شیخ التفسیر مولانا محمد حسین گرگیج در بخش اول خطبه های امروزجمعه(9 آبان 93) با اشاره به ایام شهادت حضرت حسین(رض) اهداف قیام و شخصیت آنحضرت را از چند بُعد مورد بررسی قرار دادند و با بیان اینکه قیام حضرت حسین(رض) برای پادشاهی نبود بلکه برای از بین بردن ظلم،استبداد وتبعیض بود بر لزوم الگو برداری مسلمانان از قیام حضرت حسین(رض) تأکید کردند.
امام جمعه اهل سنت آزادشهر ابتدا پس از تلاوت آیات ” 152 و 153″سوره بقره (فَاذْکُرُوني أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لي وَ لا تَکْفُرُونِ152يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ) به ترجمه آن پرداختند وفرمودند: در این آیات خداوند 3 موضوع را مورد اشاره قرار داده اند؛ اول ذکر خدا،دوم شکر الله ذوالجلال و سوم مسئله صبر است.خداوند متعال در این دو آیه می فرمایند: شما من را بخوانید من هم شما را به یاد می آورم و دوم اینکه شکر من را بجا بیاورید و ناشکری نکنید خداوند اگر نعمتی را در اختیار ما گذاشته است باید شکر آن را بجا بیاوریم؛نماز،زکات،روزه و ذکر خدا شکر به حساب می آیند و در ادامه خطاب به مؤمنان گفته شده شما استعانت به صبر و نماز کنید زیرا خداوند به همراه صابرین است.علماء در ضمن جمله اول نکته زیبایی را اشاره کرده اند که خداوند به بنی اسرائیل فرموده شما نعمت های من را به یاد بیاورید ولی در این آیه به امت رسول الله(ص) فرموده خود من را یاد کنید تا من شما را یاد کنم.
مولانا گرگیج در ادامه ،اشاره به حدیثی از ام المؤمنین حضرت عایشه(رض) به نقل از پیامبر(ص) در این موضوع داشتند و خاطرنشان نمودند: اگر شما خداوند را در زمین یاد کنید الله متعال، شما را در فوق آسمانها یاد می کند و اگر شما خداوند را در جماعت قلیلی یاد کنید ایشان شما را در جماعت کثیری از فرشتگان یاد می کنند.
خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در شرح مسئله صبر، افزودند: گاهی صبر در اطاعت است اگر صبر در اطاعت نباشد نمی توان اطاعت وبندگی کرد و دوم صبر در مصایبمی باشد اگر مصیبتی به انسان می رسد باید صبور باشد،مؤمنین در وقت مصیبت “إنا لله و إنّا إلیه راجعون” می گویند؛توصیه بنده اینست که مسلمانان در هنگام مصیبت،صبر را پیشه کنند.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه با توجه به فرا رسیدن ایام شهادت حضرت حسین(رض) ،ابتدا شخصیت آنحضرت(رض) را از سه جهت مورد بررسی قرار دادند و ابراز داشتند: ایشان از یک لحاظ صحابی پیامبر(ص) بود که این خودش یک امتیاز محسوب می شود ،حسنین جزو سرداران جوانان بهشت و دو تا گل زیبای دنیا برای رسول الله(ص) هستند که فرموده: ” والحسن و الحسین ریحانایا من الدنیا” ؛ فضیلت دوم حضرت حسین(رض) این است که جزو اهل بیت پیامبر(ص) بودند،و امتیاز سوم حضرت حسین(رض) قیام او در مقابل ظلم و استبداد و بیدارکردن مردم بود.
مولانا گرگیج با بیان اینکه حضرت حسین(رض) علاقه خاصی به خلفای راشدین(رض) داشتند،یادآور شدند: حسنین در زمان خلافت حضرت عمر(رض) جزو سربازان آنحضرت(رض) بودند که حتی تا سرزمین جرجان هم به همراه لشکر پیش آمدند،حضرت عمر(رض) نیز به حسنین(رض) علاقه خاصی داشتند نه به خاطر اینکه برادر خانم ایشان بودند زیرا حضرت عمر(رض) برادر خانم های دیگری هم داشتند بلکه این علاقه ناشی از فضایل وجزواهل بیت بودن آن بزرگواران بود؛زمانی که دختران یزدگرد را به مدینه بردند حضرت عمر(رض) شهربانو را به حضرت حسین برای ازدواج پیشنهاد وتقدیم نمودند وفرمودند:تنها کسی که لیاقت ازدواج با این بانو که در خاندان شاه بزرگ شده را دارد حسین است.حضرت حسین(رض) در میادین مختلف برای ترویج و گسترش دین در کنار خلفاء بودند. اصحاب پیامبر “رحماء بینهم” بودند.
شیخ التفسیر،هدف قیام حضرت حسین را مبارزه با ظلم،استبداد و تبعیض دانست و بیان داشت: قیام حضرت حسین(رض) برای پادشاهی و حکومت نبود بلکه بخاطر مبارزه با ظلم،استبداد و تبعیض بود،مبارزه با مسایلی بود که در زمان یزید اتفاق افتاد و در بین مسلمانان ترویج گردیده بود.حضرت حسین یک انسان آزاده بود؛برخی از حکام منطقه گمان می کنند که وقتی حاکم یک کشور شدند همه ملت برده آنها هستند وهمه سرمایه ملی، مال البیت آنان است ؛یک حاکم باید خادم مردم باشد و به انسانها قدر و منزلت دهد.
مولانا گرگیج با تأکید بر اینکه باید از قیام و شجاعت حضرت حسین(رض) درس بگیریم خطاب به حضار فرمودند: قیام حضرت حسین(رض) ملت ها را بیدار کرد؛قیام آنحضرت به ما آموخت که تا قیامت باید با ظلم و استبداد مبارزه کرد، از این رو ما باید به اعمال و شجاعت حضرت حسین(رض) بنگریم که چرا “هیهات من الذلّه ” را فرمود؟ زیرا قیام ایشان برای مبارزه با ظلم و استبداد بود.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیگش در پایان ضمن دردناک خواندن حادثه عاشورا،با بیان این مطلب که “اهل سنت مراسم عزاداری برگزار نمی کنند” بر سنت روزه گرفتن در روز تاسوعا و عاشورا ترغیب نمودند.