Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
حصر استانی علمای اهل سنت باید شکسته شود - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

حصر استانی علمای اهل سنت باید شکسته شود

 مولانا محمدحسین گرگیج با بیان این که ” علما سرمایه ملت هستند” ضمن تقدیر از تذکر برخی نمایندگان مجلس در خصوص محدودیت سفر علمای اهل سنت به سایر نقاط کشور بار دیگر خواستار رفع حصر استانی مولانا عبدالحمید و سایر علمای شاخص اهل سنت شدند.photo_۲۰۱۸-۰۷-۱۳_۱۳-۵۰-۲۴

به گزارش پایگاه خبری دفتر امام جمعه اهل سنت آزادشهر، مولانا گرگیج در بخشی از مراسم نمازجمعه ( 22 تیر 97) این شهرستان اظهار داشتند: در هفته گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس طی نامه ای از دو وزیر کشور و وزیر اطلاعات خواستند که محدودیت ها در خصوص سفر علمای اهل سنت بالاخص مولانا عبدالحمید به سایر استان ها برداشته شود تا بتوانند در همه نقاط کشور با مردم ملاقات کنند.

عالم سرشناس اهل سنت کشور تاکید کردند: اگر بهانه مسئولین برای حصر استانی مولانا عبدالحمید و سایر علمای اهل سنت، جو امنیتی و حفظ جان آنان هست پس نباید رییس جمهور، وزرا و مسئولین طراز اول کشور به سایر نقاط کشور سفر کنند زیرا ممکن است برای آنان هم چنین حوادثی رخ دهد.

ایشان خطاب به مسئولین گفتند: احتمال حوادث امنیتی تنها برای علمای اهل سنت و شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید نیست بلکه ممکن است برای مسئولین هم این اتفاق بیفتد، اگر سفرهای مسئولین تحت نظر امنیتی کنترل می شوند پس همان طور سفرهای مولانا عبدالحمید و علمای اهل سنت تحت نظر امنیتی باشند تا شاهد حادثه ای نباشیم.

مولانا گرگیج با بیان این مطلب که “علما سرمایه ملت هستند” خاطرنشان ساختند: علما امر به معروف و نهی از منکر می کنند لذا گلایه بنده از مسئولین این است که چرا باید برخی علمای شاخص اهل سنت کشور ممنوع الخروج شوند؟! همه علمای طراز اول کشور باید بتوانند آزادانه به تمام نقاط کشور تردد کنند و مردم را ارشاد و دعوت به آرامش دهند.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور، سفر علمای اهل سنت به سایر نقاط کشور را موجب برکت و به نفع کشور دانستند و گفتند: امروز مشکلات کشور افزایش یافته است و تنها علما می توانند با سفر خود به استان ها مردم را به آرامش فراخوانند و سفر آنان برکت را به همراه دارد پس تردد علمای اهل سنت به سایر نقاط کشور یک امر ضروری است، بنده چندین سال پیش به شهر سرخس خراسان سفر کردم که مسئولین امنیتی سفرم را نیمه تمام گذاشتند و مردم سرخس هنوز نسبت به این مسئله گلایه دارند.

ایشان ضمن تقدیر از موضع نمایندگان مجلس در خصوص “حصراستانی مولانا عبدالحمید” تصریح کردند: مرحبا به نمایندگانی که موضوع حصر مولانا عبدالحمید را بیان کردند و بنده از آنان تشکر می کنم و انتظار می رود سایر نمایندگان چنین مسایلی که به نفع کشور هستند را مطرح کنند و نسبت به آن تذکر دهند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر افزودند: در یک سفر بنده به بلوچستان در معیت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، پنج نفر از اعدام نجات یافتند پس این نشان دهنده این است که سفر علمای اهل سنت به سایر نقاط، آرامش و صلح و سازش را به همراه دارد؛ ان شاء الله که مسئولین امر به این تذکرات توجه کنند و حصر استانی علمای اهل سنت شکسته شود و همانند سایر شهروندان که به داخل و خارج کشور تردد می کنند محدودیتی برای آنان ایجاد نشود.

ایشان با اشاره به عصر رسانه و گسترش فضای رسانه ای خاطرنشان کردند: اگر زمانی محدودیت هایی ایجاد می شد و مردم خبر نمی شدند برای این بود که مردم دسترسی به اینترنت نداشتند اما امروز عصر رسانه و اینترنت است و ما نمی توانیم جلوی فضای مجازی را بگیریم زیرا کوچکترین اتفاقی بیفتد در تمام دنیا بازتاب گسترده پیدا می کند پس در این زمان چنین محدودیت ها معنایی ندارند.

*مسئولین به فکر مشکلات اقتصادی کشور و معیشت مردم باشند

مولانا گرگیج در ادامه با اشاره به بحران اقتصادی کشور خطاب به نمایندگان مجلس گفتند: نمایندگان مجلس باید بطور خاص و عام به فکر ملت باشند زیرا منتخب آنان هستند، همه اقشار، اقوام و مذاهب در “ملیت ایرانی” مشترک هستند پس باید از حقوق یکسان برخوردار باشند؛ دولتمردان به فکر معیشت مردم باشند چون ما هر روز شاهد افزایش قیمت وگرانی ها هستیم.

