Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
حمله هوایی به مراسم دستاربندی در ولایت قندوز افغانستان یک جنایت بزرگ بود - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

حمله هوایی به مراسم دستاربندی در ولایت قندوز افغانستان یک جنایت بزرگ بود

مولانا محمدحسین گرگیج، حمله هوایی نیروهای ارتش افغانستان به یک مراسم دستاربندی در ولایت قندوز که موجب کشته شدن شماری از غیرنظامیان شد را به شدت محکوم کردند و خواستار محاکمه عاملان این جنایت شدند.photo_2018-04-06_16-29-27

به گزارش پایگاه خبری دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در خطبه های این هفته ( 17 فروردین 97) شهرستان آزادشهر به جنایت اخیر نیروی هوایی ارتش افغانستان اشاره کردند و ضمن اظهار همدردی با بازماندگان اظهار داشتند: جنایت اخیر حکومت افغانستان در ولایت قندوز افغانستان که در یک مراسم دستاربندی، حافظان نوجوان را به خاک و خون کشید از نظر ما به شدت محکوم است، این جنایت کاران در مهد کودک امریکا و انگلیس تربیت یافته اند.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر افزودند: این افراد از حیوان بدتر هستند که به جز کودک کُشی سرگرمی دیگری ندارند، آیا ختم قرآن و برگزاری جشن برای حفظ قرآن جرم است؟! افراد ترسو و خائن از ختم های قرآن و حدیث هراس دارند.

ایشان در ادامه خواستار محاکمه عاملان این جنایت شدند و خطاب به نهادهای حقوق بشری خاطرنشان ساختند: باید جزییات این حادثه مشخص شود، مسئولین بین المللی که مدعی حقوق بشر هستند پاسخگوی این جنایت باشند و عاملان آن باید هرچه سریعتر محاکمه شوند.

*هویت، زبان و آداب و رسوم سنتی اقوام حفظ شود

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در بخش دیگری از سخنان شان با توجه به اعتراض شهروندان خوزستان نسبت به حذف هویت شان در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشتند: حقوق اقوام و مذاهب و تعادل بافت جمعیتی آنان حفظ شود، نام مناطق باید حفظ شود زیرا کشور ما رنگین کمان اقوام و مذاهب است، نام بلوچ باید در بلوچستان بماند، شهروندان عرب در خوزستان، کُرد در کردستان، لُر در لرستان، ترکمن در ترکمن صحرا، شهروندان تُرک در آذربایجان، اقوام گیلک و مازندرانی و فارسی زبان ها در سرزمین خود همراه با نام اصیل شان حفظ شوند و هیچ کس حق دخالت در مسایل قومی و مذهبی شان را ندارد.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور با بیان اینکه “هویت، زبان و آداب و رسوم سنتی اقوام حفظ شود” گفتند: اخیرا جنجالی در خوزستان به راه افتاد که موجب اعتراض شهروندان عرب اهواز شد، صدا و سیمای ملی متعلق به همه اقوام و مذاهب است؛ زبان عربی برای ما ارزشمند است زیرا قرآن، پیامبر (ص)، اهل بهشت به زبان عربی صحبت می کنند.

ایشان ضمن تاکید بر “حفظ اصالت و هویت اقوام” تصریح کردند: نباید یک قوم از ملت ایران را حذف کرد؛ وطن مشترک هست اما اقوام و مذاهب با هم متفاوت هستند لذا از این رنگین کمان صیانت شود، ما از جغرافی و آداب و رسوم تمامی اقوام حمایت می کنیم و به هیچ شخصی حق دخالت در این امور را نمی دهیم؛ باید نام اصیل و چندین هزار ساله مناطق حفظ شوند زیرا بیان گر تمدن چندین هزار ساله ما هستند پس هیچ شخصی حق ندارد نام مناطق را از جغرافیای کشور حذف کند.

*نباید به خاطر حمل چند کیسه برنج جان مردم به خطر بیفتد

مولانا گرگیج در ادامه ی بیانات شان با اشاره به کشته شدن یک جوان در سیستان و بلوچستان از سوی ماموران نیروی انتظامی خاطرنشان ساختند: همان طور که در خبرها مشاهده کردیم علمای بلوچستان، امام جمعه ساربوگ و مردم بلوچ نسبت به کشته شدن یک جوان در ساربوگ سیستان و بلوچستان که به خاطر همراه داشتن پنج کیسه برنج هدف شلیک ماموران نیروی انتظامی قرار گرفت اعتراض کردند.

عالم سرشناس اهل سنت کشور افزودند: چرا به خاطر حمل پنج کیسه برنج در مناطقی که دچار خشکسالی و فقر است جان یک  انسان به خطر بیفتد و زن و فرزندانش بی سرپرست شوند؟! افرادی که بی محابا به سوی شهروندان شلیک می کنند باید طبق قوانین دادگاه عدل الهی محاکمه شوند تا بار دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگوار و گستاخی هایی نباشیم.

