بلکه دارای مقاصد وفواید زیادی می باشد .

ایشان در ادامه خاطرنشان کردند:خداوند می فرماید یکی از نشانه های قدرت من  این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی خلق نموده تا در کنار آن آرام بگیرید وبین شما مودت و رحمت قرار داده وخداوند نکاح را یک مسئله حیاتی قرار داده مسلمانان باید این چیز را احیا نمایند لذاباید برای احیای بهتر آن قبل از هرچیز در انتخاب همسر تحقیق و تفحص نمود و بی گدارنباید به آب زد بسیاری ازجوانان با اولین دیدن شیفته شده و بدون تدبر و تفحص ازوداج می کنند اما خیلی زود این زندگی از هم می پاشد، در چنین صورتی است که باید گفت اولین شب عروسی آخرین شب عشق است. اما اگر تدبر و تحقیق شودکانون زندگی گرم می گردد. بنابر این سنخیت و کفائت را باید در نظرگرفت .

خطیب جمعه اهلسنت آزادشهر به نقل از حدیثی ازپیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند: هرگاه دو صفت را در شخصی (خواستگار ) دیدید دخترتان را در نکاح وی دربیاورید و الا منجر به فتنه وفساد می گردد وخداوند در این زمینه فرموده : زنان بد لایق مردان بد و زنان خوب لایق مردان خوب می باشند (نور 26)

شیخ التفسیر در ادامه ضمن اشاره به روایتی دیگر از رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند: زن به خاطر چهار چیز نکاح می شود: 1-مال2-جمال3- حسب ونسب4- دین ، رسول الله در آخر فرمودند (فاظفر بذات الدین ) با زنی که دارای دین ودیانت است ازدواج کن.

مولانا خاطرنشان کردند:غربیها به این نتیجه رسیده اند که  بی بند وباری بزرگترین مشکل جهان بشریت است  از آنجائی که در غرب احیای خانواده نیست،جوانان به عیاشی و شهوت پرستی مشغولند  یک روز با یکی و روز دیگر با کسی دیگر اما هنگامی که پیر وسالمند می شوند به خانه سالمندان فرستاده می شوند آنها دارای خانواده نیستند که به ملاقاتشان بیایند وهنگامی که مریض می شوند  به بیمارستان منتقل شده و همانجا می میرند و ماموران شهرداری آنها را جمع نموده و دفن می کنند.واین نتیجه عدم اهمیت به خانواده است .

مولانا گرگیج در ادامه سخنان خود گفت: هنگامی که خداوند اولین انسان را آفرید  به او خطاب کرد وفرمود: (یا ادم اسکن انت وزوجک الجنة) تو وهمسرت در بهشت  کنار هم آرام بگیرید .بهشت مسکن ومحل آرامش جسمی انسان و همسر مایه آرامش قلبی می باشد .

مدیر محترم حوزه علمیه فاروقیه اضافه کردند: خداوند همسر انسان را به عنوان لباس تعبیر نموده و فرموده : هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ [البقرة : 187] زنان لباس شما و شما لباس آنها هستيد.

لباس سه فایده دارد: 1- بدن انسان را می پوشاند 2- زینت انسان محسوب می شود.3- از سرما وگرما حفاظت می کند . این سه خصوصیت را زنان نیز دارند .عیب وایراد همسران را افشا نمی کنند به همین خاطر پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرموده : بدترین انسان کسی است که راز همسرش را افشا کند وهمچنین در مشکلات زندگی یکدیگر را یاری می کنند .

اهداف نکاح

مدیر محترم دارالعلوم فاروقیه گالیکش ضمن مهم شمردن عمل نکاح در اسلام فرمودند: هدف ومقصد نکاح عبارت است از : 1- حصول عفت و پاکدامنی 2- بقای نسل 3- سلامت جامعه از بی بند وباری .

ایشان در ادامه به نقل ازحدیثی از رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند : چهار چیز از سنت انبیا است :

1-حیا 2- تعطر {استعمال خوشبویی}3- مسواک زدن 4- نکاح کردن .

خطیب جمعه اهلسنت آزادشهر در ادامه به نقل از روایتی از حضرت علی بیان داشتند : سعادت یک انسان در پنج چیز است 1-زنی که موافق ومناسب همسرش باشد.

2- زن خوب وفرمانبر وپارسا – کند مرد دورویش را پادشاه 3- داشتن برادرانی متقی و پرهیزگار 4- داشتن همسایگانی نیک وصالح 5- رزق وروزیش در شهر خود ش  بدست بیاید.

جلوگیری موقت جایز ولی عقیم کردن حرام شرعی است

مولانا گرگیج در پایان  خطبه امروز بر لزوم افزایش جمعیت تاکید کردند وخاطرنشان کردند : بنده از همان اول مخالف کاهش جمعیت بودم جلوگیری موقت جایز است اما عقیم نمودن  از نظر شرعی ممنوع می باشد  واین کنترل جمعیت کار دیگران است که می خواهند جمیعت مسلمانان در جهان کاهش یابد  ایشان در ادامه به نقل از یکی از علمای افغانستان بیان داشتند : جلوگیری ضربه سنگینی به پیکره اسلام است چطور معقول است که  قرص جلوگیری و غیره رایگان در اختیار زنان مسلمانان در افغانستان گذاشته می شود ولی  نخ جراحی  برای مجروحین یافت نمی شود .

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*