ایشان ضمن انتقاد از عدم تحقق وعده های مسئولین کشور در خصوص حل بحران های کشور اظهار داشتند: مسئولین وعده های بسیاری به مردم می دهند اما در عمل نتیجه ای مشاهده نمی کنیم، شهروندانی هستند که در ماه، صد هزار تومان هم درآمد ندارند که این مبلغ، هزینه دو کیلو گوشت هم نمی شود و مردم حتی در رفع نیازهای اولیه ناتوان هستند.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر افزودند: نمایندگان مجلس باید مسئولین اجرایی را به خاطر وجود مشکلات اقتصادی در کشور بازخواست کنند زیرا حق استیضاح دارند و وزرا را به مجلس احضار کنند و نسبت به مشکلات کشور اعتراض کنند و این جزو وظایف نمایندگان است.

*علما، مسئولین و ریش سفیدان باید عدالت را رعایت کنند

مولانا گرگیج در بخش پایانی سخنان شان با انتقاد از افزایش اختلافات وقتل و کشتار در استان گلستان خاطرنشان ساختند: در منطقه ترکمن صحرا (استان گلستان) نا امنی و کشتار نبود اما اکنون هر هفته خبر کشتن شهروندان به ما می رسد، بنده از شما قوم اصیل ایرانی بلوچ و تمامی اقوام می خواهم که مسایل را به جایی نکشانیم که به کُشتار و قتل هم برسیم و مسایل را پیش از آن حل وفصل نماییم.

عالم برجسته اهل سنت کشور گفتند: مطابق اصول قوم بلوچ هنگامی که حادثه ای رخ می دهد ریش سفیدان با حکمت و درایت آن را حل می کنند و درصدد صلح آنان می باشند، اما متاسفانه امروز بنده و نمایندگانم هم که مراجعه می کنند نتیجه ای ندارد.

ایشان خطاب به طوایف بلوچ خاطرنشان ساختند: توصیه بنده به شما عزیزان این است که اگر صدمه ای به شما وارد شد گذشت کنید و آسیب های کوچک را بزرگتر نکنیم، اگر هم گذشت ندارید با اخذ خسارت و جریمه مالی جزیی صلح و سازش کنید، اگر نزد علما قانع نشدید به قانون مراجعه کنید و هر چقدر خسارت تعیین نمود آن را بپذیرید؛ اما متاسفانه امروز برخی ریش سفیدان، خسارت های میلیاردی درخواست می کنند و این بیانگر این است که قصد صلح ندارند و همین مسئله موجب افزایش تنش و قتل و کشتار می شود.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش افزودند: برخی افراد گلایه دارند مولوی مقصر است! مگر بنده قوه اجرایی دارم که مسایل را حل وفصل کنم، وقتی درگیری رخ می دهد ما از طرفین می خواهیم که نزد ما مراجعه کنند تا صلح و سازش و عدالت را بینشان برقرار کنیم اما متاسفانه به سخنان ما گوش فرا نمی دهند و بعدها که صدمات بزرگتر شد ریش سفیدان و مولوی را مقصر می دانند.

مولانا گرگیج با بیان این که “برخی افراد جاهل ادعا دارند که مولوی ها و ریش سفیدان فتوای قتل می دهند” گفتند: تهمت ناحق هرگز به بزرگان نزنید چون هیچ ملا و ریش سفید بزرگ و عاقلی فتوای قتل نمی دهد، عالِمی که فتوای قتل دهد عالم نیست و شما اگر چنین مولوی که فتوای قتل داد را به ما نشان دهید تا ما او را بازخواست کنیم.

ایشان خطاب به ریش سفیدان و علما گفتند: تهمت و بهتان ناحق به دیگران ناجایز است پس باید جلوی اختلافات را بگیریم تا مسئله بیش از این بزرگتر نشود، زمانی مسایل حل می شوند که ریش سفیدان معتمد و علمای بزرگ با برقراری عدالت وساطت کنند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش ضمن انتقاد از استفاده برخی طوایف بلوچ از اسلحه در نزاع های جزیی تصریح کردند: امروز همه اسلحه به دست شده اند و دنبال یکدیگر هستند تا کشتار به راه اندازند و درصدد انتقام هستند این برای قومیت و مذهب ما بسیار بد و ناگوار است، بنده از همه اقوام دعوت می کنم که صلح را برقرار کنند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر افزودند: ما هم در کنار شما منصفانه عدالت را برقرار کنیم برای هیچ ریش سفید، عالِم، مامور انتظامی و قُضات جایز نیست یک طرفه قضاوت کند و نگاه آنان به هر دو طرف یکسان باشد و به طور عادلانه دادرسی کنند.

مولانا گرگیج در فراز دیگری از سخنان شان درگذشت والده مکرمه مولانا محمدعثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش را به ایشان تسلیت گفتند و ضمن آرزوی صبر و شکیبایی برای ایشان و سایر بازماندگان، براي آن مرحومه مغفرت و علو درجات را از بارگاه الهی خواستار شدند.

ایشان همچنین در خاتمه با اشاره به برخورد اتوبوس و تانکر حمل سوخت در ترمینال سنندج که منجر به کشته و مصدومیت جمعی از شهروندان شد، با مردم کردستان اظهار همدردی کردند و شفای عاجل و صحت و سلامت کامل را برای مصدومین آرزو کردند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*