Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
برپایی نماز جماعت یکی از شعائر دینی محسوب می شود - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

برپایی نماز جماعت یکی از شعائر دینی محسوب می شود

شیخ التفسیر مولانا گرگیج در آغاز مراسم نماز جمعه ( 8 دی ماه 1396) شهرستان آزادشهر با بیان این که ” زینت و آبادانی مساجد در برپایی نماز با جماعت است”اقامه نماز جماعت را در دین اسلام حائز اهمیت دانستند.photo_2017-12-30_19-50-01

امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیه 43 سوره بقره (وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ ) اظهار داشتند: اقامه نماز جماعت یکی از سنت های موکده است و حتی برخی ائمه،  نماز جماعت را واجب دانسته اند؛ خداوند در آیه ی فوق بر اقامه نماز و ادای زکات تاکید نموده است، نماز، علاج حُب جا و مقام است و محبت مال با ادای زکات رفع می شود و حسادت و خودخواهی نیز با برپایی نماز با جماعت از بین می رود.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه گفتند: در نماز جماعت تمامی مومنین اعم از سیاه و سفید، فقیر و ثروتمند، پیر و جوان در یک صف قرار می گیرند و همه در برابر دستورات الهی تسلیم می شوند و هیچ نمازگزاری نسبت به دیگری برتری ندارد و همه در برابر ذات خداوند یکسان هستند.

ایشان در تشریح اجر و پاداش نمازهای جماعت مطابق روایت “ابن ماجه” بیان داشتند: اگر نماز فرادی در منزل و یا مکانی دیگر مانند محل کار به طور صحیح ادا شود یک نماز محسوب می شود و اقامه نماز در مسجد عادی محل، 25 و یا 27 برابر خواهد شد، ادای نماز در مسجد جامع (محل اقامه نماز جمعه) 500 نماز، در مسجد النبی 50 هزار نماز و در مسجد الحرام یک نماز برابر با 100 هزار نماز می باشد.

مولانا گرگیج با اشاره به حدیثی به نقل از عبدالله بن مسعود (رض) در باب اهمیت نماز جماعت گفتند: نماز جماعت یکی از سنت های موکده پیامبر (ص) بود و افرادی که نماز جماعت را ترک می کردند از نگاه آنحضرت (ص) منافق محسوب می شدند.

عضو مجمع فقهی احناف ترکمن صحرا ادامه دادند: اگر مومنی به مدت 40 روز به تکبیر اولی نماز جماعت برسد دو پاداش برائت از جهنم و برائت از نفاق را از سوی الله ذوالجلال دریافت می کند، پیامبر (ص) تاکید داشته اند که نماز صبح و عشاء را همواره با جماعت بخوانیم.

ایشان با اشاره به حدیثی از حضرت عثمان (رض) به نقل از پیامبر (ص) در خصوص اهمیت نمازهای صبح و عشاء خاطرنشان ساختند: اگر  شخصی نماز عشاء را با جماعت بخواند گویا تا نیمه شب مشغول نماز بوده است و سپس نماز صبح را با جماعت ادا کند گویا تمام شب را تا صبح مشغول نماز و عبادت بوده است و به اندازه یک شب خواندن نماز تا صبح، اجر و پاداش دریافت خواهد کرد.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان این که “برپایی نماز جماعت یکی از شعائر دینی محسوب می شود” تصریح کردند: مومنانی که نماز صبح را ادا می کنند جزو “مستغفرین بالأسحار” به شمار می روند، مطابق روایت ابو هریره (رض) ادای پنج وقت نماز با جماعت مانند غسل در آب پاکی هست که انسان را از پلیدی ها دور می سازد و موجب پاکی معنوی روح و روان فرد می شود و در روایت دیگری از حضرت ابوذر (رض) گناهان شخص نماز گزار پس از ادای نماز همانند برگ های پاییزی درخت می ریزند.

مولانا گرگیج در ادامه تاکید کردند: رسول الله (ص) نسبت به عواقب ترک نماز جماعت هشدار داده اند، تاکید بنده به جوانان این است که به نماز جماعت اهتمام خاصی داشته باشند و مساجد را پر از نمازگزار کنند؛ امروز ترک نماز صبح یکی از ضعف های بزرگ مسلمانان به شمار می رود.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر خاطرنشان ساختند: برخی اشخاص به خاطر اختلاف با دیگری به مسجد نمی روند، باید به چنین افرادی گفت آیا مسیر تردد، نانوایی محل و منبع آب شُرب شما مشترک نیستند و فقط اشتراک مسجد را در نظر می گیرید؟ نباید به خاطر اختلاف با یکدیگر، ثواب نماز جماعت را از دست داد.

شیخ التفسیر مولانا گرگیج در پایان با تاکید بر اهمیت نماز جماعت و آبادانی مساجد خطاب به جوانان گفتند: جوانان همت گمارند و مساجد را با حضور پر رنگ خود آباد سازند که آبادانی معنوی مساجد یکی از وظایف مهم مسلمانان به شمار می رود؛ زینت و آبادانی مساجد در برپایی نماز با جماعت است.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*