Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
شناخت خداوند با اعتنا به قرآن کریم میسّر می شود - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

شناخت خداوند با اعتنا به قرآن کریم میسّر می شود

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در خطبه های جمعه (26 مهر 98) شهرستان آزادشهر ضمن تأکید بر تأسی از دستورات قرآنی و حفظ وحدت و انسجام اسلامی، تنها راه شناخت الله متعال را در نگرش در آیات قرآنی دانستند.photo_2019-10-18_21-26-22

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان پس از تلاوت آیه 9 سوره اسراء (إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا ) اظهار داشتند: قرآن معرف الله ذوالجلال، دین اسلام، امت اسلامی و معرف تمامی انبیای الهی وانسان های نیک است؛ علامه اقبال دلیل عقب افتادگی مسلمانان را دوری از قرآن بیان کرده اند.

ایشان افزودند: یکی از عوامل فاصله انداختن غربی ها بین مسلمانان و قرآن کریم این است که دسیسه ها و توطئه های شان آشکار نشود؛ قرآن خُلق رسول الله است و به فرموده یکی از بزرگان، قرآن علم و رسول الله عمل است.

مولانا گرگیج، علت چاش های کنونی جهان اسلام را “جدایی مسلمانان از قرآن” بیان کردند و تصریح کردند: ما اگر امتثال اوامر و اجتناب از نواهی از فرامین قرآنی داشته باشیم هیچ وقت دچار مشکل نمی شویم و رستگاری را حاصل می کنیم؛ قرآن مجید معرف توحید الهی، رسالت انبیاء می باشد و شناساننده تقوا و پرهیزگاری است و همچنین نسبت به معاد هشدار می دهد.

عالم برجسته اهل سنت ایران با بیان این که ” اگر مسلمانان امروزی به دستورات قرآنی عمل می کردند جهان اسلام دچار چالش نمی شد” گفتند: در آیه ۹۰ سوره نحل خداوند به عدالت و احسان و خوبی امر می کند؛ لذا ما باید با یکدیگر، خویشاوندان و اقوام، احسان و خوبی داشته باشیم؛ از کارهای ناپسند، بی حیایی و منکرات اجتناب کنیم که خداوند نسبت به عواقب اعمال شنیع و خلاف شریعت هشدار داده است.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با اشاره به تفسیر آیه 9 سوره اسراء خاطرنشان ساختند: علماء  در ضمن همین آیه 10 برنامه و منشور اخلاقی را برای مسلمانان بیان کرده اند؛ اولین موضوع توحید خداوند است، دوم حفظ جان انسان ها می باشد که خداوند کُشتن انسان را نهی کرده است، سوم صیانت از اموال و استفاده صحیح از آن است، چهارم بقای نسل از طریق مشروع و دوری از زنا می باشد و پنجمین آن حفظ آبرو و حیثیت دیگران است.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر ادامه دادند: موضوع ششم حفظ عقل و دین می باشد که از مسکرات و مواد مخدر پرهیز کنیم و هفتمین آن حفظ وحدت اسلامی و همبستگی است که مسلمانان عصر حاضر به دلیل تفرقه و دودستگی، جهان اسلام را با چالش روبرو کرده اند، موضوع هشتم نظام سیاسی و حکومت داری اسلامی است که مسلمانان چگونه زمام امور را به دست گیرند؛ نهمین موضوع، سیاست های خارجی و روابط دیپلماسی مسلمانان با حكومت هاي غير اسلامي می باشد که راهبردها و اهدافشان در راستای فرامین اسلامی باشند و آخرین موضوع (دهم) همزیستی مسالمت آمیز با دیگران می باشد.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور در ادامه بیانات شان به تشریح اقسام توحید پرداختند و بیان داشتند: توحید بر سه نوع است، اولین نوع آن توحید الله در ربوبیت می باشد که خداوند متعال خالق و پروردگار است؛ دوم توحید در عبادت است و سوم توحید در صفات الله می باشد، در ربوبیت و ذات خداوند، یهود، نصاری و مشرکین مکه با مسلمانان هم عقیده بودند اما نوع عبادتشان متفاوت بود، مشرکین در کنار مقبولیت یگانگی خداوند شرک می ورزیدند و توجیهشان این بود که معبودان شان (بُت ها) شفاعت گرآنان و خداوند هستند. (آیه 3 سوره زمر و 18 یونس)

ایشان افزودند: مشرکین با توجیه توسل وشفاعت معبودان شان نزد خداوند، شرک می ورزیدند اما مسلمانان همین نوع شرک را هم رد می کنند؛ مرحله سوم، توحید در صفات خداوند است که مشرکین، صفات خداوند را به دیگران نسبت می دهند.

مولانا گرگیج در تبیین شرک مشرکین ابراز داشتند: مشرکین مکه منکر ربوبیت الله ذوالجلال نبودند و خداوند در آیات 85 و 86 سوره مؤمنون به رسول الله می فرمایند: از مشرکین مکه بپرسید زمین و آنچه در آن است متعلق به کیست؟ اگر متعلق به خداوند است پس چرا پند نمی گیرید و شرک می ورزید؛ عرش عظیم و آسمان ها را چه کسی آفریده است؟ پس چرا وقتی خالق آنان الله متعال است و نسبت به آنان آگاه هستید پند و اندرز نمی‌گیرید؟!

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در خاتمه سخنان این هفته خود خطاب به حضار گفتند: اگر اشتیاق الله ذوالجلال را داریم ایشان را در کلامش (قرآن مجید) بنگریم؛ شناخت خداوند با اعتنا به قرآن کریم میسّر می شود از این رو باید خداوند را در کلام الله مجید بشناسیم.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*