Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
انتقاد مولانا گرگیج از تحریف عقاید مذهبی اهل سنت - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

انتقاد مولانا گرگیج از تحریف عقاید مذهبی اهل سنت

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر با اشاره به اعزام کاروان های پیاده روی به نام اهل سنت برای زیارت مرقد بزرگان اسلام ضمن ناجایز خواندن چنین اعمالی مطابق با دیدگاه اهل سنت، نسبت به تحریف عقاید مذهبی هشدار دادند.gorgij-net

به گزارش پایگاه خبری شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در بخشی از اظهاراتشان در خطبه های جمعه (28 آبان 95) شهرستان آزادشهر خاطرنشان کردند: ما به عنوان اهل سنت از قوانین مذهبی خاصی پیروی می کنیم، در تمام منابع فقهی ما، هیچ عبادتی مبنی بر پیاده روی برای زیارت قبور از جمله امام ابوحنیفه (رح)، شیخ عبدالقادر گیلانی و سایر بزرگان اسلام نداریم و همچنین مراسمی با عنوان سالگرد و چهلم حتی برای پیامبر (ص)، خلفای راشدین (رض) و نیز صاحبان مذاهب نداریم.

عضو مجمع فقهی ایران با بیان اینکه ” افرادی که به پیاده روی زیارت قبور می روند از مسایل عقیدتی اهل سنت ناآگاهند ” تصریح کردند: افرادی که به پیاده روی بر سر مزار بزرگان اسلام اعزام می شوند یا از مسایل عقیدتی خود آگاهی ندارند و یا اینکه به دنبال اهدافی هستند، این اشخاص جزو اهل سنت واقعی  نیستند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش تأکید کردند: ما این اشخاص را تکفیر نمی کنیم اما اگر این افراد خود را جزو اهل سنت می دانند باید به مذهبشان پایبند باشند، در هیچ یک از کتب فقهی ذکر نشده که امام ابوحنیفه (رح) برای زیارت مرقد شخصیت های مذهبی پیاده روی کنند.

ایشان با توجه به دیدگاه اهل سنت در این خصوص بیان داشتند: در تمامی کتب فقهی اهل سنت برگزاری مراسم سوم، هفتم، چهلم و سالگرد برای مردگان ناجایز و مکروه تحریمی ذکر گردیده است لذا همه موظفیم به مسایل مذهبی خود پایبند باشیم و اگر اینگونه نبودیم دیگر مذهب برای ما معنایی ندارد.

مولانا گرگیج با اشاره به اعزام کاروان های پیاده روی به نام اهل سنت برای زیارت قبور بزرگان اسلام گفتند: از کنار و گوشه کشور به ما خبر می رسد که افرادی به نام اهل سنت برای رفتن بر سر مرقد امام ابوحنیفه، شیخ عبدالقادر گیلانی (رحمهم الله) و سایر بزرگان دین اعزام شده اند، برای رفتن بر سر مزار این بزرگان کاروان به راه نیندازید و اگر مدعی احترام به این بزرگواران هستید در فیلم جابر بن حیان ابوحنیفه (رح) را لعن نکنید.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش ادامه دادند: در فیلم موسوم به جابربن حیان به امام ابوحنیفه (رح) اهانت می شود پس چگونه می شود برای زیارت مزارش کاروان تشکیل دهیم و از سویی دیگر در این فیلم، ایشان را مورد لعن و نفرین قرار دهیم؟!

عالم برجسته اهل سنت کشور در عین حال خاطرنشان کردند: ما به مذهب خود افتخار می کنیم و پیرو کامل امام ابوحنیفه (رح) هستیم، اگر مسئله ای را مذهب به ما اجازه داد آن را انجام می دهیم و اگر در مذهب ما مرسوم نبود آن را عبادت و ثواب نمی دانیم، افرادی از اهل سنت که چنین عملی (پیاده روی برای زیارت قبور) را انجام می دهند به حساب خودشان هست و نباید به نام عقیده اهل سنت آن را عنوان کرد.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر با تأکید بر احترام به مسایل عقیدتی یکدیگر تصریح کردند: چنین مسایلی به مذهب اهل سنت ربطی ندارد و نباید اینگونه افراد را به نام علمای اهل تصوف و یا اهل سنت نشان دهند، هیچ کسی را بدنام نکنید زیرا در مذهب ما چنین اعمالی رایج نیست، این عقیده بنده و تمام علمای برجسته اهل سنت کشور هست.

ایشان در ادامه ابراز داشتند: اگر در مذهب اهل سنت پیاده روی برای زیارت قبور بود ما جزو پیشگامان در این زمینه بودیم و چنین عبادتی را از دست نمی دادیم، مطابق روایات برادران شیعه {28 صفر} رحلت پیامبر (ص) و شهادت حضرت حسن مجتبی (رض) هست، آیا نباید برای این بزرگواران هم چهلم برگزار کرد؟! اگر چنین مراسمی عبادت هست باید برای همه بزرگان اسلام برگزار شود.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با انتقاد از تحریف عقاید اهل سنت توسط برخی جریان ها خطاب به آنان توصیه کردند: نباید مسایلی که در مذهب ما مرسوم نیست را به ما نسبت دهید، ما مدافع مذهب خود هستیم و موضوعی که در مذهبمان جایگاهی نداشته باشد را به شدت رد می کنیم و از دید ما مردود است، ما به هیچ کس اجازه تحریف عقاید مذهبیمان را نمی دهیم.

*ترور و تروریسم از نظر ما محکوم هستند

مولانا گرگیج در ادامه سخنانشان ضمن اظهار تاسف و محکومیت ترور “مولوی صلاح الدین موحد امام جمعه فقید شهرستان زرنج  افغانستان” خاطرنشان ساختند: در این هفته مولوی صلاح الدین موحد امام جمعه بلوچ شهرستان زرنج که فارغ التحصیل دارالعلوم مکی زاهدان بود و یکی از فعالان مذهبی ولایت نیمروز به شمار می رفت به شهادت رسید، ایشان در زمینه تعلیم و تعلم فعالیت گسترده ای داشتند، خطیب توانایی بودند که همواره مدافع حقوق مردم از طرق قانونی بودند.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان این که ” ترور و تروریست از نظر ما محکوم هستند” افزودند: متاسفانه چنین فرد فعال و مخلصی به شهادت می رسد، علما باید محتاطانه عمل کنند و به افرادی که نمی شناسند اعتماد نکنند، از نظر ما ترور و تروریست محکوم هستند و این مولوی بیگناه بود زیرا طبق گزارشات هیچ خصومتی با فردی نداشت.

ایشان ضمن ابراز همدردی با بازماندگان خطاب به آنان تاکید کردند: این ضایعه را به بازماندگانش به ویژه برادرش که از علمای فعال می باشد و همچنین مردم عزیز آن منطقه تسلیت عرض می کنیم، توصیه بنده به بازماندگانش اینست که راه او را ادامه دهند، پرچم ایشان را همواره برافراشته نگه دارند و چنین حوادثی باید سبب بیداری ما شود.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در پایان این بخش از سخنانشان با اشاره به اقدامات خشونت آمیز و کشتار مسلمانان میانمار توسط حکومت این کشور و همچنین منع پخش اذان در شهر قدس از سوی رژیم صهیونیستی ضمن هشدار به مسلمانان خواهان بیداری و تدبر جهان اسلام در این زمینه شدند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*