Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
با کسانی که سه شنبه را عید اعلام کردند مناظره علمی می کنم - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

با کسانی که سه شنبه را عید اعلام کردند مناظره علمی می کنم

مولانا محمدحسین گرگیج ضمن نکوهش هجمه به علمای شاخص اهل سنت در فضای مجازی پس از عدم برگزاری عید در روز سه شنبه، کسانی که آن روز را عید اعلام کردند را به بحث و گفتگوی علمی دعوت کردند._DSC1075

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در بخشی از سخنان شان در مراسم نماز عید سعید فطر شهرستان آزادشهر (15 خرداد 98) گفتند: روز گذشته، بسیاری از مردم در کشورمان روزه ها را شکسته و در برخی نقاط نماز  عید برگزار شد اما بنده و علمای شاخص بلوچستان سه شنبه را جزو ماه رمضان اعلام کردیم که این فتوای ما یک نظریه فقهی است اما در فضای مجازی گفته اند که این ها ملاهای درباری و سیاسی هستند و می ترسند.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور افزودند: بارها روی موضوع اختلاف مطالع بحث کرده ایم که آیا معتبر است یا خیر؟ ما به همان کسانی که هر سال کارشکنی می کنند و جلوتر اعلان عید می کنند پیشنهاد بحث و مناظره علمی داده ایم اما حاضر نشدند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر با استناد به منابع فقهی در خصوص اختلاف مطالع تصریح کردند: احناف در ده ها مسأله از ظاهر الروایة عدول و رجوع کرده اند و همچنین شما از نظر عقل و منطق بنگرید که ما روزه و افطاری مان با اختلاف مطالع می باشد، ما در یک زمان مشخصی این جا روزه را نگه می داریم اما در مالزی و اندونزی سه ساعت پیش از آن، طلوع فجر شده است و امساک کرده اند؛ نکته جالب دیگر این که در اندونزی و مالزی ماه را قبل طلوع شمس دیده اند؛ اما در آمریکای لاتین ماه پس از غروب آفتاب دیده شده است؛ با این اوضاع باز هم مدعی هستید در غرب اگر ماه دیده شد برای شرق هم معتبر است؟ زمانی که ما نماز عید می خوانیم در آمریکا ساعت 12 بامداد است پس آن ها را هم مجبور کنیم که نماز عید را همزمان با ما بخوانند؟! در چابهار یک ساعت جلوتر از ترکمن صحرا افطار می کنند، آیا ملاک است که ما در ترکمن صحرا با غروب چابهار افطار کنیم؟ پس این مسأله از نظر عقل هم مردود است.

عالم سرشناس اهل سنت کشور افزودند: در تبیین الحقائق جلد 1 صفحه 321 ذکر شده است اگر شخصی بالای مناره اسکندریه باشد و خورشید را می بیند و آن که پایین است برایش خورشید غروب کرده چنین جواب داد آن که بالای مناره هست روزه را نگه دارد و کسی که پایین است افطار کند؛ چرا که هرکس مکلف به همان دید خود هست و خورشید که غروب نمی کند، روایت کریب که تمام کتب سته بجز بخاری آن را روایت کرده اند بیان گر اینست که اختلاف مطالع معتبر است و علامه زیلعی هم آن را در تبیین الحقائق ذکر کرد. کریب می گوید: ما در شام (زمان حکومت حضرت معاویه) شب جمعه هلال را دیدیم و روزه گرفتیم و بعد آخر ماه به مدینه آمدم. حضرت عبدالله بن عباس از من پرسید که شما ماه را در چه شبی دیدید؟ جواب دادم شب جمعه. ابن عباس پرسید:خود شما دیدید؟ جواب دادم بله همه دیدند و روزه گرفتیم؛ ابن عباس گفت: اما ما شب شنبه ماه را در مدینه دیدیم تو هم باید تا اینکه ۳۰روز را تکمیل کنی روزه بگیری. گفتم: آیا رؤیت اهل شام و معاویه مرا کفایت نمی کند؟ابن عباس جواب داد:خیر! و این گونه ما را رسول اکرم صلی الله علیه و سلم امر کرده است؛ پس زمان صحابه هم اختلاف مطالع معتبر بوده و هنوز هم معتبر است و حدیث *صوموا لرؤیته و أفطروا لرؤیته* مختص هر منطقه ای است و قطری که اعتبار کرده اند مولانا محمد تقی حفظه الله می فرمایند که تا صد کیلومتر معتبر است لذا اگر ظاهر روایت سخنی گفته لذا نباید دیگر دلایل و عقل و منطق را نا دیده گرفت.

