Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
پیامبر(ص) قبل از نبوت دارای کمالات انسانی بودند - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

پیامبر(ص) قبل از نبوت دارای کمالات انسانی بودند

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در خطبه های جمعه این هفته( 11 دی 94) شهرستان آزادشهر، در ادامۀ بیان سیرت نبوی، به بیان صفات و کمالات انسانی پیامبر(ص) پیش از نبوت پرداختند.IMG_5213

ایشان پس از تلاوت پاره ای  از آیه 124سوره انعام(وَإِذَا جَاءتْهُمْ آيَةٌ قَالُواْ لَن نُّؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتَى مِثْلَ مَا أُوتِيَ رُسُلُ اللّهِ اللّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ) فرمودند: تا زمانی که ما خود را با صفات پیامبر(ص) وفق ندهیم مؤمن کامل به حساب نمی آییم، حضرت رسول(ص) قبل از اینکه به نبوت برسند انسان کاملی بودند، الله ذوالجلال در وجودش کمال و صفات والایی را قرار داده بودند و پیش از نبوت به چنین صفاتی ملقب بودند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر سپس به تشریح صفات برتر انسانی پرداختند و افزودند: اولین درجه انسانی، نبوت است، سپس صدیقیت، شهادت و صالح بودن می باشد واهل بهشت از چنین افرادی تشکیل می شود، خداوند در آیه 69 سوره نساء می فرمایند که هرکسی مطیع  خدا و رسولش باشد روز قیامت با انبیا، صدیقین، شهدا و صالحین همنوا می شود که یاران خوبی هستند.

مولانا گرگیج با بیان این مطلب که ” رسول الله(ص) پیش از نبوت به درجه صدیقیت رسیده بود” خاطر نشان کردند: هر پیغمبری قبل از نبوت صدیق بوده است، صدیقیت پس از نبوت افضل ترین صفت می باشد، طبق عقیده اهل سنت درجه ابوبکر صدیق(رض) از سه خلیفه دیگر مسلمانان بالاتر است زیرا که مقام صدیقیت از شهادت برتر است.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر ادامه دادند: صفاتی که پیامبر(ص) پیش از نبوت داشتند والا بودند و همانطور که بعد از نبوت معصوم بودند قبل از بعثت چنین ویژگی داشتند، پیامبران پیش از نبوت و پس از آن معصوم بوده اند، رسول الله(ص) قبل از اینکه به نبوت برسد از شرک و خرافات معصوم بوده است و روایاتی که قصد دارند خلاف این را ثابت کنند پایه و اساسی ندارند، پیامبر(ص) قبل از نبوت دارای کمالات انسانی بودند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در تشریح گوشه ای از صفات شاخص و برتر پیامبر(ص) پیش از نبوت، اظهار داشتند: رسول الله(ص) قبل از نبوت، صادق، امانت دار، جوانمرد، شجاع (در همه میادین)، عادل (در هر زمینه)، حکیم، پاکدامن بودند و زهد، قناعت، حلم و بردباری داشتند.

عضو مجمع فقهی ایران همچنین اضافه کردند: در شش میدان صبر( اطاعت، معصیت، مصیبت، هجوم دشمن، تنگدستی و بیماری) صبور بودند، صفت بعدی رسول الله (ص) شکر گزاری بود، حیا داشتند و نسبت به تعهدات وفادار بودند، تواضع، خیرخواهی، عفو و گذشت از دیگر صفات آنحضرت (ص) بود.

مولانا گرگیج، دارا بودن صفات برتر انسانی را لازمه امر رسالت دانستند و ابراز داشتند: پیامبر(ص) چنین صفات والایی پیش از نبوت داشتند و به سبب وجود همین صفات به مقام پیامبری برگزیده شد، خداوند بهتر تشخیص می دهد که رسالت خویش را در اختیار چه کسی قرار دهد، مشرکین مکه معتقد بودند که امر رسالت به یک شخص ثروتمند و یا سردار طایفه واگذار می گردد اما بر خلاف تفکر آنان رسالت الهی به یک شخص یتیم (رسول الله<ص>) رسید.

ایشان در پایان این بخش از سخنانش با تأکید بر تبعیت از پیامبر(ص) خطاب به مسلمانان بیان داشتند: ما باید در “عقیده، اعمال و اخلاق” از رسول الله(ص) تبعیت کنیم ،آنحضرت (ص) الگوی ما باشند و چنین صفاتی را در وجود خود بپروریم، پیامبر(ص) قبل از نبوت هیچ ضعفی نداشتند و در هیچ مراسم منکری حضور نیافتند، پس ما هم این چنین باشیم و از منکرات دوری کنیم.

*مردم در مصرف انرژی صرفه جویی داشته باشند

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به روند صعودی مصرف انرژی در فصل سرما تصریح کردند: عزیزان سعی داشته باشند در مصرف انرژی خانگی مانند برق و گاز صرفه جویی داشته باشند، چند مورد قبوض سنگین گاز و برق به ما رسیده است که مردم توان پرداختش را نداشته اند و گاز وبرقشان قطع شده است، پس انتظار می رود مصرف بهینه داشته باشید.

عالم برجسته اهل سنت ایران در ادامه خطاب به مسئولین توصیه نمودند: وضعیت مردم را در نظر بگیرند و مراعات حالشان را  داشته باشند، مردم فقیر و مستضعف هستند، برخی افراد حتی پول نان خود را هم ندارند، ما از مسئولین انتظار داریم وضعیت مردم را بررسی کنند و جریمه و تعرفه های انرژی را کاهش دهند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*