Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
انتقاد مولانا گرگیج از بازداشت چند روحانی اهل سنت در جاسک - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

انتقاد مولانا گرگیج از بازداشت چند روحانی اهل سنت در جاسک

مولانا محمدحسین گرگیج با اشاره به قانون اساسی و آزادی ادیان و مذاهب در خصوص برگزاری شعائر دینی نسبت به بازداشت چندین روحانی اهل سنت به شدت انتقاد کردند و خواستار آزادی آنان شدند.photo_۲۰۱۸-۰۶-۱۵_۱۹-۲۹-۵۳

به گزارش پایگاه خبری دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در فرازی از مراسم با شکوه عید سعید فطر امروز (25 خرداد 97) اظهار داشتند: شهروندان یک کشور اسلامی چه مسلمان و یا غیر مسلمان باید در برگزاری شعایر دینی خود آزاد باشند، حقوق شهروندی همه اقلیت های دینی و مذهبی که به رسمیت شناخته شده است باید رعایت شود.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با تاکید بر این موضوع که “مسئولین امر، حقوق شهروندان را رعایت کنند” تصریح کردند: حقوق اقلیت های دینی و مذهبی رعایت گردد و مطابق باور خود شعایر دینی خود را برگزار کنند؛ مسلمانان در روز جمعه، کلیمیان روز شنبه و مسیحیان روز یکشنبه باید بتوانند بدون ممانعت در انجام آداب و رسوم مذهبی شان آزاد باشند.

مفسر برجسته اهل سنت کشور با انتقاد شدید از بازداشت چند روحانی اهل سنت در جاسک تصریح کردند: در کدام بند قانون اساسی بیان شده است که یک روحانی اهل سنت را بخاطر برگزاری نماز تراویح بازداشت کنند، نماز تراویح یکی از باورهای مذهبی اهل سنت است که در ماه مبارک رمضان برگزار می شود پس چرا روحانیون بخاطر این مسئله بازداشت شوند؟!

ایشان افزودند: اگر جرمی مرتکب شده اند بطورعلنی باید بیان شود، اگر جرمشان ادای نماز و تلاوت قرآن است پس باید آن ماموری که آنان را بازداشت کرده است بازجویی شود؛ خواندن نماز تراویح، تلاوت قرآن و دایر کردن مکاتب و کلاس های دینی در سراسر کشور جزو حقوق اصلی ما می باشد و هیچ کس حق ممانعت ندارد؛ ما حقوق خود را که در هر نقطه از کشور باشد خواستاریم زیرا جزو حقوق شهروندی مان بشمار می روند.

عالم سرشناس اهل سنت کشور همچنین با انتقاد از بلاتکلیفی برخی زندانیان اهل سنت گفتند: چرا یک زندانی باید سال ها در زندان بلاتکلیف باشد، ما سرپیچی از قانون نداریم اما باید قانون مند عمل کرد، اگر شخصی طبق قانون و بر اساس مدارک واقعی مجرم تشخیص داده شد مجازات شود اما اگر ماموری بخواهد خودسرانه شخصی را که زن و فرزند دارد چندین سال در زندان محبوس کند ظلم بزرگی بشمار می رود.

*شهروندان اهل سنت باید شهروند درجه یک محسوب شوند

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در بخش دیگری از سخنان شان به بیان انتظارات اهل سنت پرداختند و اظهار داشتند: بکارگیری شایستگان اهل سنت یکی دیگر از خواسته های مهم ما بشمار می رود، شهروندان اهل سنت باید شهروند درجه یک محسوب شوند، از جوانان لایق اهل سنت به عنوان خدمتگذار و امانت دار استفاده کنید و اگر خدای ناخواسته کم کاری و یا خیانتی از آنان مشاهده کردید آن را به رخ ما بکشید و وی را عزل کنید.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش ادامه دادند: شهروندان اهل سنت در تمامی پست های مهم استخدام شوند تا اعتماد متقابل بوجود آید، کشور متعلق به همه اقشار و مذاهب است و همه باید در خدمت به این کشور سهیم باشند زیرا ما برادر و برابریم.

ایشان همچنین با تاکید بر رعایت حقوق اقلیت های دینی گفتند: از اقلیت های دینی همچون کلیمیان، مسیحیان و زرتشتیان که هموطن ما هستند در تمامی میادین استفاده شود، همان گونه که همه ادیان و مذاهب و قومیت ها از خاک میهن دفاع می کنند در حقوق نیز باید یکسان باشند.

*به اعتراضات مردمی بها داده شود

مولانا گرگیج در ادامه با بیان این که ” به اعتراضات مردم بها داده شود” خطاب به مسئولین کشوری خاطرنشان ساختند: اگر شهروندانی نسبت به بافت جمعیتی و قومیتی و یا تغییر نام مناطق خود معترض هستند صدایشان را بشنویم و آنان را متقاعد کنیم و همچنین حقوق کارگران به موقع پرداخت شود و خدمات مناسبی به آنان اختصاص داده شود.

* کشاورزان باید حمایت شوند

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور با اشاره به مشکلات کشاورزان خطاب به وزیر کشور بیان داشتند: محصولات کشاورزی با قیمت مناسب خریداری شوند و دولت، پول کشاورزان را به موقع پرداخت کند؛ بنده به وزیر کشاورزی تاکید می کنم این موضوع را جدی بگیرند و طوری نشود که مردم در بلوچستان، محصولات کشاورزی خود را مانند هندوانه از روی نارضایتی و به عنوان طنز دفن کنند.

ایشان با بیان این که ” کشاورزی یکی از قطب های مهم اقتصادی کشور محسوب می شود ” تصریح کردند: بخش کشاورزی باید به خوبی مدیریت شود و محصولات به اندازه نیاز کاشت شوند پس باید برای این موضوع برنامه ریزی کرد، ما باید در زمینه کشاورزی به مرحله خودکفایی برسیم و بخش کشاورزی و دامداری حمایت شوند.

*از فیفا بخاطر واگذاری میزبانی جام جهانی به روسیه گلایه مندیم

مولانا گرگیج در فراز دیگری از سخنان شان با اشاره به میزبانی جام جهانی 2018 به میزبانی روسیه خاطرنشان ساختند: از فیفا و سازمان های بین المللی بخاطر واگذاری میزبانی جام جهانی 2018 به روسیه جنایتکار که دستش به خون هزاران مسلمان بی گناه آغشته است انتقاد کردند.

ایشان همچنین با اشاره به باخت سنگین عربستان سعودی مقابل روسیه از تیم های آسیایی و کشورهای اسلامی خواست در چنین میادین جهانی از بازیکنان با کیفیت تری استفاده کنند تا اینگونه تیم های آسیایی و کشورهای اسلامی تحقیر نشوند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در خاتمه مردم را به دوری از اختلاف و نزاع و درگیری های مسلحانه، رعایت بهداشت فردی، کلاهبرداری، روابط نامشروع، رعایت شئونات اسلامی، احسان و عدل، صله رحم و رابطه با خویشاوندان، صرفه جویی در مصرف آب و برق، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و کنترل بحران خشکسالی توصیه نمودند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*