مولانا محمدحسین گرگیج در خطبه های جمعه 23 اسفند 92 مطرح کردن برخی مسائل اختلاف برانگیز من جمله قتل حضرت فاطمه(رض) توسط حضرت عمر(رض) در زمان حساس امروز که استکبار جهانی شرق و غرب در صدد تفرقه افکنی در میان مسلمانان هستند را نادرست دانست و آن را بی نتیجه خواند.
خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه به چند نکته از دوستی و محبت بین خلفاء (رض) و اهل بیت حضرت علی(رض) اشاره کردند و خاطرنشان کردند: دلایل بسیار زیادی وجود دارد تا محبت بین خلفای ثلاثه (رض) و اهل بیت حضرت علی(رض) را ثابت کند اما بنده به طور مختصر چند نمونه از همبستگی و محبت بین آنها را اشاره می کنم.
وی با بیان اینکه حضرت ابوبکر و عمر و سعدبن معاذ(رض)، حضرت علی(رض) را وادار به ازدواج حضرت فاطمه (رض) نمودند افزودند: چنانچه که ملاباقر مجلسی در جلاء العیون صفحه 169 در فصل پنجم در بیان تزویج امیر المؤمنین با فاطمه(رض) چنین می نویسند پس ابوبکر با عمر و سعد بن معاذ گفت برخیزید که به نزد علی برویم و او را تکلیف بنماییم که خواستگاری فاطمه بکند و اگر تنگدستی او را مانع باشد ما او را در این باب مدد کنیم.
مولانا به نقل از کتاب جلاء العیون در ادامه خاطرنشان کرد: خرید جهیزیه و اساس البیت حضرت فاطمه (رض) را توسط ابوبکر صدیق صورت گرفت.پس دو کف از آن دراهم برگرفت و به ابوبکر داد که برو به بازار و از برای فاطمه بگیر آن چه او را در کار است عمار بن یاسر و جمعی از صحابه از پی او فرستاد همگی به بازار در آمدند و از هریکی از ایشان چیزی را که اختیار میکرد به ابوبکر می نمودند وبه مصلحت او می خریدند و بعد از چندسطر آمده است چون همه اسباب خریدند بعضی ها را ابوبکر برداشت و هر یک از صحابه بعضی را برداشتند به خدمت حضرت رسول(ص) آوردند حضرت هر یک از آنها را به دست میگرفت و ملاحظه می فرمود خداوندا مبارک گردان این را با اهل بیت من.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش، نمونه دیگر همبستگی را همکاری دلسوزانه و دوستانه حضرت علی (رض) در زمان خلافت خلفای ثلاثه را دانست و گفت: همانطور که در هفته گذشته اشاره شد حضرت علی(رض) در زمان خلافت خلفای ثلاثه(رض) همکاری دوستانه و دلسوزانه ای نسبت به آنها داشته و مشاور خصوصی و وزیرشان بوده است ۱- خطبه ۱۴۶ صفحه ۴۴۲ترجمه فیض الاسلام که که در این خطبه نیز 7 بند را به طور دلسوزانه به حضرت عمر(رض) ارائه فرمودند و همچنین در خطبه ۱۳۴ صفحه ۴۱۵، بسیار راهنمایی دلسوزانه ای به حضرت عمر می کند و ما باید به دقت این دو خطبه را مورد مطالعه قرار بدهیم در حالیکه خداوند در آیه 113 سوره هود می فرمایند(وَلاَ تَرْكَنُواْ إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِيَاء ثُمَّ لاَ تُنصَرُونَ) اگر العیاذبالله عمر(رض) ظالم و غاصب و قاتل حضرت فاطمه می بود هیچ وقت حضرت علی(رض) با او هم مشرب و همکار نمی شد اگر بگوییم این همکاری از روی مصلحت بوده جواب اینست خداوند چنین مصلحت کاریهایی را به پیغمبرش اجازه نمی داد چنانچه در آیه( وَ لَوْ لا أَنْ ثَبَّتْناکَ لَقَدْ کِدْتَ تَرْکَنُ إِلَیْهِمْ شَیْئاً قَلِیلاً إِذاً لاَذَقْناکَ ضِعْفَ الْحَیاةِ وَ ضِعْفَ الْمَماتِ ثُمَّ لاتَجِدُ لَکَ عَلَیْنا نَصِیرا) خداوند حتی اجازه تبانی با کفر را به رسول الله(ص) هم نداده است.
