Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
مبلغین و مداحان در ایام محرم مسایلی که سبب اختلاف و دودستگی می شوند را مطرح نکنند - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

مبلغین و مداحان در ایام محرم مسایلی که سبب اختلاف و دودستگی می شوند را مطرح نکنند

مولانا محمدحسین گرگیج با توجه به فرا رسیدن ایام محرم و اعزام مبلغین و مداحان به مناطق سنی نشین نسبت به مطرح کردن برخی مسایل اختلافی و توهین به مقدسات اهل سنت توسط برخی از این افراد در سالهای گذشته هشدار دادند و با بیان اینکه مبلغین و مداحان در ایام محرم مواظب گفتار وسخنرانیهای خود باشند از آنان خواست تا مسایلی که سبب اختلاف و دو دستگی می شوند را ابراز نکنند.gorgij.net

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مولانا گرگیج،خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در بخشی از سخنان خود در مراسم نماز جمعه (2 آبان 93) این شهرستان،خطاب به مبلغین و مداحان اعزامی به مناطق سنی نشین اظهار داشتند: همه ساله از طرف حوزه علمیه قم و جاهای دیگر در ایام محرم مبلغین و مداحانی به سایر نقاط کشور برای برگزاری مراسم مذهبی برادران شیعه می روند،آنان نباید در مناطقی که سنی نشین هستند مسایلی که سبب بروزهرگونه اختلاف و دودستگی می شوند و یا اینکه مقدسات اهل سنت مورد اهانت قرار گیرند را مطرح کنند.
مولانا گرگیج در انتقاد از مطرح کردن چنین مسایلی در سالهای گذشته توسط برخی از مبلغان ومداحان ،یادآور شدند: متأسفانه برخی افراد، در سالهای گذشته مسایلی را از پشت تریبون ها مطرح کردند که سبب اختلاف شده بود،حتی در منطقۀ خود ما که آرام و تعصبات دینی و قومی کمتر هستند برخی مسایلی را مطرح کرده بودند که منجر به بحران و بروز اختلاف شده بود که با درایت و مدیریت این مشکلات را حل کردیم.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان این مطلب که ” سینه زنی جزو اعتقادات اهل سنت نیست و نباید بر دانش آموزان،سربازان و کارمندان اهل سنت تحمیل شود” خاطرنشان نمودند: در بعضی از مدارس و یا پادگان ها ،دانش آموزان و سربازان را مجبور به سینه زنی می کنند،سینه زنی جزو اعتقادات اهل سنت نیست،ما محبت اهل بیت،حضرت حسن و حسین(رض) را داریم اما چنین مسایلی در مذهب و عقیده ما نیست، به عنوان مثال امروز 28 ذوالحجه مصادف با ضربت خوردن حضرت عمر(رض) است آیا امروز ما عزا گرفته ایم؟ ویا اینکه روز اول محرم، که شهادت حضرت عمر(رض) است تا کنون مراسم عزاداری برگزار نکرده ایم؛پس نباید اینگونه مسایل بر دانش آموز و سرباز ما تحمیل شود.
ایشان خطاب به همۀ مسئولین ذیربط تأکید کردند: مسئولینی که اینگونه افراد را می فرستند به آنها آگاهی های لازم را توصیه کنند و بفهمانند که باورهای مختص خود را بر دیگرمذاهب تحمیل نکنند و سبب بروز اختلاف نشود. خواستۀ ما از مسئولین ذیربط این هست ،چیزی که باور اهل سنت نیست نباید آن را بر دانش آموزان،سربازان و کارمندان اهل سنت تحمیل کنند که عواقب خوبی را در پیش رو ندارد.

اسیدپاشی به سمت زنان و دختران روش نهی از منکر نیست

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش همچنین در ادامۀ اظهاراتش،اسیدپاشی اخیر به طرف زنان و دختران در اصفهان را یک عمل مشمئز و قبیح خواند و ضمن محکوم کردن چنین جنایتی آن را خلاف انسانیت و شریعت غراء دین اسلام دانست و از مسئولین قضایی و امنیتی خواست با عاملان آن به شدت برخورد کنند.
مولانا گرگیج مسئله اسیدپاشی را جنایت هولناک توصیف نمودند وتصریح کردند: جنایت اخیر اسیدپاشی به طرف زنان و دختران هموطن در اصفهان یک عمل مشمئز و قبیح بود،ما ضمن محکوم کردن این عمل فجیع که بر خلاف انسانیت و شریعت غراء دین مبین اسلام هست خواستار برخورد شدید با عاملان این جنایت هولناک از سوی مسئولین قضایی و امنیتی هستیم،این جنایت بسیار هولناک بود که یک خانمی در خیابان راه برود و شخصی به روی آن اسید بپاشد وسلامت و جان وی را به خطر بیندازد،در شأن یک مسلمان نیست که چنین برخوردی داشته باشد.
خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر با تأکید بر اینکه روش نهی از منکر به این طریق نبوده و نخواهد بود،ابراز داشت: زنان اصیل ایرانی اگر چه جزو اقلیت های دینی کشور بودند اما حجاب، عفت و متانت اصیل ایرانی را حفظ کرده اند و هیچوقت با بدحجابی و بی حجابی در منظر عموم ظاهر نشدند چه جایی که زنان مسلمان و طرفداران قرآن و اسلام باشند .اگر اقل قلیلی با بدحجابی به تقلید کورکورانه از بیگانگان ظاهر گردیده روش نهی از منکر به این طریق نبوده ونخواهد بود. بالفرض افرادی نادان و اشخاصی که عمل اسیدپاشی را نهی از منکر تصور کرده اند این عمل خودش جزو منکرات است. باید با همۀ منکرات با روش عاقلانه برخورد شود.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه به موضوع حجاب پرداختند وبا تأکید بر پایبندی بر این عمل،خاطرنشان نمودند: بنده همیشه در خصوص حجاب خانم ها سه مثال دارم؛1- مروارید ارزشمند است و خداوند برای مصونیت،آن را در صدف قرار داده اند؛2- طلا و جواهر همیشه در جعبه های مخصوص و کادو به مشتری عرضه می شوند وکسی سیب زمینی و یا پیاز را در کادو قرار نمی دهد؛3 – ماشین مدل بالا را را در داخل پارکینک قرار می دهند و روی آن چادر می کشند ولی کسی روی تراکتور فرسوده چادر نمی کشد،مؤمنان این غیرت دینی را داشته باشند که نوامیس خود را کمتر از یک تکه آهنی نپندارند،بنده ضمن محکوم کردن جنایت اخیر تأکیدم بر این هست که خانمهای مسلمان برحجاب پایبند باشند،حجاب اسارت و محدودیت نیست بلکه مصونیت است.
مولانا گرگیج در پایان رحلت آیت الله مهدوی کنی(رئیس مجلس خبرگان رهبری) را به همۀ مسئولین،اعضای مجلس خبرگان رهبری،بیت آن عزیز و ملت شریف ایران تسلیت گفت واز خداوند منان برای آن مرحوم طلب مغفرت نمودند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*