Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
انتقاد شدید مولانا گرگیج از انسداد مرزهای سیستان و بلوچستان - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

انتقاد شدید مولانا گرگیج از انسداد مرزهای سیستان و بلوچستان

مولانا محمدحسین گرگیج با بیان اینکه ” اگر سنگ، ریگ و آب شور خوردنی هستند مرزها را ببندید” از مسدود شدن مرزهای سیستان و بلوچستان به شدت انتقاد کردند و خواستار بازگشایی مجدد آن شدند.IMG_0350

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر در بخش پایانی خطبه های جمعه (6 مرداد 96) این شهرستان با اشاره به مسدود شدن مرزهای بلوچستان و توقف فعالیت های اقتصادی مردم گفتند: همانطور که مولانا عبدالحمید و سایر ائمه جمعه بلوچستان تاکید کردند بستن مرزها کار نادرستی است زیرا معیشت مردم فلج می شود پس باید مرزها هر چه سریع تر باز شوند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش تصریح کردند: در بلوچستان به جز سنگ چیز دیگری یافت نمی شود و از سنگ نمی توان به عنوان غذا استفاده کرد، عذر مسئولین این است که در صورت گشودن مرزها سرمایه ملی از بین می رود و مردم  نفت و گازوییل را به خارج از کشور قاچاق می کنند.

ایشان ادامه دادند: این عذر پذیرفتنی است و ما نیز نمی خواهیم که سرمایه ملی کشور تلف شود اما این را هم در نظر بگیریم که در واقع ملت، سرمایه اصلی کشور هستند که با فقر و گرسنگی نابود می شوند.

عضو مجمع فقهی ایران با اشاره به طرح توسعه سواحل مَکُران اظهار داشتند: بنده در زمان پیشنهاد طرح توسعه سواحل مکران متذکر شدم که این طرح باید در راستای منافع مردم بومی باشد نه اینکه بافت ملی آن جا را به هم بزند، مسئولین باید به گونه ای عمل کنند که مردم، سرمایه ملی را از کشور خارج نکنند و در همین جا به تجارت مشغول شوند.

مولانا گرگیج با بیان اینکه ” امرار معاش مردم از دو طریق کشاورزی و تجارت حاصل می شود” گفتند: در بلوچستان کشاورزی و تجارت خاصی وجود ندارد و مردم ناچار به قاچاق مواد مخدر و گازوییل کِشی روی می آورند و به خاطر حمل بیست لیتر گازوییل کشته می شوند.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش افزودند: زمینه برای کدام تجارت در بلوچستان فراهم شده است که مردم به آن مشغول شوند؟!  تُجار، مورد حمایت دولت قرار نگرفته اند که روزی حلال و بدون دغدغه کسب کنند، مردم برای شُرب آب ندارند چه برسد به اینکه برای کشاورزی آب پیدا کنند.

ایشان با تاکید بر اینکه ” طرح توسعه سواحل مکران باید در اختیار مردم بومی قرار گیرد” بیان داشتند: اگر طرح توسعه سواحل مکران به نفع کشور است باید متعلق به مردم بومی باشد که مستحق هستند، بنده در زمان سفر معاون اول رییس جمهور گفتم که این توسعه باید به سود مردم آن جا باشد نه این که افراد نورچشمی و اعیان  که غیر بومی هستند از این مسئله بهره برداری کنند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر اضافه کردند: برخی اعیان و نورچشمی که غیر بومی هستند با ساخت اسناد مالکیت جعلی زمین های مردم آن جا را مصادره می کنند و با سیم های خاردار، زمین های پنجاه ساله مردم را تصاحب می کنند که این ظلم مضاعفی در حق مردم است.

عالم برجسته اهل سنت کشور خطاب به مسئولین بلند پایه کشور گفتند: مسئولین باید دست مردم را بگیرند و مانع فعالیت های اقتصادی مردم نشوند، وظیفه مسئولین بلند پایه کشور این است که به فکر معیشت مردم باشند و اگر در منطقه ای تجارت خاصی وجود دارد باید در اختیار مردم بومی آن منطقه قرار گیرد.

عضو مجمع فقهی احناف ترکمن صحرا ادامه دادند: به گونه ای عمل نشود که صدای علما و ائمه جمعه بلند شود، اگر سنگ، ریگ و آب شور خوردنی هستند مرزها را ببندید اما اگر اینگونه نیست نباید جلوی راه های کسب روزی و امرار معاش مردم گرفته شود.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش تصریح کردند: خواسته ما این است که زمینه ی مساعد فعالیت های اقتصادی فراهم شود تا مردم بیش از این در تنگنای اقتصادی قرار نگیرند، یک کولبر 70 ساله در کردستان با حمل بارهای سنگین از کوههای صعب العبور می گذرد تا امرار معاش کند و هزینه های معیشتی خانواده اش را فراهم کند، در منطقه ما نیز که به ظاهر سر سبز است مردم در تنگنای اقتصادی قرار دارند.

ایشان ضمن درخواست بازگشایی مجدد مرزها خاطرنشان کردند: مسئولین امر باید به فکر وضعیت اقتصادی مردم باشند و مرزها را مجددا بازگشایی کنند و نباید مانع فعالیت های تجاری مشروع شوند، باید زمینه برای کولبران بلوچستان و کردستان مساعد شود تا بتوانند بدون دغدغه فعالیت اقتصادی انجام دهند، وقتی هزینه های گمرگ و مالیات سنگین باشند مردم نمی توانند تجارت های برون مرزی مجاز داشته باشند.

عالم برجسته اهل سنت کشور در پایان این قسمت از سخنانشان تاکید کردند: بنادر و دریاها نعمت هستند پس باید این نعمت ها را در اختیار مردم بومی قرار داد و نباید در اختیار افراد خاص ( اعیان و نور چشمی) قرار گیرند که با وام های میلیاردی املاک مردم را با جعل سند مصادره کنند.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در فراز دیگری از اظهاراتشان ضمن محکومیت جنایات اخیر رژیم صهیونیستی و بستن درب های مسجد الاقصی از مسلمانان و سران کشورهای اسلامی خواستند تا با اتحاد و انسجام مانع اِعمال فشار بیشتر و اشغال گری اسراییل شوند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*