Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
گذشت یکی از اساسی ترین مسئله زندگی مشترک به شمار می رود - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

گذشت یکی از اساسی ترین مسئله زندگی مشترک به شمار می رود

 

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در مراسم نماز جمعه(20 آذر 94) شهرستان آزادشهر، دیانت و اخلاق را از معیارهای اساسی انتخاب همسر عنوان نمودند و بر ضرورت تفاهم و گذشت در زندگی مشترک تأکید نهادند.IMG_5912

امام جمعه اهل سنت آزادشهر با تأکید بر اینکه “نسب و خویشاوندی” دو مسئله مهم محبت به شمار می رود، خاطرنشان کردند: خداوند دو مسئله نسب و خویشاوندی را سبب محبت خوانده است، ما باید از روی نسب و خویشاوندی با یکدیگر محبت داشته باشیم، متاسفانه در این دوره بخاطر برخی مسایل پوچ و بیهوده دشمنی آغاز می گردد و موجب به هم زدن یک وصلت می شود.

مولانا گرگیج برگزاری مراسم عروسی نامشروع و تجملاتی را حرام دانستند و بیان داشتند: برای برگزاری مراسم عروسی شرایط سخت را پیش روی داماد می گذارند و اصرار بر برگزاری عروسی نامشروع و مجلل دارند در حالی که این مسایل حرام هستند، مطرح کردن اینگونه موارد، مراسم ازدواج را یا به تعویق می اندازد و یا سبب فروپاشی وصلت می شود.

ایشان در ادامه ” سنخیت، مناسبت و کفائت زوج با یکدیگر” را سه فاکتور مهم دیگر در انتخاب همسر دانستند و تأکید کردند: برخی افراد در انتخاب همسر دقت به عمل نمی آورند و موارد سنخیت، مناسبت و کفائت با یکدیگر را در نظر نمی گیرند، متاسفانه پس از ازدواج یکی از دو طرف به آن یکی فخر می ورزد و خانواده خود را برتر می داند که این مسئله سبب بروز اختلاف می شود، قبل از ازدواج باید تحقیق درستی نسبت به این مسایل صورت گیرد، در مسئله انتخاب همسر باید دیانت و اخلاق دو طرف در نظر گرفته شود ونباید بر تجمل گرایی اصرار ورزید.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش، دخالت های بی مورد والدین زوج های جوان را سبب بروز برخی اختلافات خواندند و خطاب به آنان گفتند: والدین عروس و داماد باید نصیحت گر باشند و وظایفشان را به آنان گوشزد کنند، اگر به آنان مسایل مهم را متذکر شوند هرگز اصطکاکی در بینشان بوجود نخواهد آمد.

عضومجمع فقهی ایران ادامه دادند:  گذشت یکی از اساسی ترین مسئله زندگی مشترک به شمار می رود و نباید پس از ایجاد سوء تفاهم جزیی بلافاصله تصمیم گیری کرد، والدین از دخالت های بی جا در زندگی زوج های جوان پرهیز کنند، در صورت ایجاد اختلاف بر صلح و سازش تأکید نمایند، متاسفانه هم اکنون آمار طلاق در جامعه، روند صعودی به خود گرفته و روز به روز افزایش می یابد.

مدیردارالعلوم فاروقیه گالیکش با اشاره به وظایف همسران در زندگی مشترک افزودند: وظیفه شوهر اینست که پس از ازدواج، مسکن مجزا برای وی مهیا کند، هزینه زندگی و پوشاک همسر را بپردازد و نقش شوهر را به درستی ایفا کند، شوهر هم نیز حق بسیاری بر زن دارد بطوری که پیامبر(ص) فرموده اند اگر سجده برای غیر خدا جایز بود من به زنان دستور می دادم که برای شوهرانشان سجده کنند، زوج ها می توانند با یک برخورد خوب و مناسب یکدیگر را جذب کنند.

 

رسول الله(ص) همواره طرفدار مظلومان بود

شیخ التفسیر در بخش دیگری از اظهارات امروز خود، دفاع از حق مظلوم را یکی از وظایف مهم مسلمانان برشمردند و یادآور شدند: همانطور که مستحضر هستید هرهفته گوشه ای از سیرت پیامبر(ص) خدمت شما بیان می گردد، قبل از اسلام و پس از آبادانی مکه، در زمان حضرت اسماعیل(ع) قبیله ای به نام جَرهُم در یک سفر تجاری در راه برگشت محل آب زمزم(مکه کنونی) را پیدا می کنند، هاجر به آنان اجازه مصرف آب را می دهد اما حق شراکت را به آن ها نمی دهد.

مولانا گرگیج در بیان واقعه حَلف الفضول اظهار داشتند: جرهم جزو قبایل نخستی بودند که به مکه وارد شدند و آن را آباد ساختند، از آنجایی که مکه شهر مبارکی بود سه نفر که نامشان فضل بود با یکدیگر عهد می بندند که در این شهر به هیچ شخصی اجازه ندهند حق مظلومی را اجحاف کند و این پیمان به حلف الفضول معروف شد.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر با اشاره به احیای مجدد پیمانی مشابه در دوران نوجوانی پیامبر(ص) افزوند: هنگامی که رسول الله(ص) نوجوان بود شخصی تاجر از قبیله زُبید به مکه وارد می شود و با پدر عمروعاص معامله می کند و طبق توافق قرار شد مبلغ معامله در سفر بعدی تاجر به مکه پرداخت شود که پس از بازگشت دوباره وی، پدر عمروعاص این مسئله را انکار می کند و پولش را به وی پس نمی دهد، تاجر زبیدی به بالای کوه ابوقبیس می رود و صدای اعتراض خود را نسبت به این موضوع به گوش همه می رساند.

ایشان اضافه کردند: پس از این واقعه سه قبیله از قبایل ساکن مکه پیمانی مشابه “حلف الفضول” را در بین خود می بندد و با خود عهد می کنند که به هیچ شخصی در مکه اجازه ندهند حق کسی را پایمال کند، پیامبر(ص) که در آن زمان نوجوان بود نیز در این پیمان حضور داشت و سهیم بود.

عضومجمع فقهی ایران با بیان این مطلب که “رسول الله(ص) همواره طرفدارمظلومان بودند” خطاب به حضار توصیه نمودند: به سبب همین ویژگی رسول الله(ص) بود که خداوند به ایشان فرمودند ” و إنّک لعلی خُلق عظیم”، این مسئله جزو اخلاقیات دینی ما هست که نگذاریم در حق مظلومی اجحاف صورت گیرد، در بعضی موارد مال و حیثیت افراد مظلوم پایمال می شود.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش ادامه دادند: اگر ما به داد مظلومان نرسیم مورد خشم خداوند قرار خواهیم گرفت، امروزه تمامی معضلات جامعه ناشی از پایمال شدن حق مظلومان است، رسول الله(ص) پیش از نبوت و پس از آن همیشه طرفدار مظلوم بوده و با ظالمان دشمن بوده است.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در خاتمه با توجه به شیوع بیماری مهلک آنفلوآنزا در کشور، پیرو توصیه های وزارت بهداشت، نکاتی را خطاب به مردم در جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری یادآور شدند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*