Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
رفع حصر سفرهای برون استانی مولانا عبدالحمید خواسته جامعه اهل سنت است - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

رفع حصر سفرهای برون استانی مولانا عبدالحمید خواسته جامعه اهل سنت است

مولانا محمدحسین گرگیج با بیان اینکه ” اهل سنت نباید در خصوص انجام شعائر مذهبی دچار محدودیت شوند” ضمن انتقاد شدید از اِعمال محدودیت ها در ارتباط با سفرهای مولانا عبدالحمید به سایر نقاط کشور بار دیگر بر رفع این محدودیت ها از سوی مسئولین تاکید کردند.gorgij.net

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در بخشی از خطبه های جمعه (6 اسفند 95) شهرستان آزادشهر با اشاره به ممانعت از سفر مولانا عبدالحمید به شهرستان خواف جهت شرکت در مراسم تشییع جنازه مولانا شهیدی (رحمه الله) اظهار داشتند: متاسفانه در مراسم تشییع جنازه مولانا شهیدی (رحمه الله) که یکی از علمای برجسته کشور بود مولانا عبدالحمید و تعدادی دیگر از علمای اهل سنت نتوانستند شرکت کنند که این موضوع مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر افزودند: چرا باید اینگونه باشد در حالی که ایران متعلق به تمامی اقشار و مذاهب است و ما فرزندان همین آب و خاک هستیم، در همین جا متولد شده ایم و در این نقطه از کره زمین زندگی می کنیم، در همین جا دفن می شویم و از همین مکان حشر می گردیم.

مولانا گرگیج با بیان اینکه “خاک وطن مانند مادر انسان است” تصریح کردند: ما بیگانه پرست نیستیم و اجازه نمی دهیم هیچ بیگانه ای به سمت خاک ما نگاه بدی داشته باشد، اگر بیگانگان سوء نیت به خاکمان داشته باشند چشمانشان را کور و دست و پایشان را قطع می کنیم، ایران متعلق به همه شهروندان هست لذا دفاع از وطن یک وظیفه همگانی و شرعی است.

عضو مجمع فقهی ایران، انجام شعائر مذهبی و ساخت مساجد را جزو حقوق ابتدایی اهل سنت دانستند و گفتند: شرکت در مراسم تشییع جنازه، اقامه نماز و ساخت مسجد عبادت است پس اهل سنت نباید در خصوص انجام شعائر مذهبی دچار محدودیت شوند، در ایتالیا که یک کشور غیر اسلامی است کارگران مسلمان یک کارخانه تقاضای ساخت یک مسجد برای اقامه نماز کردند، عبادت حق شخصی یک شهروند است و ما این حق خود را خواستاریم.

مولانا گرگیج در ادامه خاطر نشان ساختند:  شخصیت های برجسته ای همچون مولانا عبدالحمید و سایر علمای طراز اول اهل سنت شجره طوبی برای کشور هستند و باید بتوانند به تمام نقاط سفر کنند، هدف از سفر علمای اهل سنت دعوت مردم به اتحاد و انسجام اسلامی و حفظ اخوت و برادری است و هرگز درصدد ایجاد تفرقه نبوده اند.

ایشان در عین حال تاکید کردند: نباید علمای ما در حصر قرار بگیرند و نتوانند به سایر نقاط کشور بروند، درب منزل علما همواره برای همه اقشار باز است، طوری نباشد که فقط در زمان انتخابات علمای اهل سنت را بشناسید و پس از آن دوباره محدودیت ها ایجاد شوند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش، بیگانه ستیزی را یکی از ویژگی های بارز علمای اهل سنت خواندند و بیان کردند: در خارج از مرزها بارها در خصوص تحریم انتخابات تبلیغات گسترده ای به راه انداخته اند اما علمای اهل سنت هرگز مردم را به تحریم انتخابات سوق نداده اند بلکه مردم را به حضور پرشور و تعیین سرنوشت کشور دعوت کرده اند زیرا وطن خویش را دوست دارند.

ایشان در ادامه افزودند: در حالی که در خصوص انتخابات می توانستیم اظهار کنیم که چون برای ما سودی ندارد تحریم می کنیم اما تا این لحظه انتخابات را تحریم نکرده و هرگز تحریم نخواهیم کرد، اگر به اهل سنت در تهران مسجدی تعلق بگیرد هرگز گلایه نخواهند کرد.

