Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
نباید حادثه منا را سیاسی، مذهبی جلوه داد - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

نباید حادثه منا را سیاسی، مذهبی جلوه داد

مولانا محمدحسین گرگیج در خطبه های جمعه (3 مهر 94) شهرستان آزادشهر، ضمن اظهار تأسف شدید از حادثه دیروز منا که منجر به شهادت تعداد زیادی از حجاج شد خواهان بررسی دقیق علل آن شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیخ التفسیر مولانا گرگیج،ایشان در بخشی از خطبه های امروز با اشاره به حادثه دیروز منا و کشته شدن تعداد زیادی از حجاج،ضمن عرض تسلیت به مسلمانان دنیا اظهار داشتند: خبری که دیروز به بنده رسید بسیار تکان دهنده و ناگوار بود، حجاج زیادی در حین انجام مناسک حج و در منا به علت ازدحام جمعیت به شهادت رسیدند، طبق آخرین آمار 1300 نفر کشته شده که از این تعداد تا به حال 131 نفر از هم وطنان و تعدادی از هم استانی های ما بودند که این واقعه را به بازماندگان آنان تسلیت عرض می کنم، این حادثه متعلق به یک قشر و مذهب نیست زیرا تلفات از تمامی مسلمانان و کشورها بود.
امام جمعه اهل سنت آزادشهر اینگونه حوادث را صرفاً طبیعی خواندند و یادآور شدند: اگر چه ما در هنگام وقوع حادثه حضور نداشتیم و از کیفیت آن بی خبریم اما تا جایی که می دانیم این حادثه بر اثر ازدحام جمعیت طبیعی بوده است، در سال 82 بنده گرفتار ازدحام شدید شدم و به سختی توانستم خودم را نجات دهم و در همان سال بیش از چهار صد نفر جان خود را از دست دادند.
عضو مجمع فقهی ایران با بیان این که ” نباید این حوادث طبیعی را سیاسی، مذهبی کنیم” گفتند: این یک حادثه طبیعی است و ما نباید این را سیاسی، مذهبی جلوه دهیم، متأسفانه حجاج برخی کشورها به علت فقر فرهنگی بی ملاحظه هستند ودیگران را زیر دست و پا می اندازند، کشورها باید فرهنگ و آموزشات لازم را به حجاج خود تعلیم دهند.
استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه خواستار بررسی دقیق علل حادثه از سوی حکومت عربستان شدند و تصریح کردند: اگر در این حادثه ضعف مدیریتی و یا اشتباهی از سوی افراد مسئول رخ داده است خواسته ما از حکومت عربستان اینست که علل حادثه را بررسی کنند و در صورت ارتکاب هر گونه سوء مدیریت، خاطیان را مجازات کنند.
مولانا گرگیج در عین حال خطاب به بازمانده گان حادثه دیروز توصیه نمودند: ابتدا از خداوند برای حجاج از دست رفته علو درجات را می طلبیم و برای بازمانده گان صبر و اجررا تمنا داریم، از منطقه ما برخی حجاج من جمله از روستای بلوچ آباد آقای عبدالله براهویی به شهادت رسیدند، توصیه بنده به خانواده آنان اینست که حجاج خود را در همان جا دفن کنند زیرا آن مکان دارای فضایل خاصی است.
*هدف قرار دادن افراد نمازگزار محکوم است
امام جمعه اهل سنت آزادشهر،حمله انتحاری دیروزبه یک مسجد در صنعا را محکوم کردند و بیان داشتند: دیروز در صنعا و در حین برگزاری نماز عید قربان انتحاری صورت گرفت، این عمل بسیار ناشایست است و روش انتقام جویی نیست، انتحار و ترور کار یک مسلمان نیست.
مولانا گرگیج ادامه دادند: هدف قرار دادن افراد بی گناهی که برای برگزاری نماز در مسجد حضور پیدا می کنند نادرست است و از نظر ما محکوم می باشد، حساب اسلام و مسلمانان واقعی از چنین افرادی جدا هست، اینگونه افراد به هیچ گروه و قشری توجه ندارند و هیچ عالم و اندیشمندی آنان را تأیید نمی کند.

*هرکسی که در راه خدا جان خود را از دست دهد اجرش بر خدا لازم می گردد

مولانا گرگیج در بخش اول خطبه های جمعه پس از تلاوت آیه 100(وَ مَنْ يُهاجِرْ في سَبيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً کَثيراً وَ سَعَةً وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَي اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَي اللَّهِ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً) سوره نساء فرمودند: پذیرفتن اعمالی که انسان انجام می دهد با خداوند هست، انسان اعمال زیادی انجام می دهد اما به سبب وارد شدن خدشه ای مردود می شود ولی گاهی اوقات با یک عمل کوچک انسان نجات پیدا می کند، خداوند به نیت و اراده انسان می نگرد و به سبب همان اعمال را می پذیرد.
ایشان سپس به ترجمه و تفسیر آیه پرداختند و خاطرنشان نمودند: مؤمنین در این ایام اعمال نیک زیادی همچون نمازعید، جمعه و قربانی انجام می دهند و پذیرفتن این اعمال فقط با خداوند متعال هست، هرکسی که در راه خدا و یا به نیت انجام عمل نیک خارج شود و در این مسیر مرگ وی را فرا گیرد اجرش بر خدا لازم می گردد، مزد مسلمان در روز قیامت بهشت و رضایت خداوند است.
خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر آیه فوق را تسکین دهنده قلوب بازمانده گان حادثه منا عنوان نمودند و تأکید کردند: اگر چه حادثه منا برای ما ناگوار بود اما آیه 100 سوره نساء تسکین دهنده قلب ها می باشد، حجاجی که از سراسر دنیا به سوی خانه خدا عازم می شوند و طی حادثه و یا به مرگ طبیعی جان خود را از دست می دهند شامل حال این آیه و مزد خداوند می شوند، جان باختگان حادثه منا، شهید به حساب می آیند و انشاالله روز قیامت لبیک گویان حشر می گردند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*