مولانا گرگیج ،حضرت علی (کرم الله وجهه شریف) را شیر خدا وشیر مرد تاریخ دانست و با بیان اینکه هیچ وقت مغلوب و مقهور کسی نبوده است آن را عقیده واقعی اهل سنت بیان کرد و افزود: چناچه که در نهج االبلاغه در ضمن خطبه 51 که اصحابش مغلوب اصحاب معاویه بر شریعت الفرات شدند و آنها را از آب منع کردند به یاران خود فرمود شما یا به ذلت و خواری اقرار کرده و شجاعت و شرافت خود را از دست بدهید یا اینکه شمشیرهایتان را از خونهایشان سیراب کنید تا از آب سیراب شوید پس مرگ حقیقی در زندگانی شماست اگر مغلوب بشوید و حقیقت زندگانی در مرگ شماست آنگاه که بر دشمن غالب آیید (مرگ با عزت و شرافت بهتر است از زندگانی با ذلت و خواری) <ترجمه فیض الاسلام صفحه 139> لذا حضرت علی وقتی بابت سستی یاران خودش و از دست دادن آب، آنها را توبیخ میکند آیا امکان دارد در وقت از دست دادن خلافت و امامت و شهادت حضرت فاطمه(رض) بی تفاوت باشد؟!
وی در ادامه اشاره نمونه های همبستگی و وحدت بین حضرت عمر(رض) و اهل بیت حضرت علی(رض) بیان داشت: حضور حسنین در فتوحات زمان حضرت عمر(رض) در میادین جنگ و اخذ مغانم جنگی این خود نشانگر حق دانستن خلافت عمر بوده است و همچنین به نکاح درآوردن حضرت ام کلثوم بنت علی و فاطمه (رض) و رضایت حسنین نشان دیگری از محبت و رابطه حسنه در میان اهل بیت علی و حضرت عمر است.
مولانا گرگیج در ادامه ،اشاره به نامه 45 نهج البلاغه کردند و فرمودند: حضرت علی(رض) عثمان بن حنیف را توبیخ کردند که شما در مراسم عروسی که سفره رنگارنگی در آن بوده شرکت کرده و گمان نداشتم تو به مهمانی گروهی بروی که درویش و نیازمندان را برانند و توانگران را بخوانند.آیا امکان دارد که وقتی حضرت علی (رض) در چنین مسائلی جزئی حساس بوده و والی و حاکم خود را اجازه شرکت نمی دهد خودش در مدت خلافت خلفاء شریک و مشاور باشد؟!
وی در عین حال افزودند: حضرت علی(رض) در ضمن همین خطبه درباره فدک اظهار نظر فرمودند (وما أصنع بفدکِ و غیر فدک والنفس مظانها فی غد جدث) درباره دلبستگی نداشتن به مال دنیا فدک و غیر فدک را چه خواهم کرد در حالیکه جایگاه شخص فردا پس از مردن گور است.سؤال اینجا هست که حضرت علی(رض) در زمان خلافت خودش درباره فدک چنین اظهارنظر می کنند و آن را به وراث حضرت فاطمه برنمیگرداند و عملش همانند خلفای ثلاثه قبل از خودش است اگر اینجا غصبی صورت گرفته بود حضرت باید برخلاف آنها عمل میکرد و آن را باز میگردانید.
مولانا درا امه بیان دوستی و محبت بین حضرت علی وحضرت عمر افزود:حضرت علی (رض) ،حضرت عمر را چنین ستایش میکنند ودرباره خلافت و حکومتش چنین میفرمایند: (وولیهم وال فأقام واستقام حتی ضرب الدین بجرانه) <نهج البلاغه ترجمه فیض الاسلام صفحه 1300>بعد از ابوبکر بر مردم فرماندهی روا شد (عمر به مقام خلافت نشست) پس امر خلافت برپا داشت و ایستادگی نمود تا آنکه دین قرار گرفت (همچنانکه شتر هنگام استراحت پیش گردن خود را بر زمین نهد)اشاره به اینکه اسلام پس از فتنه و هیاهوی بسیار از او تمکین نمود.
خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در پایان، مطرح کردن چنین مسائل اختلافی را بیهوده دانست و افزود: مطرح کردن این مسائل در زمان حساس امروز که استکبار جهانی شرق و غرب در صدد تفرقه افکنی در میان مسلمانان هستند دیگر هیچ نتیجه ای ندارد ما باید به قرآن تأسی کنیم که میفرماید (تِلْکَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما کَسَبَتْ وَ لَکُمْ ما کَسَبْتُمْ وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا کانُوا يَعْمَلُونَ) 134 سوره بقره
ایشان قاتل خواندن حضرت عمر(رض) را تهمت و افتراء خواند و خاطرنشان کرد: برای اولین بار این افترا و تهمت را نظام معتزلی مطرح کرد چنانچه عبدالکریم شهرستانی در کتاب الملل و النحل فرموده اند( و زاد فی الفریة إن عمر ضرب بطن فاطمة یوم البیعة حتى ألقت الجنین من بطنها) نظام معتزلی یک ملعون بی دین است و همچنین دهها افترای دیگر به حضرت علی(رض) گفته است که باور هیچ مسلمانی نمیشود.
مسئولین، مشکلات شناسنامهای افراد را حل کنند
امام جمعه اهل سنت آزادشهر در بخش دیگری از سخنانشان به موضوع “رسیدگی به شناسنامه افراد” اشاره کرده و با بیان اینکه «این موارد جزو نگرانیهای عمومی شده است» اظهار داشتند: مسئولین امر توجه داشته باشند که دربرخی مناطق، شناسنامه بسیاری از افراد “مشکوک التابعة” یا “ممنوع الخدمات” شده است و تعداد این افراد روز به روز در حال گسترش است، در حالی که نباید شناسنامه های این افراد برای همیشه اخذ شود و آنها ممنوع الخدمات بشوند. لذا مسئولین ذی ربط برای این موضوع فکری بیندیشند و مشکلات این دسته از مردم را حل کنند.
ایشان افزودند: خواسته ما این است که کسانی که دارای شناسنامه و مدارک اصلی شامل شماره ملی هستند در مسیر اجرای این قانون مورد ظلم و اجحاف قرار نگیرند. بسیاری از افراد که ایرانی الاصل هستند به خاطر اینکه در آن زمان اطلاع دقیق وهمچنین آگاهی از فواید هویت ملی نداشته اند شناسنامه نگرفته اند، که مسئولین باید برای آنها فکری بکنند.زیرا این معضلی هم برای دولت و هم برای مردم است و اگر شما شناسنامه آنها را باطل کنید هم از خدمات منع میشوند و هم نمی توانند جای دیگری بروند و هیچ کشوری آنها را قبول نمی کند.
سلام بر دوستداران حق…
من هم مثل شما موافقم که باید بین دوستداران اهل بیت علیهم السلام، وحدت باشد…
ولی دیدم یکی از علمای بزرگ را که در کلیپی خطاب به مسئولین می گفت: بیخود مسئولین دنبال بحث وحدت نباشند…
خیلی تعجب کردم…
یاحق
ببخشید جناب مهدی ولی شما هستین که با تاویلات شیطانی و خبیثانه خودتان کلام علمای ما و قرآن و و سنت رسول الله را تاویل می کنید پس این مشکل شماست.درونجاهم که میگین عمر عید غدیر رو تبریک گفته پس تو معتقدی که مسلمانان سه عید دارن و باید دلیلی از قرآن یا سنت صحیحه دبیارین که مسلمانان عید سومی بنام عید غدیر دارن.و جواب دوم اینکه مراد درونجا باید جستجوکرد که معنای مولی چیه؟؟؟برو به جواب های ما که ثابت کردیم مولی به معنای دوست هست نگاه کن و پاسخ بده