Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
مرگ بهترین واعظ و نصیحت گر برای انسان است - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

مرگ بهترین واعظ و نصیحت گر برای انسان است

 شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در بخش نخست خطبه های جمعه (8 بهمن 95) شهرستان آزادشهر، از مرگ به عنوان یک “هشدار دهنده و نصیحت گر”  یاد کردند و بر لزوم توبه و پیروی از دستورات الهی تاکید کردند.gorgij.net

ایشان پس از تلاوت آیه 185 سوره آل عمران (کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ) بیان داشتند: در این آیه قرآن کریم چهار موضوع را متذکر شده است که در حقیقت برای انسان هشدار به حساب می آیند، اولین موضوع، مسئله مرگ است که همه انسان ها را تهدید می کند، دوم اینکه مزد مؤمنان در روز قیامت به طور کامل داده می شود.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه افزودند: پیام سوم اینست انسانی که از آتش جهنم نجات یافت و به بهشت وارد شد کامیاب می شود و چهارمین مسئله ای که قرآن بدان اشاره کرده اسباب دنیاست که وسیله فریب است.

مولانا گرگیج، مرگ را بهترین نصیحت گر دانستند و خاطرنشان ساختند: مرگ، واعظ و نصیحت گر ساکتی است که انسان نباید از آن غافل شود، حضرت عمر (رض) می فرمایند: مرگ کفایت می کند که واعظ ما باشد، بهترین نصیحت گر برای انسان، مرگ اطرافیان است.

ایشان با بیان این مطلب که “هر انسانی طعم مرگ را می چشد” اظهار داشتند: خداوند به سبب مرگ پادشاهان و جباران ستمگر را مغلوب می کند، فرعون هنگام سکرات موت سه مرتبه ایمان آورد که ایمانش پذیرفته نشد، در وقت مرگ و مشاهده عالَم آخرت توبه قبول نمی شود و همچنین هنگام دیدن عذاب الهی ایمان پذیرفته نمی شود.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش اضافه کردند: انسان کافر در هنگام مرگ، آرزوی بازگشت به دنیا را دارد و از خداوند فرصتی جهت جبران غفلت های خود را دارد، موت، انسان فقیر و ثروتمند و خوب و بد نمی شناسد و همه را فرا می گیرد، در هر جا که باشیم باید طعم مرگ را بچشیم.

عضو مجمع فقهی ایران در ادامه ی تشریح و تفسیر آیه 185 سوره آل عمران گفتند: پیام دوم در این آیه اینست که در قیامت به طور کامل به اعمال انسان ها رسیدگی می شود و مزد مؤمن در اختیارش قرار می گیرد، در این آیه “زُحزِح” به معنای گذشتن از یک نقطه صعب العبور و نجات جان فرسا هست.

مولانا گرگیج با اشاره به افزایش خودکشی در جامعه ضمن هشدار نسبت به این موضوع تصریح کردند: برخی افراد که از دنیا نا امید و درمانده می شوند اقدام به خودکشی می کنند، آن ها از آخرت و عواقب این عمل آگاهی ندارند که عذابی چند برابر در انتظار آنان است و تا پایان به همان صورت که خودکشی کرده اند عذاب می بینند.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر با بیان اینکه “مال و اولاد فتنه هستند” تاکید کردند: دنیا اسباب فریب است و حتی همسر و فرزند ناصالح دشمن مؤمن به حساب می آیند، این آیه هشدار می دهد که انسان همواره به فکر مرگ باشد، ما هرگز نباید از خداوند، مرگ و همچنین معصیت هایمان غافل شویم.

ایشان در پایان این بخش از سخنانشان ضمن توصیه به توبه پیش از سکرات موت و پیروی از دستورات الهی خطاب به نمازگزاران ابراز داشتند: قبل از فرا رسیدن مرگ توبه کنیم و به خداوند بازگردیم زیرا هنگام سکرات موت توبه مان پذیرفته نمی شود، دنیا با تمام اسبابش موجب فریب انسان می شود.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*