Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
در مذهب اهل سنت مراسم عزاداری و سینه زنی مرسوم نیست - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

در مذهب اهل سنت مراسم عزاداری و سینه زنی مرسوم نیست

مولانا محمدحسین گرگیج با بیان اینکه ” اگر شخصی از اهل سنت با اهل بیت (رض) محبت و دوستی نداشت ما آن را سُنی نمی دانیم ” برگزاری مراسم عزاداری و سینه زنی را در مذهب اهل سنت ناجایز دانستند و بر ضرورت حرمت دیدگاه های مذهبی و مقدسات تاکید نهادند.photo_2017-09-29_22-16-23

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در مراسم نماز جمعه (7 مهر 1396) شهرستان آزادشهر با اشاره به ایام شهادت امام حسین (رض) اظهار داشتند: اهل‌سنت نسبت به حضرت حسین و اهل‌بیت (رض) ارادت خاصی دارند و محبت اهل‌بیت پیامبر (ص) همواره در دل اهل‌سنت موج می‌زند، اگر به شناسنامه‌های برادران اهل‌سنت توجه کنید در بین‌شان نام‌هایی همچون حسن، حسین، فاطمه و زینب مشاهده می‌شود که این موضوع بیان‌گر محبت عملی است، اهل‌سنت به این نام‌ها افتخار می‌کنند پس انصاف نیست که اهل‌سنت را نسبت به آنان بی‌تفاوت جلوه دهند و بگویند پیرو اهل‌بیت (رض) نیستند.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر با اشاره به عقیده اهل سنت پیرامون برگزاری مراسم عزا و سینه زنی افزودند: اهل‌سنت برخلاف برادران شیعه برای هیچ‌ یک از بزرگان اسلام مراسم عزاداری برگزار نمی‌کنند لذا اگر مراسم خاصی برای بزرگان اسلام برگزار نکردند به ‌معنای عدم محبت آنان با اهل‌بیت (رض) نیست.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه گفتند: در مذهب ما نماز تراویح سنت موکده به شمار می رود اما طبق عقیده برادران شیعه ناجایز است، پس نمی شود ادعا کرد آن ها با رسول الله (ص) محبتی ندارند و از ایشان تبعیت نمی کنند، در مذهب اهل سنت نیزعزاداری و سینه زنی مرسوم نیست و ناجایز است و این نشان دهنده عدم محبت آنان با اهل بیت (رض) نمی باشد.

عالم برجسته‌ی اهل‌سنت کشور با تأکید بر حفظ وحدت اسلامی و حرمت مقدسات تصریح کردند:  هر عقیده وعملی برای پیروان آن مذهب محترم است و دیگران نیز موظفند به آن احترام بگذارند، برخی اوقات افراد طوری در رسانه ها جلوه می دهند که ما دشمن اهل بیت (رض) هستیم.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش ادامه دادند: اگر بنده اهل بیت (رض) را دوست نداشتم نام من محمدحسین نبود، اگر شخصی از اهل سنت با اهل بیت (رض) محبت و دوستی نداشت ما آن را سُنی نمی دانیم؛ اهل سنت رسول الله (ص) و هم اهل بیت و اصحابش (رض) را دوست می دارند و از آنان پیروی می کنند.

ایشان با تاکید بر این موضوع که ” نباید به مسایل اختلافی دامن زد” خطاب به علما و مراجع شیعه گفتند: گلایه بنده از خطیبان و روحانیون شیعه این است که در تریبون ها از محبت اهل سنت با اهل بیت پیامبر (ص) کم ترسخن می گویند در حالی که باید چنین مسایلی باید برای مردم بازگو شوند تا آگاهی بیشتری نسبت به آن پیدا کنند، روابط شیعه و سنی باید همواره دو طرفه باشد و طوری نشود که اهل سنت را دشمن اهل بیت (رض) جلوه دهند.

