Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
در مذهب اهل سنت مراسم عزا و سینه زنی مرسوم نیست - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

در مذهب اهل سنت مراسم عزا و سینه زنی مرسوم نیست

مولانا محمدحسین گرگیج با بیان اینکه ” محبت اهل بیت پیامبر (ص) همواره در دل اهل سنت موج می زند ” برگزاری مراسم عزاداری و سینه زنی را در مذهب اهل سنت ناجایز دانستند و خواهان عدم پخش مراسمی مبنی بر عزاداری و سینه زنی اهل سنت از صدا و سیما شدند.gorgij-net

به گزارش پایگاه خبری دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در قسمتی از سخنانشان در مراسم نمازجمعه (16 مهر 95) اظهارداشتند: اهل سنت نسبت به حضرت حسین و اهل بیت (رض) ارادت خاصی دارند، محبت اهل بیت پیامبر (ص) همواره در دل اهل سنت موج می زند و ما محبت خاصی نسبت به آنان داریم، شما اگر به شناسنامه های شهروندان اهل سنت توجه کنید در بینشان نام هایی همچون حسن، حسین، فاطمه و زینب مشاهده می شود و این موضوع بیانگر محبت است.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه افزودند: اهل سنت به این نام ها افتخار می کنند پس انصاف نیست که ما را نسبت به آنان بی محبت جلوه دهند و بگویند پیرو اهل بیت (رض) نیستند، محبت اهل بیت (رض) در دوستی قلبی و پیروی از سیره آنان می باشد، حضرت حسین (رض) نماز ظهر را در روز عاشورا با جماعت اقامه کردند  و به ما آموختند که همواره بر نماز جماعت پایبند باشیم.

ایشان با بیان اینکه ” در مذهب اهل سنت مراسم عزا و سینه زنی مرسوم نیست” تصریح کردند: اهل سنت همانند برادران شیعه برای هیچ یک از بزرگان اسلام مراسم عزاداری برگزار نمی کنند و اینگونه مسایل در بینشان مرسوم نیست، اگر کارمند، سرباز و یا زندانی اهل سنت درمراسم سینه زنی و زنجیر زنی شرکت نکرد به معنای عدم محبت وی با اهل بیت (رض) نیست.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش همچنین خطاب به صدا و سیما توصیه کردند: بنده از صدا و سیما می خواهم که مراسمی مبنی برعزاداری و سینه زنی اهل سنت نشان ندهد، اگر اشخاصی نیز چنین عملی انجام داد در واقع بر خلاف مذهب خود عمل کرده اند زیرا  اهل سنت به روش برادران شیعه مراسم عزاداری برگزار نمی کنند.

عضو مجمع فقهی ایران در عین حال تأکید کردند: ما هنگامی که به یاد صحنه کربلا و مظلومیت حضرت حسین (رض) می افتیم بی اختیار اشکمان جاری می شود، در کتب عقیدتی اهل سنت، یزید و همراهانش هیچ جایگاهی ندارد و ما همواره به آنان لعن و نفرین می فرستیم.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه گفتند: ما هیچ میانه ای با یزیدیان نداریم و همواره با باطل مبارزه می کنیم و پیرو حق هستیم، مسایلی که در بین ما مرسوم نیست آن را به ما نسبت ندهید، همانگونه که برادران شیعه طبق عقیده خود برگزاری نماز تروایح را که فقط آیات قرآن در آن تلاوت می شود ناجایز می دانند در مذهب ما هم عزاداری ناجایز است.

عالم برجسته اهل سنت کشور با تأکید بر حفظ  وحدت اسلامی و احترام به عقاید یکدیگر ابراز داشتند: نماز تروایح یک سنت مؤکده در نزد اهل سنت به شمار می رود ولی برادران شیعه آن را ناجایز و حرام می دانند، ما نیز به عقیده آنان احترام می گذاریم و آنان را زیر سوال نمی بریم پس آن ها هم ما را ملزم و یا متهم به عدم محبت با اهل بیت (رض) نکنند.

*فلسفه قیام حضرت حسین (رض) آزادمنشی و حُریت اسلامی بود

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در بخش دیگری از خطبه های امروز به تبیین فضایل و فلسفه قیام حضرت حسین (رض) مقابل یزید پرداختند و خاطرنشان ساختند: تمام کتب معتبر اهل سنت مملو از فضایل حضرت حسین (رض) می باشد، پیامبر(ص) محبت زیادی با حسنین(رض) داشت و همواره آنان را بر دوش خود قرار می دادند، رسول الله (ص) فرموده اند که حضرت حسن و حسین (رض) سرور وسالار جوانان بهشت هستند و همچنین می فرمایند ” حسین مِنّی وأنا مِن حسین” حسین از من هست و من از حسین هستم.

مولانا گرگیج ادامه دادند: فلسفه قیام حضرت حسین (رض) آزادمنشی و آزاد مردی بود و خواست حُریت اسلامی را به نمایش بگذارد، اگر ظالمی با زور و تزویر قصد فرمانروایی بر مسلمانان را داشت باید همانند حضرت حسین (رض) مقابلش قیام کرد.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با تأکید بر مبارزه با “ظلم واستبداد” بیان داشتند:  هرجایی که درحقی اجحاف شد و یا ظلمی صورت گرفت باید با آن مبارزه کرد، حضرت حسین (رض) با قیام خویش مبارزه با استبداد را تا قیامت به ما نشان داد، پس از رحلت پیامبر (ص) و خلفای راشدین (رض) بزرگترین مصیبت اسلام، شهادت حضرت حسین (رض) بود.

ایشان همچنین با اشاره به بی کفایتی یزید در فرمانروایی حکومت اسلامی و قیام حضرت حسین (رض) در برابر وی تصریح کردند: حضرات عبدالله بن عمر، عبدالله بن عباس، عبدالله بن زبیر، عبدالرحمن بن ابوبکر و حسین بن علی (رضی الله عنهم اجمعین) اشخاصی بودند که هرگز با یزید بیعت نکردند و مخالف حکومت وی بودند و یزید را بی کفایت و نالایق برای فرمانروایی مسلمانان می دانستند.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در پایان این بخش از اظهاراتشان افزودند: اهل کوفه نیز نسبت به حضرت حسین (رض) خیانت و بی وفایی کردند، به خاطر دنیا، دین و وجدان اسلامی را زیرپا گذاشتند و سبب شهادت اولاد پیامبر (ص) شدند، آنان به ظاهر طرفدار حضرت حسین (رض) بودند اما به سبب تطمیع و تهدید، ایشان را در میدان نبرد حق علیه باطل رها کردند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*