Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
دین اسلام همواره بر رعایت حقوق زنان تاکید نموده است - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

دین اسلام همواره بر رعایت حقوق زنان تاکید نموده است

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در خطبه های این هفته (18 اسفند 96) شهرستان آزادشهر با اشاره به “روز جهانی زن” ضمن تبیین جایگاه و شخصیت زن در دین مبین اسلام بر رعایت حقوق زنان در جامعه تاکید کردند.photo_۲۰۱۸-۰۳-۰۹_۱۸-۳۸-۰۰

امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیه 19 سوره نساء (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا ۖ وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ ۚ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا) اظهار داشتند: مخالفان اسلام همواره وانمود می کنند حق زن در اسلام مورد اجحاف قرار گرفته است در حالی که این گونه نیست و در قرآن مجید دو سوره (نساء و طلاق) به موضوع زنان می پردازد و بر رعایت حقوق شان تاکید نموده است.

ایشان با بیان این که “هیچ دینی همانند اسلام به حقوق زن اهمیت نداده است” گفتند: در برخی ادیان زن را موجودی پلید و شیطانی می دانند اما در اسلام جنسیت مطرح نیست بلکه اعمال و کردار انسان ها ملاک می باشد؛ زن در عصر جاهلیت جزو میراث و به عنوان اسباب و متاع دنیوی معامله می شد.

مولانا گرگیج افزودند: در قوانین اسلامی همه مخارج زندگی زن بر عهده سرپرست و شوهرش می باشد، در دوران جاهلیت دختران را زنده به گور می کردند اما با ظهور دین مبین اسلام زن در جامعه جایگاه و شخصیت ویژه ای یافت.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش ضمن ناجایز دانستن ظلم بر زنان خاطرنشان ساختند: پیامبر (ص) تاکید کردند هیچ فردی حق ندارد دختر را وادار به ازدواج اجباری کند، در احکام اسلامی طلاق چندین مرحله دارد.

عالم سرشناس اهل سنت کشور سپس به تشریح حقوق زن در اسلام پرداختند و بیان داشتند: تهیه مسکن مجزا، تامین پوشاک و ما یحتاج زندگی و نیز مباشرت و معاشرت شرعی از جمله وظایف یک شوهر در حق زن است، برخی افراد تعدد زوجات در اسلام به گوششان رسیده است اما از کیفیت و قوانین شرعی آن آگاهی کافی ندارند.

مولانا گرگیج افزودند: رسول الله (ص) می فرمایند که زن نیکو بهترین اسباب آسایش و امانت دار مال و شرف شوهر است زیرا هم پشتیبان اموال وی است و در تمامی میادین کنارش قرار دارد، دختران، حق انتخاب همسر را مشروط بر رضایت والدین دارند اما پدر و مادر نمی توانند او را مجبور به ازدواج با شخص خاصی کنند.

ایشان تاکید کردند: شوهر موظف است مَحرم اسرار همسرش باشد و مسایل خصوصی و معایبش را در هر مکانی عنوان نکند، حق سوم این است که زن حق خروج از منزل جهت انجام امور روزمره و همچنین دید و بازدید با خویشاوندانش را دارد اما مشروط بر اینکه با پوشش مناسب و بدون آرایش غلیظ باشد و همچنین از اختلاط با اجانب پرهیز نماید.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور در ادامه ی تبیین حقوق زنان در اسلام خاطرنشان کردند: شوهر هنگام ورود به منزل باید به همسرش سلام کند زیرا این امر موجب معاشرت خوب، محبت و برکت بیشتر می شود، شوهر نباید همسرش را مقابل دیگران تحقیر کند و همواره با حُسن خُلق با وی رفتار کند، تلاوت قرآن و احکام شرعی را به وی بیاموزد.

*ارزش زن در رعایت حجاب و عفاف است

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر با بیان اینکه “حجاب و عفاف بهترین صفت برای یک زن است” تصریح کردند: بانوان اصیل ایرانی پیش از اسلام، حجاب و پوشش کامل داشتند و همواره اصالت خود را حفظ کردند، بدحجابی و بی حجابی سبب می شود که زنان در معرض آسیب های اجتماعی قرار گیرند. حجاب برای زن مصونیت است و بی حجابی پیشرفت و تمدن به حساب نمی آید، ارزش زن در رعایت حجاب و عفاف است.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با ذکر مثال هایی در خصوص اهمیت حجاب زن افزودند: بر روی اتومبیل مدل بالا و گران بها چادر می کشند اما هیچ فردی یک تراکتور فرسوده را با چادر نمی پوشاند؛ خداوند، لباس را زینت انسان قرار داده است، پرندگانی همچون طاووس و سایر پرندگان زیبا اگر پَر نداشته باشند زیبایی و جمال خود را از دست می دهند؛ یک انسان، طلا را همواره در جای خاص نگه می دارد و آن را در جعبه های تزیینی و زیبا قرار می دهد اما هرگز برای نگه داشتن پیاز و چغندر از جعبه تزیینی استفاده نمی شود لذا ارزش یک زن به مراتب بسیار بالاتر از اسباب دنیا می باشد.

*درختان، سرمایه ملی هستند

مولانا گرگیج در بخش دیگری از اظهارات شان با اشاره به هفته درختكاري ابراز داشتند: غرس درخت كمال نيست بلكه كمال در نگهداری از آن است، طوري از درختان مراقبت كنيد كه از نوزادان خود در آغاز تولدش محافظت مي كنيد.

ایشان اظهار داشتند: درختان سرمايه ملي هستند پس نبايد آن ها را از بين برد، كاشت درخت جزو باقیات صالحات به شمار مي رود زيرا تا سال ها مورد استفاده و بهره ديگران قرار مي گيرد.

مدير دارالعلوم فاروقيه گاليكش در پایان سخنان شان با توجه به نزديك شدن مراسم چهارشنبه سوري در پايان سال، ضمن خرافي خواندن آن تصريح كردند: چهارشنبه سوری در حقیقت نوعي خودكشي محسوب مي شود، چهارشنبه سوري در معنای واقعی چهارشنبه سوزي است كه نه تنها به شخص عامل آسيب مي رساند بلكه موجب ایجاد مزاحمت براي شهروندان، شدت آلودگي هوا و تخريب خيابان ها و مزارع كشاورزی مي شود پس به جوانان توصيه مي شود از اين كار بیهوده به شدت پرهيز نمايند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*