Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
وادار کردن فرزندان به ازدواج اجباری نادرست است - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

وادار کردن فرزندان به ازدواج اجباری نادرست است

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج با تاکید بر این مطلب که ” یکی از علل طلاق ازدواج اجباری هست” ضمن ناجایز خواندن ازدواج های اجباری، نسبت به عواقب و پیامدهای منفی این معضل به والدین هشدار دادند.
ایشان در بخشی از بیاناتشان در مراسم ختم قرآن ( 11تیر 1395/ 26 رمضان المبارک 1437) مسجد جامع شهرستان آزادشهر اظهار داشتند: امت پیامبر (ص) امت وسط و معتدل ذکر شده است، ما باید در تمامی مسایل اعتدال را رعایت کنیم زیرا خداوند افراط و تفریط را دوست ندارد، ازدواج اجباری یکی از علل طلاق هست، یکی از رسومات رایج نادرست در جامعه اینست که فرزندان را در سنین کودکی برای ازدواج مشخص می کنند و هنگام بزرگسالی متوجه می شوند که هیچ سنخیت و تفاهمی با هم ندارند.
خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر افزودند: یکی از رسومات بدی که رایج شده همین وصلت ها در سنین کودکی است، مسأله دوم اجبار است که فرزندان را به زور وادار به ازدواج می کنند که این امر منجر به درگیری در همان روزهای اول زندگی می شود و در آخر به طلاق ختم می شود.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان اینکه “ازدواج های اجباری جایز نیستند” خاطرنشان کردند: پیامبر صلی الله علیه وسلم تاکید کرده اند که ازدواج ها را با مشورت دو طرف انجام دهید، علماء سه مسئله را نشانه رضایت دختر گفته اند، یکی سکوت، دیگری لبخند و علامت سوم اشکی که بدون سر و صدا باشد و این گریه یا به سبب خشنودی و یا به علت اینکه از خانواده خود دور می شود هست، با زنان بیوه حتما مشورت انجام گیرد و آنان باید به طور علنی رضایت خود را اظهار کنند.
مولانا گرگیج با اشاره به اهمیت مشورت در مسایل متعدد زندگی خطاب به حضار گفتند: در همه امور باید مشورت کرد تا حق هیچ انسانی ضایع نشود، باید از دختران در هنگام خواستگاری مشورت و اجازه گرفت تا در آینده با مشکل روبرو نشوند.
* سرپرستان خانواده باید با اخلاق ترین عضو خانواده باشند
شیخ التفسیر مولانا گرگیج همچنین در ادامه با توجه به وظایف سرپرستان خانواده بیان داشتند: متاسفانه برخی افراد که سرپرست خانواده هستند به اعضای خانواده اعم از دختر و پسر ظلم می کنند، سرپرستان خانواده باید با اخلاق ترین عضو خانواده باشند.
امام جمعه اهل سنت آزادشهر در عین حال تاکید کردند: مسأله زورگویی و ظلم در خانواده سبب می شود که استعداد فرزندان شکوفا نشود و در رشد فکری آن ها تاثیرات منفی بر جای گذارد، سرپرستان خانواده باید بسیار با اخلاق باشند و با مهربانی برخورد کنند، طوری نشود که شخصی در منزل نتواند اظهار سخن کند زیرا این امر(ظلم و زورگویی) نادرست است، رسول الله صلی الله علیه وسلم همواره با تبسم و سلام وارد منزل می شدند.
عضو مجمع فقهی ایران رسیدگی به خواسته های اعضای خانواده را از دیگر وظایف سرپرستان خانواده عنوان کردند و اظهار داشتند: ظلم بزرگ دیگر برخی از سرپرستان خانواده اینست که به اعضای خانواده بی توجه هستند و هرگز برایشان هزینه مادی و یا وقت صرف نمی کنند، اگر همسر و فرزندتان درآسایش باشند نوعی صدقه محسوب می شود، همسر و فرزندان از سرپرست خود انتظاراتی دارند که باید به توقع آن ها پاسخ مثبت داده شود.
استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش ادامه دادند: اگر اعضای خانواده را مسرور کنیم که در رفاه و آسایش باشند جزو حسنات ما محسوب می شوند، سرپرست خانواده موظف هست که به فکر مسایل مادی و معنوی اعضای خانواده باشد، نباید از آن ها غفلت کند و در جهت خشنودی و آرامششان تلاش مستمر داشته باشد.
gorgij

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*