Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
دین اسلام وابسته به قوم و گروه خاصی نیست - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

دین اسلام وابسته به قوم و گروه خاصی نیست

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در خطبه های جمعه (30 بهمن 94) شهرستان آزادشهر، با تأکید بر این مطلب که “دین اسلام، متعلق به تمامی اقشار و گروهها است” شمه ای دیگر از سیرت نبوی (ص) را بیان نمودند.DSC_0019

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیات (فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکينَ94إِنَّا کَفَيْناکَ الْمُسْتَهْزِئينَ 95 حجر) فرمودند: پیامبر(ص) برای ابلاغ دین با چالش های فراوانی روبرو گردیدند، در کتب احادیث و تاریخ ذکر شده است که پیامبر ابتدا به صورت خصوصی افراد را به اسلام دعوت می کردند و صحابه هم بر اساس همین روش عمل می نمودند، محل تجمع اصحاب نخست (سابقون) دار ارقم بن ابی ارقم (رض) بود و در آنجا آیات نازل شده را تلاوت می کردند  و همچنین به دیگران می رساندند.

مولانا گرگیج سپس به تفسیر آیات تلاوت شده پرداختند و یادآور شدند: تا سه سال دعوت پیامبر(ص) به طورمخفیانه بود تا اینکه آیات فوق نازل شدند و خداوند به ایشان دستور علنی شدن دعوت به اسلام را صادر نمودند که دعوت و ارشاد پیامبر(ص) به صورت آشکارا آغاز گردید.

ایشان در تشریح نخستین دعوت علنی آنحضرت (ص) بیان داشتند: رسول الله (ص) در فراز کوه صفا مردم مکه را ندا کردند و پس از تجمع عام و خاص مردم، آنحضرت (ص)فرمودند که اگر من شمارا از وجود لشکری در پشت این کوه آگاه سازم  حرف بنده را می پذیرید یا خیر؟ به علت امین و صادق بودن بودن پیامبر(ص) در میان مردم ،در پاسخ گفتند آری ما حرف شما را تایید می کنیم.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش ادامه دادند: سپس آنحضرت(ص) فرمودند که من به شما هشدار می دهم در صورت نپذیرفتن توحید و یگانگی خداوند و روی نیاوردن به دین مبین اسلام، عذاب در انتظار شما هست که با مخالفت و اعتراض برخی سران مکه منجمله عموی خویش ابولهب مواجه شدند که پیامبر به وی پاسخ نداد و الله ذوالجلال آیات سوره تبت را در پاسخ به ایشان نازل فرمودند.

عضو مجمع فقهی ایران با تأکید بر ارشاد خانواده و نزدیکان خطاب به مسلمانان تصریح کردند: هنگامی که دعوت اسلام علنی شد مشرکین فشارهای خود را بر مؤمنان افزودند که بسیاری از آنان به شهادت رسیدند، انسان ابتدا باید دعوت و ارشاد را از نزدیکان و خانواده اش آغاز کند، اکثر معضلات امروز جامعه ناشی از آن است که ما از خانواده و نزدیکانمان غافل هستیم، پیامبر(ص) ابتدا نزدیکان خود و قبیله قریش را به سوی اسلام دعوت نمودند.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش به نقل از امام قرطبی (رح) در شرح و تفسیر آیات فوق خاطرنشان کردند:  نسبت خویشاوندی برای انسان سودی ندارد و این نوع قُرب در نزد خداوند معنایی ندارد و فقط قرب الهی مد نظر می باشد، دین اسلام قومی نیست، اگر دین قومی بود ابولهب اولین نفر بود که دین برادرزاده اش را قبول می کرد.

مولانا گرگیج با بیان اینکه ” پیامبر(ص) در مسئله دین، قوم گرایی نداشتند” افزودند: دین اسلام وابسته به قوم و گروه خاصی نیست، رسول الله (ص) برای گروه و یا قوم خاصی فرستاده نشد بلکه متعلق به همه اقشار عرب و عجم بود، آنحضرت (ص)  حامی مستضعفین بودند و با ظالمان مقابله می نمودند.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در پایان ضمن تأکید بر انجام عمل صالح و دوری از معصیت خطاب به نمازگزاران گفتند: ایمان وعمل صالح سبب کامیابی می شود و نسب برای انسان سودی ندارد و سبب رستگاری نمی شود، اگر ما عملی نداشته باشیم با نسبت و خویشاوندی نمی توانیم به محبوبیت نزد خداوند برسیم، هیچ شخصی به سبب اعمال دیگری محاکمه نمی شود و یا اینکه پاداش نمی گیرد.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*