Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
بافت قومی و مذهبی هر منطقه باید حفظ شود - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

بافت قومی و مذهبی هر منطقه باید حفظ شود

مولانا محمدحسین گرگیج با بیان اینکه ” اقوام و مذاهب رنگین کمان کشور هستند” ضمن انتقاد از حاشیه راندن نام بلوچستان به توجه دولتمردان نسبت به توسعه اقتصادی استان سیستان و بلوچستان و حفظ بافت قومی و مذهبی تأکید کردند.gorgij

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در فرازی از سخنانشان در مراسم نمازجمعه (8 بهمن 95) شهرستان آزادشهر با اشاره به سفر معاون اول ریاست جمهوری برای شرکت در نخستین همایش بین المللی “معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه ی پایدار سواحل مکران” گفتند: آقای جهانگیری به منظور شرکت در همایشی که با هدف توسعه سیستان و بلوچستان بود به این استان سفر کرد، ما با سه شرط این سفر را مثبت ارزیابی می کنیم.

امام جمعه اهل سنت آزادشهردر ادامه افزودند: اول اینکه نام بلوچستان و اهل سنت از آن منطقه حذف نشود، شرط دوم اینکه بافت قومی در شهرک سازی ها به هم نخورد، اگر در آن جا خدمت و توسعه ای انجام می شود به همان مردم اختصاص دهند که جوانان ما به خاطر حمل بیست لیتر گازوییل در آتش نسوزند و کشته نشوند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با انتقاد از “عدم توسعه اقتصادی و افزایش فقر و بیکاری مردم سیستان و بلوچستان” اظهار داشتند: فقر اقتصادی و بیچارگی در آن منطقه سبب شده که جوانان سرمایه ملی را که همان نفت و گازوییل است قاچاق کنند در حالی که  سیستان و بلوچستان یکی از غنی ترین مناطق کشور از لحاظ ذخایر طبیعی و معادن طلا است.

مولانا گرگیج ادامه دادند: مردم این منطقه از بیکاری و گرسنگی مجبور به قاچاق گازوییل می شوند و به خاطر همین بیست لیتر کشته و یا با حادثه رانندگی قطع نخاع می شوند، آقای جهانگیری این توسعه ها باید مختص مردم همان جا باشد و طوری نشود که در آن مکان باریکه غزه ای برای مردم بلوچ قرار دهید و فایده اش را دیگران ببرند.

ایشان با تاکید بر بکارگیری و استفاده از نیروهای بومی خاطرنشان ساختند: ما می خواهیم منفعت این توسعه ها عاید مردم همان منطقه شود، بافت قومی و مذهبی را در آنجا به هم نزنید و نام بلوچستان باید همواره حفظ شود و از بین نرود اما این جلسه با عنوان توسعه سواحل مکران بود و نام بلوچستان کمتر گرفته شد.

عالم برجسته اهل سنت کشور با بیان اینکه “اقوام و مذاهب رنگین کمان کشور هستند” تصریح کردند:  نباید نام بلوچستان به حاشیه رانده شود بلکه باید همه جا نام بلوچستان باشد، ما نژادپرست نیستیم اما اصالت قومی خود را حفظ می کنیم، نام هر منطقه ای چه کردستان، آذربایجان، لرستان، اهواز، ترکمن صحرا و بلوچستان باید همواره حفظ شوند.

 

*تصمیمات اخیر دونالد ترامپ بسیار احمقانه بود

مولانا گرگیج در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به روی کار آمدن دونالد ترامپ رییس جمهور جدید امریکا بیان داشتند: هنوز چند روزی از تحلیف ترامپ نمی گذرد که مردم امریکا بر علیه وی تظاهرات می کنند، وی اخیرا اظهاراتی داشت که بسیار احمقانه بود، اولین مسئله ای که وی قصد انجام آن را دارد انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس است.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش اضافه کردند: بیت المقدس اولین قبله مسلمانان دنیاست و حدود هفتاد سال است که مسلمانان برای حفظ آن تلاش کرده و خون ها ریخته اند، ترامپ اکنون در مقابل جهان اسلام ایستاده و قدس شریف را قصد دارد پایتخت اسراییل اعلام کند که این نخستین حماقت وی به شمار می رود، مسجد اقصی برای همیشه متعلق به مسلمانان است و صهیونیست ها هیچ حقی در آن مکان ندارند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر با توجه به رفتارهای اسلام ستیزانه ترامپ خاطرنشان کردند: حماقت دوم ترامپ رفتار اسلام ستیزانه وی است و برخی او را هیتلر دوم خطاب کرده اند که اولین هدفش مبارزه با اسلام است، اسلام هرگز مغلوب نمی شود زیرا همانگونه که رییس جمهورهای گذشته امریکا نتوانستند کاری کنند ترامپ هم هیچ غلطی نمی کند.

عضو مجمع فقهی ایران اِعمال محدودیت در صدور روادید امریکا و عدم تعامل با برخی کشورها را نمونه ای دیگر از بی تدبیری سیاست های ترامپ دانستند و ابراز داشتند: یک کشور برای رشد و رونق اقتصادی خود باید با دیگر کشورها ارتباط و تعامل داشته باشد، ترامپ با محدود کردن صدور ویزا برای چند کشور در واقع سبب کاهش رشد اقتصادی و پیشرفت کشورش می شود.

مولانا گرگیج ادامه دادند: ادعایی که ترامپ داشت و ما هم با این سخن موافقیم بازگشت نظامیان امریکایی از کشورهای منطقه است، ما نیز همین را می خواهیم که سگ های هار خود را ببرد زیرا نمی خواهیم خاک ما به خونشان آلوده گردد اما اینکه صدور ویزا را محدود کنید و با برخی کشورها تعامل نداشته باشید بدانید که شکست شما قطعی است.

*تنها راه حل بحران سوریه گفتمان و تقسیم قدرت است

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه اظهاراتشان با توجه به مذاکرات مخالفان سوری با حکومت این کشور خطاب به آنان گفتند: بحران سوریه فقط “سوری – سوری” حل می شود، ما به مردم سوریه توصیه می کنیم که هیچ گروهی چه تکفیری و یا غیر تکفیری را به کشور خود راه ندهند، بارها تاکید کردیم که مسئله سوریه با تعامل و گفتمان و تقسیم مساوی قدرت بین اقوام و مذاهب حل می شود.

ایشان در ادامه تاکید کردند: اگر استقلال و سربلندی و امنیت و آبادانی کشور را می خواهید به هیچ کسی حق دخالت در امور داخلی کشور را ندهید و هیچ کسی را نه به عنوان دوست و یا دشمن راه ندهید تا شهرهای شما ویران نشوند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*