Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
امام جمعه باید با نظر مردم انتخاب شود - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

امام جمعه باید با نظر مردم انتخاب شود

مولانا محمدحسین گرگیج در بخش پایانی خطبه های جمعه (20 اسفند 95) شهرستان آزادشهر ضمن تبیین وظایف ائمه جمعه، انتصاب امامان جمعه از سوی حکومت، بدون درنظر گرفتن نگرش مردم و شرایط منطقه را نادرست خواندند.gorgij.net

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان با بیان اینکه ” امام جمعه باید مردمی باشد” اظهار داشتند: امام جمعه باید با انتخاب مردم باشد اگر وی مورد نظر مردم نباشد و فقط از سوی حکومت تعیین شود مردم آن نماز را تحریم می کنند زیرا امام جمعه یا جماعت مورد تاییدشان نیست.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه تصریح کردند: امام جمعه باید علم، تقوا و صداقت داشته باشد و اگر سخنانش با واقعیت مطابقت نداشته باشد مردم از وی گریزان خواهند شد، یک امام جمعه همچنین انتقاد پذیر باشد و به شبهات مردم عالمانه پاسخ دهد، به احکام و مسایل روز مسلط باشد تا بتواند پاسخگوی نیازها باشد.

ایشان “آسیب شناسی و مقابله با دسیسه های دشمن” را از دیگر وظایف ائمه جمعه عنوان کردند و افزودند: هنگامی که به مقدسات اهانت می شود نسبت به آن واکنش نشان دهد و نباید در چنین مواقعی سکوت اختیار کند برای اینکه رسول الله (ص) هنگام اهانت به مقدسات اسلامی و هتک حرمت به شدت با آن برخورد می کردند.

*خُلق و خوی رسول الله (ص) قرآن مجید بود

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در ابتدای مراسم نمازجمعه شهرستان آزادشهر پس از تلاوت آیه 159 سوره آل عمران با اشاره به سیره رفتاری و اخلاقی رسول الله (ص) بیان داشتند: پیامبر(ص) خاطیان غزوه اُحد را توبیخ و مجازات نکردند و آنان را مورد عفو قرار دادند، آنحضرت (ص) خشن، بد زبان و سنگدل نبودند بلکه اهل گذشت و بخشش و نیز ساده زیست بودند، همواره برای مومنان استغفار می کردند و در تمامی امور مشورت داشتند و حتی به اندازه پشم شتری به بیت المال خیانت نکردند.

عالم برجسته اهل سنت کشور در ادامه به تشریح وظایف پیامبر (ص) در قبال صحابه (رض) پرداختند و ابراز داشتند: پیامبر (ص) نسبت به صحابه (رض) وظایفی داشتند که یکی از آنان آموزش تلاوت و تجوید قرآن بود، تزکیه نفس صحابه (رض) دومین وظیفه آنحضرت (ص) بود و همچنین احکام قرآن و احادیث گهربار را به آنان آموختند.

عضو مجمع فقهی ایران با بیان اینکه “خُلق و خوی رسول الله (ص) قرآن مجید بود” گفتند: اگر پیامبر (ص) دارای مکارم اخلاق نبودند صحابه (رض) مجذوب ایشان نمی شدند، خداوند خاطیان غزوه احد را دو مرتبه عفو نمودند و به پیامبر (ص) نیز دستور دادند آن ها را عفو کند.

مولانا گرگیج خاطرنشان ساختند: صحابه (رض) معصوم نبودند اما محفوظ بودند در صورتی که مرتکب گناهی می شدند بلافاصله توبه می کردند، صحابه (رض) شاگردان پیامبر (ص) بودند و اگر ما امروز اصحاب (رض) را نکوهش کنیم گویا تعلیم رسول الله (ص) را زیر سوال برده ایم.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه اظهاراتشان با توجه به ایام پایانی سال و مراسم “چهارشنبه سوری” ضمن تاکید بر تحریم آن، از خانواده ها خواستند بیشتر مراقب فرزندان خود باشند تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در پایان سخنانشان با اشاره به بستری شدن آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان برای سلامت و بهبودی ایشان دعای خیر نمودند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*