Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
تکبر و انحصار طلبی سبب تضییع حقوق دیگران می شوند - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

تکبر و انحصار طلبی سبب تضییع حقوق دیگران می شوند

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در ابتدای خطبه های جمعه این هفته ( 4 تیر95) شهرستان آزادشهر در ادامه بحث پیرامون حقوق الهی و بندگانش، تکبر و انحصار طلبی را از موانع مهم احسان با دیگران برشمردند.DSC_0023

ایشان پس از تلاوت قسمت دوم آیه 36 سوره نساء (وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبي‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبيلِ وَ ما مَلَکَتْ أَيْمانُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ کانَ مُخْتالاً فَخُوراً) خاطرنشان کردند: کبر و غرور و انحصارطلبی در انسان دو معضلی هستند که سبب تضییع حقوق دیگران می شوند و احسان، اخلاص، انعطاف و عنابت را از وجود انسان می گیرند.

مولانا گرگیج در تشریح اقسام همسایه و حقوقشان اظهار داشتند: پیامبر (ص) همسایگان را به سه گروه تقسیم کرده اند که هر کدام با توجه به معیارهایی حقوقی دارند که باید رعایت گردد، نوع اول همسایه سه حق دارد، نوع دوم دو حق و آخرین نوع آن فقط یک حق همسایگی دارد، نوع اول همسایه آنست که هم در جوار ما زندگی می کند ،مسلمان است و هم از خویشاوندانمان محسوب می شود، این شخص سه حق بر ذمه ما دارد و احسان ما باید نسبت به وی چندین برابر باشد.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر با اشاره به حقوق همسایه در دین اسلام گفتند: اولین حق همسایه اینست که همیشه جویای حالش باشیم و برخوردمان همواره با تبسم باشد، همیشه در کارهای مشروع با او همکاری و ابراز همدردی داشته باشیم، اگر این کارها را انجام ندادیم حداقل به وی ضرری نرسانیم.

عضو مجمع فقهی ایران ادامه دادند: حقوق همسایه بسیار حائز اهمیت هست، تجاوز و یا چشم چرانی نسبت به ناموس همسایه کار بسیار شنیعی است و گناه آن ده برابر می باشد، جاسوسی کردن و ایجاد مشکل برای همسایه شرعا ناجایز است، تا چهل منزل در اطراف ما جزو همسایگان به شمار می روند، احسان با همشهری، هموطن و حتی همسایگان مرزی و بین المللی از وظایف یک مسلمان هست.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش سپس به حقوق همسر پرداختند و بیان داشتند: ما باید بیشترین احسان را با همسران خود داشته باشیم، اولین آداب اسلامی حقوق همسر، سلام گفتن همراه با تبسم به هنگام ورود به منزل است، پیامبر(ص) همیشه با لبخند و گفتن سلام وارد خانه می شدند، در واقع همسران دو مغز در یک کالبد هستند.

ایشان اضافه کردند: پیامبر (ص) و حضرت علی (رض) هرگز همسران خویش را تنبیه و کتک کاری نکردند در حالی که بین آن ها هم نیز سوء تفاهماتی ایجاد شده است.

مولانا گرگیج با تأکید بر حقوق انسان ها نسبت به یکدیگر خطاب به حضار خاطرنشان کردند: ما باید با همکاران،همکلاسی ها، همسفران، مسافران، زیر دستان و همه افرادی که با آن ها برخورد داریم احسان داشته باشیم تا احسان خداوند شامل حال ما شود.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*