Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
باید تمامی منافع سواحل مکران و دریای عمان در اختیار مردم بومی قرار گیرد - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

باید تمامی منافع سواحل مکران و دریای عمان در اختیار مردم بومی قرار گیرد

مولانا محمدحسین گرگیج با بیان این که ” باید در هر استانی مردم بومی در آنجا مشغول به کار شوند” با اشاره به فاز اجرایی “طرح توسعه سواحل مکران”  وجود افراد غیر محلی و حاشیه راندن مردم بومی را مورد انتقاد قرار دادند._DSC0881

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اهل سنت شهرستان آزادشهر، مولانا گرگیج در بخش پایانی خطبه های جمعه (11 آبان 97) شهرستان آزادشهر اظهار داشتند: بنده سه سال پیش تاکید کردم که زمانی طرح توسعه سواحل مکران سودمند است که مردم بومی ذینفع آن باشند و به حاشیه رانده نشوند و اکنون علمای چابهار این طرح را به نفع مردم منطقه چابهار نمی دانند.

ایشان ضمن انتقاد از قرار گرفتن سود این طرح به افراد غیر بومی تصریح کردند: هنگامی که سود یک طرح در اختیار افراد غیر بومی و خارج از کشور قرار گیرد و افراد بومی به حاشیه رانده می شوند عملی کردن آن، گامی در راستای پیشرفت منطقه محسوب نمی شود؛ توسعه برای یک منطقه، زمانی مفید واقع می شود که مردم بومی از فقر نجات یابند و اشتغال زایی ایجاد شود نه این که بخاطر حمل بیست لیتر گازوییل کشته شوند.

عالم برجسته اهل سنت کشور با بیان این که “سواحل مکران جزو منافع ملی به شمار می روند” خاطرنشان ساختند: باید تمامی منافع سواحل مکران و دریای عمان در اختیار مردم قرار گیرد، اگر در زمین های مرغوب چابهار و حاشیه آن، به خوبی سرمایه گذاری شود نه تنها ایران بلکه کشورهای همسایه نیز از آبادانی آن بهره مند می شدند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با تاکید بر اشتغال زایی در استان های محروم گفتند: باید در هر استانی، مردم بومی در آنجا مشغول به کار شوند لذا سواحل و زمین های مرغوب منطقه چابهار و سود آن باید در اختیار مردم منطقه باشند.

*آمار فقر در کشور بسیار نگران کننده است

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور در ادامه، آمار فقر در کشور را نگران کننده توصیف کردند و بیان داشتند: مطابق آمار کارشناسان و مسئولین، یک سوم جمعیت ایران زیر خط فقر هستند که این آمار بسیار نگران کننده است پس مسئولین امر به فکر مردم که ولی نعمت شان بشمار می روند باشند و در خصوص برون رفت از این معضلات و گرفتاری ها تدبیری بیندیشند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر با بیان این که “بیکاری مردم و فقر سبب گسترش فساد اجتماعی و از هم پاشیدن بسیاری از خانواده ها شده است” گفتند:  باید مطابق شریعت، در هر استانی کارآفرینی شود تا مردم در همان محل سکونت خود، زندگی شرافتمندانه و رزق حلال به دست آورند.

مولانا گرگیج در ادامه افزودند: فقری که در استان گلستان است یک نوع فقر نامرئی می باشد که در میان دریا و کوهها دیده نمی شود ولی مردم آن در فقر بسر می برند و کارت یارانه برخی از آنان در گرو نانوایی و سوپر مارکت های محل زندگی شان می باشد.

ایشان در پایان با اشاره به سقوط هواپیمای مالزی در دریا و جان باختن سرنشینان آن ضمن اظهار همدردی با بازماندگان این سانحه، ذکر و یاد الله ذوالجلال در چنین لحظاتی توسط سرنشینان این هواپیما را بیانگر ایمان قوی و واقعی دانستند.

*خودکشی یکی از گناهان کبیره محسوب می شود

مفسر برجسته اهل سنت کشور در بخش ابتدایی مراسم نمازجمعه  پس از تلاوت آیات 29 و 30 سوره نساء (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَيْنَکُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَکُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُمْ رَحيماً29وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِکَ عُدْواناً وَ ظُلْماً فَسَوْفَ نُصْليهِ ناراً وَ کانَ ذلِکَ عَلَي اللَّهِ يَسيراً) اظهار داشتند: مفسرین در ضمن این آیات می نویسند خداوند متعال دو مسئله خطرناک و خانِمان سوز که موجب نابودی مومنان می شود را مورد اشاره قرار داده است یکی غصب و خوردن مال دیگران و دیگری خودکُشی می باشد که نوعی قتل محسوب می شود و سزای آن آتش دوزخ است.

مولانا گرگیج با اشاره به راه های غصب اموال مردم در شرح تفسیر آیات خاطرنشان ساختند: غصب و خوردن مال مردم از راه باطل و نادرست روش های مختلفی دارد، غَش(پنهان کردن عیب کالا و گول زدن) کلاهبرداری، رشوه خواری، سرقت، زورگیری، سحر و جادو و رمالی و تعویذ نویسی از جمله راه های نادرست غصب و خوردن مال دیگران می باشد.

ایشان ضمن نکوهش رواج خودکشی در بین جوانان گفتند: موضوع دوم رایج شدن خودکشی در میان جوانان است، آمار کلی نشان می دهد در بین هر هزار نفر 5 الی 7 نفر در سطح کشور اقدام به خودکشی می کنند؛ مسئولین امر، آمار یک ماه خودکشی در استان گلستان را بیش از صد نفر اعلام کردند که این تعداد بسیار تأسف آور است.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان این که ” خودکشی یکی از گناهان کبیره محسوب می شود” در ادامه افزودند: کسانی که دست به خودکشی می زنند در واقع از مسایل دینی و اعتقادی آگاهی کافی ندارند و افرادی که چنین کاری انجام می دهند مستقیم وارد جهنم می شوند.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر خطاب به علماء تاکید کردند: فتوایی که در اکثر کتاب های فقه معتبر وجود دارد این است افرادی که اقدام به خودکشی می کنند خواندن نمازجنازه بر آنان جایز نیست پس علماء از اقامه نماز جنازه بر پیکر افرادی که دست به خودکشی می زنند امتناع کنند زیرا این امر موجب کاهش خودکشی و نوعی بازدارنده بشمار می رود.

ایشان در پایان این بخش با اشاره به احادیث مختلفی در خصوص عواقب اُخروی خودکشی بیان داشتند: پیامبر (ص) در احادیث مختلفی نسبت به عواقب اُخروی خودکشی به شدت هشدار داده اند، شخصی که با هر وسیله ای خودکشی کند مستقیم وارد جهنم می شود و به سبب همان اشیاء عذاب می بیند، جان آدمی نعمت بزرگی است که ارزشش را باید بدانیم و از آن صیانت کنیم.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*