مولانا گرگیج در خاتمه این بخش از اظهاراتشان رعایت حقوق شهروندی و یکسان نگری را در سطح کشور خواستار شدند و خطاب به مسئولین گفتند: اگر مدعی برادری و برابری هستیم باید در تمامی میادین حقوق یکسان داشته باشیم، چند سال پیش از این در سفر به ترکیه به منظور شرکت در کنفرانس اسلامی از ده نفر علمای اهل سنت 5 نفر از آنان از فرودگاه بازگردانده شدند و به خاطر حضور همان 5 تن از علمای اهل سنت ایران پرچم کشورمان به همراه پرچم کشورهای مدعو به اهتزاز درآمد، علمای اهل سنت هرجای دنیا سفر کنند پرچم کشور را به اهتزاز در می آورند و موجب افتخار می شوند.

*اعدام های تعزیری، پله ای و با شتاب زدگی صورت نگیرد

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در فراز دیگری از سخنانشان با اشاره به افزایش اعدام های تعزیری در کشور اظهار داشتند: موضوع دیگری که اخیرا رسانه ای شده سخن از نامه محرمانه قوه قضاییه در خصوص تعجیل در اعدام ها است، ما به این شایعات کاری نداریم اما اعدام ها شتاب پیدا کرده اند لذا توصیه ما اینست از این اعدام ها خودداری شود.

ایشان در ادامه خاطرنشان ساختند: برخی از مسایل برای اعدام نصوص صریح آمده و نمی شود در مورد آن ها اظهار نظر کرد، شخصی که مرتکب قتل عمد و یا رابطه نامشروع جنسی و یا نیز از دین مرتد شده را باید مجازات کرد زیرا دستور خداوند است اما در خصوص مسایل تعزیری و اجتهادی باید تجدید نظر شود.

مولانا گرگیج در ادامه خواهان مجازات جایگزین اعدام برای جرایم قاچاق موادر مخدر شدند و ابراز داشتند: نصی برای اعدام جرایم قاچاق مواد مخدر صادر نشده است، ما از قاچاقچیان مواد مخدر طرفداری نمی کنیم اما این حکم ها تعزیرات حکومتی است و مجتهد فیه به حساب می آیند که در این رابطه نیز علماء اختلاف دارند لذا باید مجازات جایگزین اعدام اِعمال شود.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با اشاره به تصویب اخیر مجلس در خصوص لغو اعدام های تعزیری گفتند: در آذر ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب شد که اعدام متهمین به قاچاق مواد مخدر لغو شود اما این اعدام ها هنوز صورت می گیرند که مولانا عبدالحمید در این باره نامه ای به رهبری نوشتند و بازنگری در خصوص این موضوع را خواستار شدند.

ایشان ادامه دادند: اعدام های تعزیری پله ای و با شتاب زدگی صورت نگیرد و در این مسئله باید با درایت عمل شود، اعدام ها سبب پدید آمدن معضلاتی برای دولت می شوند زیرا هنگامی که یک خانواده بی سرپرست شود اعضای آن خانواده بعدها دچار فساد اخلاقی می شوند و این مسئله سبب گسترش فساد در اجتماع می گردد.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر همچنین تاکید کردند: دولت باید اشتغال زایی کند تا جوانان دست به قاچاق نزنند، ما باید جوانان را جذب کنیم تا جذب بیگانگان به عنوان تروریست نشوند از این رو باید در این رابطه مدیریت داشته باشیم و با تدبر عمل کنیم.

*عفو وگذشت بهترین عمل در دنیا و آخرت است

مولانا گرگیج در ادامه با اشاره به عفو و گذشت اولیای دم یک مقتول پس از ده سال و نجات یک محکوم به اعدام از پای چوبه دار در شهرستان گالیکش گفتند: هفته جاری پس از ده سال موفق شدیم رضایت یک خانواده مقتول را بگیریم و جان یک محکوم به اعدام را که پای چوبه دار بود نجات دهیم که این مسئله موجب خرسندی همگان شد، توصیه بنده به مردم عزیز اینست که گاهی شخصی مرتکب قتل می شود که هدفش این نبوده است اولیای مقتول عفو و گذشت کنند.

ایشان در ادامه افزودند: شخصی که فرزند خود را از دست داده حق قصاص دارد اما بهترین عمل گذشت از حکم قصاص است، اگر چنین مسایلی رخ داد به خاطر رضای خداوند گذشت کنیم که ثمره آن را در زندگی دنیا و آخرتمان خواهیم دید.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در پایان سخنانشان با اشاره به بحران ریز گردها و گرد و غبار در خوزستان و همچنین سیل اخیر در جنوب کشور از مسئولین امر خواستند در این خصوص چاره ای بیندیشند و هرچه سریعتر مشکلات مردم آسیب دیده را حل کنند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*