Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
فریضه حج یکی از ارکان اسلام به شمار می رود - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

فریضه حج یکی از ارکان اسلام به شمار می رود

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج با توجه به نزدیکی موسم حج، ضمن دعوت حجاج اعزامی امسال به اخلاص و تقوای الهی  به تشریح برخی از مسایل و احکام مناسک حج پرداختند.IMG_0096

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در خطبه های نمازجمعه این هفته (16 تیر 96) شهرستان آزادشهر با بیان اینکه ” حج یکی ازفرایض الهی است” اظهار داشتند: فریضه حج یکی از ارکان اسلام است، حج بر کسی واجب می‌شود که استطاعت داشته باشد یعنی از لحاظ مالی، تمکن ثبت نام و رفتن و انجام مناسک حج را داشته باشد و نیز در حین سفر در تهیه مخارج خانه با مشکل مواجه نشود.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر با اشاره به روایات و احادیثی در باب فضیلت حج گفتند: حج یکی از ارکان اسلام است، رسول خدا (ص) حج را از افضل ترین اعمال بعد از ایمان به خدا و رسول و جهاد فی سبیل الله عنوان کرده است، خداوند تمامی گناهان انسان را پس از ادای حج به جز موارد حق الناس عفو می نماید، در روایاتی ذکر شده است از یک  حج عمره تا عمره دیگر کفاره گناهان هست و جزای حج مقبول، بهشت می باشد لذا عزیزانی که امسال به حج مشرف می شوند قدر این فرصت ها را بدانند، باید اخلاص را در این سفر به همراه داشته باشند و حق مردم را پیش از عزیمت به جا آورند.

مولانا گرگیج سپس به بیان اقسام  حج و تشریح آنان پرداختند و خاطرنشان کردند: حج بر سه نوع تمتع، قِران و اِفراد تقسیم می شود، حاجی در حج تمتع نخست نیت عمره و بعد حج را می کند، در قران حج و عمره را با هم نیت می کند و در حج اِفراد  فقط نیت حج می کند.

ایشان ادامه دادند: در حج قِران ابتدا دو رکعت نماز می خواند و سپس می گوید:«اللهم إنی أرید الحج و العمرة فیسرهما لی و تقبلهما منی» و پس از خواندن تلبیه “لبیک اللهم لبیک ….”  محرم می شود، پس از آن طواف قدوم را انجام می دهد و دو رکعت نماز طواف می خواند و بعد طواف عمره را انجام می دهد.

عضو مجمع فقهی ایران گفتند: در سه شوط نخست طواف، اضطباع و رمل(احرام را از زیر شانه راست عبور می دهد) انجام می دهد و  پس از پایان طواف، دو رکعت نماز طواف و سعی صفا و مروه را به جا می آورد و تا روز دهم مُحرِم است و پس از انجام جمره عقبه در روز عید قربان و ذبح هدی از احرام خارج می شود، حج مفرد نیز به همین کیفیت حج قران است با این تفاوت که در آن عمره را نیت نکرده است و ذبح هدی ندارد.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در توضیح مناسک حج تمتع خاطرنشان ساختند: در حج تمتع  از فرودگاه محل اقامتش و یا میقات احرام می بندد و نیت عمره را می کند و پس از طواف کعبه  و نماز طواف در نزدیک مقام ابراهیم سعی صفا و مروه را انجام می دهد و بعد از آن  از احرام خارج می شود تا اینکه  در روز هفتم یا هشتم ذی الحجه دوباره احرام حج را از حرم می بندد، سپس طواف و سعی صفا و مروه را انجام می دهد که سعی مقدم تعبیر می شود و بعد از آن به منا می رود.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر بیان داشتند: حاجی شب نهم را در منا سپری می کند و روز نهم به عرفات می رود و پس از غروب آفتاب به مزدلفه می رود و افضل اینست که 49 تا72 سنگ را برای زدن شیطان از همان مکان«مزدلفه» جمع آوری کند.

ایشان در ادامه افزودند: حاجی در روز عید قربان چهار عمل را انجام می دهد، نخست این که جَمرة العقبه (شیطان بزرگ) را با هفت سنگ می زند و پس ازآن ذبح دم نُسُک یا همان قربانی انجام می گیرد، عمل سوم خارج شدن از احرام است و پس از آن همه چیز به جز همبستری با همسر حلال می شود، سپس طواف زیارت را انجام می دهد بعد از آن همسر هم برایش حلال می شود، دو عمل باقی مانده روز یازدهم و دوازدهم ذی الحجه، سنگ زدن جمرات سه گانه جَمره اولی (شیطان کوچک) و وسطی ( شیطان متوسط) می باشد و پس از آن دوباره سنگ زدن به جمره عقبه است، اگر حجاج در شب سیزدهم در منی ماندند باز هم باید قبل از زوال آفتاب این عمل را تکرار کنند.

مولانا گرگیج با اشاره به به برخی ممنوعیت های شرعی در حین حج و احرام ابراز داشتند: برخی اوقات حاجی نا خودآگاه مرتکب جنایت  شرعی حج می شود، حاجی به جز دو تیکه پارچه غیرمخیط به عنوان احرام نمی تواند لباس دیگری بپوشد و اگر 12ساعت لباس مخیط زیر در تنش بود دَم (ذبح گوسفند) بر وی لازم می گردد و کمتر از آن فقط صدقه لازم می شود، حاجی نمی تواند سر و پاهای خود را بپوشد و از کفش و کلاه استفاده کند اما خانم ها هر نوع لباسی می توانند بر تن کنند فقط اینکه نباید صورت خود را در وقت احرام بپوشانند.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر ادامه دادند: شخص مُحرِم از خوشبویی خودداری کند و حتی نباید گل خوشبو و عطری را به دست خود بمالد و از شامپو و صابون های معطر استفاده نکند، در هواپیما اگر غذای زعفران دار جلویش آوردند، زعفران ها را نخورد و از دستمال های مرطوب کننده هواپیما استفاده نکند که بر آن ها دم لازم می شود اما پیش از احرام استفاده از هر نوع خوشبویی مجاز است و می تواند لباس های احرام خود را پیش از محرم شدن معطر کند.

ایشان در ادامه افزودند: استفاده از روغن سر و محاسن، تراشیدن سر و ریش و کوتاه کردن ناخن نیز جایز نمی باشد، اگر ناخنی شکست و مجبور شد آن را بگیرد اشکالی ندارد اما چون در احرام هست صدقه ای جزیی پرداخت نماید، همبستر شدن با زن و حتی گفتگو در مورد مسایل جنسی با همسرش(فلارفث)نیز از دیگر ممنوعیت های احرام می باشد، همچنین در حین طواف باید وضو داشته باشد چراکه طواف به خانه کعبه همانند نماز می باشد و اگر بیش از چهار شوط بدون وضو طواف کند دم بر وی لازم می شود.

شیخ التفسیر مولانا گرگیج در خاتمه سخنان امروز خود با اشاره به شدت گرما و افزایش مصرف برق و آب در فصل تابستان از عموم مردم خواستند که در مصرف این دو انرژی صرفه جویی کنند و از اسراف بپرهیزند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*