Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
هیچ ارگان حکومتی حق دخالت در امور مذهبی اهل سنت را ندارد - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

هیچ ارگان حکومتی حق دخالت در امور مذهبی اهل سنت را ندارد

مولانا محمدحسین گرگیج با اشاره به پلمپ برخی نمازخانه های اهل سنت مشهد نسبت به دخالت برخی ارگان های نظامی در امور مذهبی به شدت انتقاد کردند و گفتند:  یکی از اساسی ترین حقوق شهروندی، حق مذهبی است پس هیچ ارگان حکومتی حق دخالت در امور مذهبی اهل سنت را ندارد.photo_۲۰۱۸-۰۲-۰۹_۱۲-۵۱-۲۰

به گزارش پایگاه خبری دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر در فرازی از مراسم نمازجمعه (20 بهمن 1396) شهرستان آزادشهر اظهار داشتند: در خراسان رضوی که شیعه و سنی از دیر باز تا کنون با هم زندگی مسالمت آمیزی دارند نمازخانه و مکتب های قرآنی اهل سنت را پلمپ می کنند که این امر ناشایست موجب اعتراضی برخی از علما شد.

ایشان با بیان اینکه ” یکی از اساسی ترین حقوق شهروندی، حق مذهبی است ” تصریح کردند: مساجد و نماز خانه های اهل سنت بدون دخالت باید در اختیار ما باشند و مکاتب نیز باید تحت نظارت علما قرار گیرند، علمای شیعه و سنی به طور مشترک متفقند که حوزه های علمیه و مساجد نباید دولتی و نظامی شوند.

عالم سرشناس اهل سنت کشور افزودند: مراکز دینی نباید نظامی شوند، مکان و جایگاه عزیزان نظامی ما مراکز نظامی و پادگان ها می باشد، وظیفه ی سازمان های نظامی، آموزش نظامی است؛ همان طور که بنده حق برگزاری کلاس تفسیر قرآن برای طلاب علوم دینی در پادگان را ندارم مسئولین نظامی نیز حق ندارند به مدارس دینی، مکاتب قرآن و مساجد ما نزدیک شوند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با تاکید بر اینکه “علما و مدارس دینی هرگز جیره خوار حکومت نبوده اند” خاطرنشان ساختند: اگرچه حکومت وقت، اسلامی باشد اما حق دخالت در امور مذهبی را ندارد، از صدر اسلام تا کنون علمای اسلام و مدارس دینی، مستقل هستند و جیره خوار حکومت نبوده اند، عالِمی که جیره خوار باشد صدایش مقابل سیاست های نادرست حکومتی بلند نمی شود.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور ادامه دادند: به هیچ ارگان حکومتی اجازه دخالت در امور مذهبی اهل سنت را نمی دهیم، استقلال در صورتی محقق می شود که مساجد و مدارس دینی اهل سنت خودکفا و مردمی باشند؛ جای بسی تاسف است که پس از گذشت حدود چهل سال هنوز شاهد پلمپ نمازخانه ها و مکاتب اهل سنت هستیم.

ایشان با اشاره به مشکلات اساسی کشور و بی تفاوتی برخی مسئولین نسبت به آن گفتند: مسئولین باید به فکر احقاق حقوق مردم باشند و سخنان رهبر معظم انقلاب را سرلوحه اعمال خود قرار دهند، فساد اداری و رشوه خواری هر دو باید برچیده شوند؛ در یک کشور کمونیستی مفسدان حکومتی با اعدام مجازات می شوند اما در کشور اسلامی مفسدان بزرگ اقتصادی به راحتی از کشور می گریزند.

مولانا گرگیج در ادامه خواهان مجازات مفسدان کلان اقتصادی کشور شدند و بیان داشتند: چگونه ممکن است یک مسئول بلند پایه کشوری، سرمایه های کلان مردم را در بانک های خارجی پس انداز می کند و پس از آن به راحتی از کشور خارج می شود؟! باید مفسدان بزرگ اقتصادی به همراه سرمایه های مردم که از کشور گریختند بازگردانده شوند و در برابر دیده گان مردم مجازات شوند، امروز اکثر دین گریزی جوانان ناشی از رفتارهای نادرست برخی مسئولین است؛ پس شعارهای ابتدای انقلاب عملی شوند و حقوق همه اقشار رعایت گردد.

*مسئولین امر، سخنان رهبر معظم انقلاب را فصل الخطاب قرار دهند

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت آن اظهار داشتند: در پیروزی انقلاب اسلامی تمامی اقشار کشور سهیم بودند و جهت تغییر وضعیت موجود در آن برهه زمانی، دگرگونی ایجاد کردند؛ در اوایل انقلاب، وعده هایی در راستای رفاه مردم و توسعه کشور داده شد که همه آن ها باید عملی شوند.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش تاکید کردند: انقلاب اسلامی، مردمی بود از این رو باید مردمی بماند، نباید پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد فقر، تبعیض و مشکلات اقتصادی در کشور باشیم.

مولانا گرگیج با اشاره به بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در جمع فرمانده هان نیروی هوایی ارتش خاطرنشان کردند: مسئولین امر، سخنان روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار با فرمانده هان نیروی هوایی ارتش عزیز را فصل الخطاب قرار دهند که ایشان از مسئولین خواستند که مردم را بشناسند، مردم شناسی یعنی حقوق تک تک مردم که شامل حقوق شهروندی و مذهبی می باشد بدون تبعیض رعایت گردد.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در پایان با اشاره به راهپیمایی روز 22 بهمن همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از عموم مردم خواستند در آن شرکت کنند.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور همچنین در بخش نخست خطبه های این هفته پس از تلاوت آیه 83 سوره بقره به تبیین حقوق خداوند و بندگانش پرداختند و رعایت حقوق و احترام به والدین و نیکی به ایتام و مساکین را در منش اسلامی حائز اهمیت دانستند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*