مولانا محمدحسین گرگیج با تأکید بر این موضوع که “عرب و عجم بر یکدیگر برتری ندارند” اظهار داشتند: انسانها شخصی را که دارای قدرت مدیریت و حاکمیت باشد به عنوان حاکم انتخاب کنند که این به معنای همان شایسته سالاری است ، در یک حکومت اسلامی باید حقوق همه اقلیت ها حتی غیر مسلمان هم رعایت شود، اگر انسانها حقوق یکدیگر را رعایت کنند، به همدیگر احترام بگذارند در دنیا آرامش،اطمینان،صلح و امنیت برقرار می شود،متأسفانه امروز حقوق بشر و حقوق اقلیت ها رعایت نمی شود، اگر حاکم حقوق همه اقلیت ها و اقوام را رعایت کند کسی بر علیه وی شورش نمی کند و اگر ظالم باشد و حقوق اقلیت ها را رعایت نکند صدای اعتراض مردم بلند می شود.
خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در خطبه های جمعه(28 آذر 93) پس از تلاوت آیه 135 سوره نساء (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلى أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبينَ إِنْ يَکُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقيراً فَاللَّهُ أَوْلى بِهِما فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى أَنْ تَعْدِلُوا وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبيراً) گفتند: در این آیه الله ذوالجلال احکام و قوانینی را ذکر می نمایند که اگر انسانهای کره خاکی به همین یک آیه عمل می کردند هرگز ظلم و درگیری رخ نمی داد.خداوند این سوره را به نام زنان نامگذاری نموده است،دو سوره نساء و طلاق در مورد حقوق اسلامی زنان و مستضعفان بحث کرده و قوانینی برای احقاق حقوقشان وضع نموده است زیرا در زمان قبل از اسلام به زن هیچ ارث و حقوقی تعلق نمی گرفت بلکه خودش جزو میراث محسوب می شد،ابتدای این سوره با ندای “یاأیها الناس” شروع می شود در حالی که سوره های مدنی با ندای “یاأیهاالذین أمنوا” آغاز می گردند ولی در این سوره به دلیل اهمیت موضوع همه مردم مورد خطاب قرار گرفته اند.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان اینکه عرب و عجم بر یکدیگر برتری ندارند خاطرنشان کردند: انسانها از دو جهت به هم مرتبط می شوند یکی اینکه خالقشان یکی هست و دوم اینکه پدرشان یکی بوده است،به فرموده رسول الله(ص) عرب و عجم بر یکدیگر برتری ندارند و فضیلت و برتری انسانها فقط در تقوا می باشد پس از این رو تقوا را پیشه کنید.
امام جمعه اهل سنت آزادشهر با تأکید بر حفظ صله رحم افزودند: خداوند صله رحم را خواستار شده و بر اجتناب از قطع رحم تأکید کرده است،باید دوستی،محبت و صله رحم حفظ شود. در سوره نساء حقوق خدا و رسولش،یتیمان و زنان مورد اشاره قرار گرفته است.
عضو اصلی مجمع فقهی احناف ایران ،قدرت مدیریت و عدالت را از نشانه های یک حاکم عادل عنوان کردند و ابراز داشتند: خداوند در این سوره همچنین از حقوق رعیت و اعیان(حاکمان) بحث نموده است ومی فرمایند انسانها شخصی را که دارای قدرت مدیریت و حاکمیت باشد را به عنوان حاکم انتخاب کنند که این به معنای همان شایسته سالاری است واگر افراد نالایق را برای اداره حکومت انتخاب کنید قیامت را برپا می کند،در یک حکومت اسلامی باید حقوق همه اقلیت ها ،حتی غیر مسلمان هم رعایت شود،عدالت را رعایت کنید زیرا به تقوا بسیار نزدیک است.
ایشان در ادامه اضافه کردند: در مورد این مضمون سه آیه ذکر شده است که یکی آیه فوق می باشد، دیگری آیه 8 سوره مائده و آخرین مورد آیه 25 سوره حدید است که خداوند در این آیه می فرمایند ما انبیاء را به همراه کتاب و میزان فرستادیم تا عدالت را برقرار کنند،علماء در ضمن این آیه به نکته ای زیبا اشاره دارند که خداوند هرگز برخورد فیزیکی را خواستار نشده است و ابتدا انبیاء و کتب آسمانی را برای هدایت و برقراری عدالت فرستاده است.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با اشاره بر رعایت حقوق همه انسانها فرمودند: در قوانین اسلامی مسلمانان ابتدا باید با داشتن زندگی مسالمت آمیز در کنار هم،دیگران را با تبلیغ و دعوت ارشاد نمایند ، و در صورت بروز خشونت از خود دفاع کنند که دفاع کردن حق مسلم هر موجود زنده ای است.اگر انسانها حقوق یکدیگر را رعایت کنند ،به همدیگر احترام بگذارند و حق پذیر باشند در دنیا آرامش ،اطمینان ،صلح وامنیت پایدار می شود ،متأسفانه امروز حقوق بشر و حقوق اقلیت ها رعایت نمی شود اگر حاکم حقوق همه اقلیت ها و اقوام را رعایت کند کسی بر علیه وی شورش نمی کند،اگر حاکم ظالم باشد و حقوق اقلیت ها را رعایت نکند صدای اعتراض مردم بلند می شود.
ایشان همچنین به بیان عدل و موارد پایبندی و تخطی آن پرداختند و در این مورد اظهار داشتند: تخطی از عدل در دو چیز است یکی حب و خودخواهی است که فقط خود و اطرافیان خود را مختار به هر عملی بداند و کسی هم حق اعتراض به آنان را نداشته باشد، دومین مورد بغض می باشد که به سبب آن حق دیگران را ضایع کند،دو مورد دیگر که انسان را وادار به اجرای عدالت می کند یکی ترس از خداوند است و دیگری اعتقاد به قیامت می باشد اگر انسان به این دو مورد ایمان داشته باشد بر عدالت پایبند می شود.برقراری عدالت از وظایف همه انسانها به شمار می رود.
به رسمیت شناختن حکومت مردمی فلسطین مسرت بخش بود
مولانا گرگیج در بخش دیگری از خطبه های جمعه ،با توجه به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط برخی از کشورهای اروپایی ضمن ابراز خرسندی از این موضوع،بیان داشتند: مسئله ای که سبب مسرت است مسئله به رسمیت شناختن حکومت مردمی فلسطین می باشد، این نوید خوبی برای مسلمانان است که سازمان ملل هم باید آن را به رسمیت بشناسد و امریکا هم نباید آن را وتو کند زیرا دسیسه هایش بیش از پیش آشکارتر می گردد و رسواتر می شود،قدس شریف هم باید باید پایتخت فلسطین قرار گیرد و کرسی حکومت فلسطین در سازمان ملل دائمی باشد
خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در پایان ضمن ابراز همدردی و محکوم کردن حملات تروریستی هفته جاری در پاکستان آن را به دور از انسانیت توصیف نمودند و علل اصلی بروز چنین خشونت هایی را نتیجه جنایات امریکا در کشور پاکستان دانستند.