ایشان با انتقاد از وضعیت نامطلوب اقتصادی مردم سیستان و بلوچستان تصریح کردند: جای تاسف است که مردم با کارت پیله وری برای امرار معاش به آن سوی مرزها می روند، امسال که این مناطق دچار خشکسالی شده اند و کشاورزی نیز کم رونق شده است و تجارت هم اینگونه محدودیت دارد مردم برای گذران زندگی روزمره خود عاجز شده اند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر ادامه دادند: اگر چند کیسه برنج حمل کنند مورد هدف تیراندازی ماموران نیروی انتظامی قرار می گیرند، شهروندان هنگام مشاهده ماموران انتظامی باید احساس امنیت کنند نه اینکه دچار استرس شوند و احساس ترس کنند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در عین حال تاکید کردند: برخی اوقات، شهروندان را به خاطر حمل چند کیسه مواد غذایی دستگیر می کنند که جریمه آن به مراتب بیشتر از ارزش چند کیسه هست پس این افراد مجبور به فرار می شوند، دولت باید در این خصوص چاره اندیشی کند، در کردستان یک کولبر مُسن برای یک حقوق ناچیز بارهای سنگین را حمل می کند و از کوه های صعب العبور می گذرد تا از این روش امرار معاش کند.

مفسر برجسته اهل سنت کشور خطاب به مسئولین گفتند: مسئولین باید برای شهروندان بی بضاعت راه حلی جهت امرار معاش بیندیشند، به فرموده رهبر معظم انقلاب، مبارزه با قاچاق کالا در واقع مبارزه با چند کولبر کُرد و بلوچ نیست که کالاهای مجاز حمل می کنند، با یک شهروندی که چند کیسه برنج حمل می کند برخورد می شود اما در خصوص مفقود شدن کشتی های عظیم باری هیچ گروهی پاسخگو نیست، حتی اخیرا شنیده شده است که افراد خاصی کارت های پیله وری را سازمان دهی می کنند که سهمی از فروش کالاها بگیرند که این بسیار فاجعه بزرگی است.

*وضعیت پرونده عمادالدین ملازهی هرچه سریعتر مشخص شود

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه به پرونده عماد الدین ملازهی و وضعیت نامشخص وی اشاره کردند و گفتند: خانواده عمادالدین ملازهی برای بنده نامه نوشتند که نسبت به بی اطلاعی از وضعیت وی نگران هستند و از علما خواسته اند این موضوع را پیگیری کنند، اگر وی مجرم هست باید مشخص شود و اگر هم بی گناه می باشد نباید بر اساس توهمات ذهنی برایش حکم صادر شود.

ایشان سپس به تشریح جزییات پرونده عمادالدین پرداختند و خاطرنشان ساختند: بر اساس شنیده ها عماد الدین یک بار تبرئه شده است اما بار دیگر پرونده وی به جریان می افتد و قاضی دیگری علیه وی حکم صادر می کند و پس از آن به مکان نامعلومی منتقل می شود که هنوز وضعیت آن مشخص نیست، بنده از جزییات پرونده عماد الدین آگاهی کافی ندارم اما تاکید می کنم که پرونده ای که یک قاضی آن را تبرئه کند و قاضی دیگری با همان پرونده علیه شخص حکم صادر کند و زیر شکنجه و آزار و اذیت از وی اعتراف گرفته شود از نظر شرعی و قوانین جمهوری اسلامی اعتبار ندارد.

مولانا گرگیج ضمن تاکید بر مشخص شدن وضعیت زندانیان بلاتکیف در زندان های کشور تصریح کردند: باید حقوق همه شهروندان رعایت گردد و وضعیت زندانیان بلاتکلیف هرچه زودتر مشخص شود تا خانواده زندانیان که اکثرا مستضعف هستند از نگرانی دربیایند، این خانواده ها نامه های بسیاری برای مسئولین و حتی بنده نوشته اند و خواسته اند که این موضوع را پیگیری کنم تا وضعیت بلاتکلیفی زندانیان آنان مشخص شود.

ایشان در پایان این بخش تاکید کردند: قوه قضاییه بر اساس قانون عدل الهی حکم صادر کند، ترازو و میزان در آرم قوه قضاییه و نیروی انتظامی وجود دارد پس باید عدالت را به نحو احسن اجرا کنند تا بیش از این موجب نگرانی خانواده آنان نشوند.

*اقدام رییس جمهور در جهت آزادی زندانیان ایرانی در ترکمنستان قابل تقدیر بود

مولانا گرگیج همچنین اقدام رییس جمهور در خصوص آزادی زندانیان ایرانی در ترکمنستان را ستودند و اظهار داشتند: از رییس جمهور محترم و دست اندرکارانی که موجب آزادی زندانیان ایرانی در زندان های ترکمنستان شدند که حدود پنجاه نفر این افراد از استان گلستان بودند تقدیر و تشکر می کنیم.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان اینکه “دولت باید به فکر مرزنشینان باشد” افزودند: متاسفانه افراد کم بضاعت به دریای خزر که متعلق به خودمان هست برای ماهیگیری و امرار معاش می روند اما بدون هشدار قبلی از سوی دریابانی کشور ترکمنستان هدف قرار می گیرند و یا اینکه اسیر می شوند که مسئولین کشور باید در این خصوص با سران کشور ترکمنستان در راستای حل این معضل مذاکره کنند.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور در فراز دیگری از اظهارت شان، سرکوب مردم کشمیر توسط ارتش هند که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت را نیز محکوم کردند.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر همچنین در ابتدای خطبه های امروز ضمن تلاوت آیه 135 سوره نساء بر لزوم رعایت حقوق اقوام و مذاهب و همچنین اجرای عدالت در جامعه تاکید نهادند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*