مولانا گرگیج تأکید کردند: در کتب فقهی به جز فتاوای قاضی خان آمده است کسانی که روزه خود را هم شکسته کفاره بر آنان لازم می گردد و بر قضایی آوردن همه اتفاق نظر دارند؛ هر کسی که دیروز عید اعلام کرده است حاضرم از نظر علمی با او بحث کنم؛ بنده عضو مجمع فقهی ترکمن صحرا و خراسان شمالی هستم؛ پس اعلام می کنم هرکس از نظر علمی حاضر به بحث است بیاید و اگر من را قانع کرد من هم اعلام عید می کنم، حتی قول حکومت هم اعتبار دارد که حکومت در یک روز عید اعلام کند یا این که خودشان ماه را ببینند.

ایشان با انتقاد از هجمه های صورت گرفته علیه علمای شاخص اهل سنت در فضای مجازی پیرامون اعلام روزعید گفتند: در کجا ماه رؤیت شده است؟ در بلوچستان چهارنفر که ادعای رؤیت ماه را کردند مفتیان آن جا از آن ها پرسیده اند که هلال ماه رویش به چه سمتی بوده است؟ اشاره کرده اند که به سمت خورشید بوده است! مگر هلال ماه رویش به سمت خورشید می شود یا پشتش؟از نظر علمی هم سه دقیقه بعد غروب خورشید،ماه غروب کرده است؛ کدام چشم غیر مسلح است که در چنین حالتی ماه را دیده باشد؟ حداقل باید ۱۶ساعت از تقارن نیرین بگذرد تا ماه قابل رؤیت باشد نه سه دقیقه بعد؛ برای دیگر اماکن همانند سعودی شاید امکان رؤیت بوده که اعلام کرده اند اما رؤیت آن ها چنان که گفتیم برای اینجا ملاک نیست.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر گفتند: مگر این افراد از حضرت عبدالله بن عباس بیشتر می دانند که فرمود رؤیت اهل شام برای شام و اهل مدینه برای مدینه است.در کتاب ارکان الاسلام وهبی سلیمان غاوجی می فرماید:«و لكن عدم اعتبار اختلاف المطالع إنما هو في المناطق المتقاربة ا إذا تباعدت فيعتبر ذلك لاختلاف خطوط العرض بين البلاد المتباعدة خاصة على مذهب الامام الشافعي رحمه الله.و قد قدر ابن عابدين البعد الذي تختلف فيه المطالع مسيرة شهر  فاكثر نقلا عن الجواهر و في شرح المنهاج للرملي انه لا يمكن في اقل من اربعة و عشرين فرسخاً.قال ابن رشد:اجمعوا على انه لا يراعى ذلك في البلدان النائية كالاندلس و الحجاز.(اركان الاسلام ٢/٥٥٨) لذا مسئله رؤیت هلال ماه یک بحث علمی است و هر فردی حاضر شد با او به صورت علمی بحث می کنم.

مولانا گرگیج در پایان این بخش گفتند: کسانی که ادعا کرده اند ماه را رؤیت کردند حاضر نشدند قسم بخورند و آن هایی که مدعی بودند مشاهده کردند فقط چهار نفر بوده اند در حالی که اگر آسمان صاف باشد باید پنجاه نفر برای رؤیت هلال ماه شهادت بدهند و استفاضه و تواتر شرط است.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*