* قیام امام حسین (رض) برای تصاحب حکومت نبود

شیخ التفسیر مولانا گرگیج در فراز دیگری از اظهاراتشان به قیام امام حسین (رض) و حادثه کربلا اشاره نمودند و ابراز داشتند: ماه محرم نخستین ماه سال هجری قمری است که در این ماه دو رویداد مهم در تاریخ اسلام رخ داده است، در ابتدای محرم شهادت حضرت عمر (رض) ابر مرد تاریخ و واقعه دوم شهادت حضرت حسین (رض) می باشد.

عضو مجمع فقهی ایران در تبیین گوشه ای از فضایل امام حسین (رض) گفتند: امام حسین (رض) ظاهرا شباهت بسیاری با رسول الله (ص) داشتند، ایشان از یک بُعد صحابی پیامبر(ص) بود که این خودش یک امتیاز محسوب می شود، حسنین جزو سرداران جوانان بهشت و دو تا گل زیبای دنیا برای رسول الله(ص) هستند که فرموده: ”  والحسن و الحسین ریحانتایا من الدنیا” ؛ فضیلت دوم حضرت حسین(رض) این است که جزو اهل بیت پیامبر(ص) بودند و امتیاز سوم حضرت حسین(رض) قیام او در مقابل ظلم و استبداد و بیدارکردن مردم بود.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان اینکه”  قیام امام حسین (رض) برای تصاحب حکومت نبود” اظهار داشتند:  قیام امام حسین (رض) جهتفرمان روایی نبود بلکه برای برچیدن ظلم و استبداد بود، در نزد اهل سنت یزید همواره ملعون است.

ایشان تاکید کردند: محبت اهل‌بیت (رض) در دوستی قلبی و پیروی از سیره‌ی آنان است لذا ما باید از اعمال و کردار حضرت حسین (رض) الگو برداری کنیم، حضرت حسین رضی‌الله‌عنه نماز ظهر را در روز عاشورا با جماعت اقامه کردند و به ما آموختند که همواره بر نماز جماعت پایبند باشیم.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیگش در خاتمه این بخش از بیانات شان با اشاره به عقیده اهل سنت در ایام شهادت امام حسین (رض)، نمازگزاران را بر سنت روزه گرفتن در روز تاسوعا و عاشورا ترغیب نمودند.

*حادثه محور خاش – سراوان بسیار دردناک بود

مولانا گرگیج در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به تصادف محور خاش – سراوان سیستان و بلوچستان در هفته جاری که منجر به فوت و مصدومیت 16 نفر شد گفتند: حادثه تصادف محور خاش زاهدان که منجر به کشته و مجروح شدن 16 نفر شد بسیار درد آور بود.

ایشان در ادامه افزودند: توصیه بنده این است که رانندگان همواره با سرعت مطمئنه حرکت کنند و  هرگز بیش از ظرفیت خودرو، مسافر حمل و نقل نکنند که این مسئله بارها موجب خسارات جانی شده است که نمونه اش می توان به همین حادثه اشاره کرد که از یک خانواده 7 نفر جان خود را از دست دادند و همچنین ایمن سازی جاده ها را خواستاریم.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر ضمن ابراز همدردی با بازماندگان این حادثه بیان داشتند: این ضایعه مولمه را به همه بازماندگان تسلیت عرض می نماییم، برای بازماندگان صبر و اجر، برای مجروحین آروزی شفای عاجل و همچنین علو درجات و آمرزش برای جان باختگان این حادثه را از خداوند متعال مسئلت می نماییم.

مولانا گرگیج همچنین به درگذشت مولوی جلال‌الدین شه‌بخش رحمه‌الله، یکی از اساتید برجسته دارالعلوم نوبندیان و نیز وفات فرزند نونهال مولانا محمد عثمان قلندرزهی، امام جمعه مسجد جامع الخلیل شهرستان خاش که شب گذشته بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست داد اشاره کردند و ضمن عرض تسلیت به بازماندگان برای آنان دعای خیر نمودند.

عالم سرشناس اهل سنت کشور در پایان مراسم نماز جمعه امروز ضمن تاکید بر “وحدت و یکپارچگی امت اسلامی”، مسلمانان را از اختلافات قومی و مذهبی بر حذر داشتند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*