Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
پایبندی به عهد و امانت داری از صفات برتر یک مؤمن به شمار می روند - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

پایبندی به عهد و امانت داری از صفات برتر یک مؤمن به شمار می روند

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در خطبه های جمعه (3 اردیبهشت 95) با اشاره به صفات برتر یک مؤمن، دو صفت ” پایبندی به عهد و امانت داری” را مورد بررسی قرار دادند و آن را حائز اهمیت خواندند.DSC_0323

امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیه  8 سوره مؤمنون ( والّذین هُم لإماناتِهم و عهدهِم راعون) گفتند: مؤمنان افرادی هستند که هم امانت دار و هم به عهد و پیمان پایبندند، امانت دو نوع دارد که یکی حق خدا و دیگری متعلق به بندگانش است.

ایشان در تبیین قِسم اول امانت ” حق الله” خاطرنشان کردند: اعضا و جوارح بدن، امانت خداوند هستند پس نباید با آنها مرتکب خیانت و معصیت شویم، از دروغ و سایر اعمال خلاف شرع دوری کنیم و در حفظ امانات الهی کوشا باشیم، دین، قرآن و همه احکام الله ذوالجلال از دیگر امانت های خداوند هستند که باید از آن به خوبی صیانت کنیم.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه افزودند: دومین نوع امانت، حق العباد است، اگر شخصی مالی را در اختیارمان به صورت امانت قرار دهد باید آن را بی کم و کاست به وی برگردانیم، امانت داری یکی دیگر از صفات برتر مؤمن به حساب می آید، قضاوت کردن، آبرو و اسرار انسان ها نزد ما امانت هستند پس در حفظ آن کوشا باشیم.

عضو مجمع فقهی ایران اظهار داشتند: امانت به صورت مال و یا جنس، اسرار مردم جزو امانات به شمار می روند پس نباید در آن خیانتی صورت گیرد و آن ها را فاش سازیم، اگر شخصی از شما در زمینه امور خاص و یا جهت مشارکت در امری و یا وصلت با فردی تحقیق کرد در واقع شما را امین خود قرار داده پس موظفیم حقایق را برایش آشکار سازیم.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر با بیان این مطلب که ” از شهادت و گواهی کذب در مورد انسان ها پرهیز شود” تصریح کردند: اگر شخصی ویژگی های خوب و یا بد داشت آن را انکار نکنیم، قرآن و پیامبر با شهادت و گواهی دروغین مخالف هستند، ایمان و اخلاص انسان ها را فقط خداوند می تواند تشخیص دهد و ما از باطن انسان ها آگاه نیستیم.

مولانا گرگیج، ذکرعیب کالا در هنگام معامله را یکی از شرایط تجارت اسلامی بیان کردند و خاطرنشان نمودند: معامله ای که با اشخاص انجام می دهیم نوعی امانت به حساب می آید و اگر در هنگام معامله عیب کالای خود را بازگو نکنیم مرتکب خیانت شده ایم، دروغ و فریب، خیر و برکت معامله را از بین می برد.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در تشریح انواع عهد یادآور شدند: عهد دو قِسم دارد که یکی با خدا و دیگری با بندگان است، وقتی ازدواج کردیم با همسر خود عهد بسته ایم و نباید خیانت کنیم، عهد با خداوند به معنای اینست که فقط خداوند را عبادت کنیم که همان ” عهد اَلَست” گفته می شود که الله ذوالجلال در روز ازل از ارواح انسان ها تعهد می گیرد که فقط ایشان را پرستش کنند.

مولانا گرگیج با اشاره به آیات قرآن درباره عهد الهی  تأکید کردند: خداوند در آیه 81 سوره آل عمران از انبیاء عهد گرفته که به پیامبر قبلی و بعدی ایمان آورند و همچنین از امت های آنان هم تعهد گرفته شده است که به پیامبرشان ایمان بیاورند و او را یاری کنند، همچنین در آیه 40 سوره بقره خداوند خطاب به بنی اسرائیل بیان کرده است که شما به تعهدات من پایبند باشید من نیز به عهد خویش ( داخل شدن در بهشت) وفا می کنم.

عالم برجسته اهل سنت کشور، سپس به بیان و توضیح عهد با بندگان پرداختند و اظهار داشتند: عهد با بندگان دو نوع است، اگر عهدی که بر اساس موازین شرعی و جایز باشد باید به آن پایبند بود ولی پایبند بودن به عهدی که بر خلاف موازین شرعی و اجتماعی همچون (قتل، کلاهبرداری، راهزنی و..) باشد نادرست است.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در پایان با توجه به احادیث نبوی (ص) در باب پایبندی به عهد و امانت داری گفتند: مسلمانی که امانت دار نباشد ایمانش ضعیف است و شخصی که عهد شکنی کند ایمان ندارد، دروغ، وعده خلافی، ناسزاگویی هنگام سخن وعدم پایبندی به عهد چهار ویژگی یک منافق هستند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*