Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
عمل روزه به گونه ای تمرین تقواست - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

عمل روزه به گونه ای تمرین تقواست

شیخ‎التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در خطبه‎های جمعه ( 31 اردیبهشت 95) شهرستان آزادشهر با بیان اینکه ” روزه گرفتن نوعی تمرین تقوا به حساب می آید” کنترل شهوت بطن و شهوت جنسی را از ثمرات روزه ماه مبارک رمضان عنوان کردند.DSC_0666

امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیه «یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» [بقره138] گفتند: روزه گرفتن تمرین تقواست و به همین خاطر الله ذوالجلال خودش را پاداش این عمل قرار داده اند و این بدین معناست که خداوند در روز قیامت رضایت افرادی  که از شخص روزه دار طلب دارند را جلب می نمایند، انسان به وسیله  “شکم و شهوت” نابود می شود لذا خداوند متعال برای کنترل این دو شهوت، روزه را واجب کرده است.

عضو مجمع فقهی ایران در عین حال تأکید کردند: کنترل شهوت بطن و شهوت جنسی در حین روزه گرفتن نوعی تمرین تقوا به حساب می آید، شخص در خانه خودش با اینکه انواع غذا و نوشیدنی دارد فقط به خاطر ترس از خداوند چیزی نمی‌خورد و همسرش که شریعت او را برایش حلال قرار داده ترک می‎کند و با این عمل می‎فهمد که غذا و نوشیدنی و همسرش که برای وی حلال هستند اجازه نزدیکی به آنها را ندارد، لذا باید از آن چیزهایی که خداوند حرام کرده پرهیز شود و به مال و ناموس کسی دست درازی نکند.

ایشان با اشاره به ترجمه و تفسیر آیه فوق اظهار داشتند: کلمه <یا> ندا هست و < أیُ> حرف تنبیه می باشد، ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما فرض و نوشته شده است، روزه یک عبادت ریشه دار و قدیمی بوده که از زمان آدم تا کنون در بین همه ادیان با کیفیت های متفاوت رایج بوده است، < لَعَلَّ> به معنای یقین است که اگر شما به روزه پایبند باشید در صف متقین قرار می گیرید.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر سپس به احکام روزه پرداختند و یادآور شدند: انسان ها در ماه مبارک رمضان به سه گروه تقسیم می شوند، گروه اول تندرست و سالم و مقیم هستند که روزه بر آنان واجب است البته به جز زنی که در حین حیض و نفاس باشد، گروه بعدی بیماران و مسافران هستند، روزه گرفتن برای بیماران مضر است و مسافرانی که پس از سپری کردن حد شرعی سفر نمی توانند روزه را بجا بیاورند با نیت قضایی می توانند روزه نگیرند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش اضافه کردند: گروه سوم افرادی هستند که عجز دایم دارند مانند سالمندانی که به علت کهولت سن توان روزه گرفتن ندارند، بر این اشخاص کفاره لازم است که برای هر روز باید دو کیلو گندم بپردازند.

ایشان در ادامه به صورت خلاصه ضمن اشاره به چند نمونه از فضایل روزه خاطرنشان کرد: روزه آموزش تقوا، مواسات، همدردی و جود و سخا است، در حقیقت روزه به انسان‎های ثروتمند تعلیم می‎دهد که گرسنگی و تشنگی چیست؟  پس انسان ثروتمند با روزه گرفتن و تحمل گرسنگی و تشنگی با شخص مستمند ابراز همدردی می‎کند، ما همواره باید چنین افرادی را در جامعه دریابیم.

مولانا گرگیج در تشریح گوشه ای از فضایل ماه مبارک رمضان خاطرنشان کردند: ماه رمضان ماه نزول و بهار قرآن است که الحمدلله در این ماه تلاوت کلام الله مجید بسیار است، رمضان ماه دعا، صبر، و مکارم اخلاق است، لیلة القدر در این ماه قرار دارد که دارای فضایل بی شمار می باشد، در این ماه شیاطین سرکش به زنجیر کشیده می شوند.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش افزودند: در ماه مبارک رمضان درهای بهشت گشوده و ابواب جهنم بسته می شوند، دهه اول رمضان رحمت، دهه وسط مغفرت و آخرین ده روز رمضان رهایی مؤمنان از آتش دوزخ است.

عالم برجسته اهل سنت کشور مصادف شدن ماه رمضان با فصل گرما را نوعی امتحان الهی دانستند و تصریح کردند: قرار گرفتن ماه رمضان در فصل تابستان نوعی امتحان الهی است که گرفتن روزه در گرما کار بسیار دشواری است پس از این رو کوشش شود در این ماه ضمن پایبندی به روزه، تلاوت قرآن و ذکر و نماز را بیفزاییم.

ایشان در پایان رحلت مولانا عبدالغفور مرادزهی از علمای ربانی و توحیدی منطقه تفتان خاش بلوچستان را به بازماندگان  ایشان به ویژه مولانا عبدالمجید مرادزهی تسلیت گفته و علو درجات و مغفرت را برای آن مرحوم از بارگاه الهی خواستار شدند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*