Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
رعایت حقوق همسران از ادای نماز نفل برتر است - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

رعایت حقوق همسران از ادای نماز نفل برتر است

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در بخش نخست خطبه های جمعه (14 آبان 95) شهرستان آزادشهر، به تبیین رعایت حقوق همسران به طور برابر در صورت تعدد زوجات پرداختند و نسبت به عواقب عدم رعایت حقوق یکسان در بین همسران به مسلمانان هشدار دادند.gorgij

ایشان پس از تلاوت آیه 228 سوره بقره در بیان جایگاه حقوق بشر در اسلام تصریح کردند: خداوند متعال در این آیه حقوق زوجین نسبت به یکدیگر را تشریح می نمایند، امروز انسان های مدعی حقوق بشر و مخالف دین اسلام اظهار دارند که حقوق زنان در اسلام پایمال شده است، این در حالیست که در قرآن دو سوره (نساء و طلاق) به نام زنان وجود دارد، این افراد یا از آیات الهی ناآگاهند و یا اینکه آیات را به سلیقه خود تفسیر می کنند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش تأکید کردند: اسلام مدافع کامل حقوق بشر به ویژه قشر ضعیف جامعه هست، در دوران پیش از ظهور اسلام هیچ ارثی به زنان تعلق نمی گرفت بلکه خودشان نیز جزو میراث بودند تا اینکه با پیدایش دین اسلام این اعتقادات برچیده شد.

مولانا گرگیج با اشاره به حقوق و وظایف همسران نسبت به یکدیگر گفتند: همانگونه که شوهر بر همسر حقی دارد خانوم هم بر شوهرش حقوقی دارد که باید رعایت گردد، از آنجایی که مرد از نظر جسمی و فکری قدرت بالایی نسبت به زن دارد و هزینه های معیشتی نیز بر عهده وی هست به همین سبب به زن برتری دارد.

عضو مجمع فقهی ایران خاطرنشان ساختند: در اسلام تعدد زوجات برای مرد امر جایزی است اما تأکید شده که حقوق همه باید به طور مساوی رعایت شود و بیان شده اگر ترسیدید که نمی توانید عدالت را اقامه کنید تنها یک همسر را اختیار کنید،مسکن، نفقه، پوشاک و معاشرت شرعی چهار وظیفه ای هستند که مرد باید به طور برابر دراختیار همسرانش قرار دهد.

ایشان همچنین افزودند: مردان در صورت چند همسری موظفند که حقوق همه همسران را یکسان بپردازند، تقسیم بندی در بینشان باید عادلانه باشد، اگر سه شبانه روز در کنار همسر جدیدش بود باید به همین نسبت نزد همسر اولش باشد.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه به حدیثی از حضرت ابوهریره (رض) در باب تعدد زوجات و عدم برقراری مساوات در بینشان اشاره کردند و بیان داشتند: شخصی که تعدد زوجات داشت و حقوق آنان را به طور برابر رعایت نکرد در روز قیامت با نصف جسمش ظاهر می گردد و جزو افرادی هست که از دور نمایان هستند.

مولانا گرگیج سپس روایتی دیگر از حضرت عایشه (رض) مبنی بر مدیریت و برنامه ریزی پیامبر (ص) در برخورد با همسرانشان را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: رسول الله (ص) در پایان عمر گرانقدرشان 9 همسر در نکاح داشتند و با وجود مشغله های فراوان پس از اقامه نماز عصر به همه سرزنی می کردند و احوالشان را جویا می شدند و هر شب به منزل یکی می رفتند و همواره  اعتدال و عدالت را در بینشان حاکم می کردند.

ایشان ادامه دادند: پیامبر (ص) هنگام سرزنی نزد همسرانشان دعا می کردند و می فرمودند که خدایا این تقسیم بندی من بین همسرانم هست در آن چیزی که در اختیار بنده هست و خدایا من را به سبب محبت قلبی ام که مالکش تو هستی و در اختیارم نیست مواخذه نکن  که محبت یکی در دلم بیشتر است.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر اظهار داشتند: دل و محبت قلبی در اختیار انسان نیست اگر شخصی یکی از فرزندان و یا بستگانش را از سایرین بیشتر دوست داشت تبعیض به حساب نمی آید بلکه این امر ناشی از وجود محبت قلبی است، دلدادگی یک امر غیر ارادی هست که انسان یک شخص را بیشتر از شخص دیگری دوست داشته باشد.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در پایان این بخش از سخنانشان خطاب به مسلمانان هشدار دادند: عزیزانی که تعدد همسر دارند حقوقشان را رعایت کنند، همانگونه که ما از خانوم های خود انتظار داریم و بر وی حقی داریم آنان نیز بر ما حقی دارند، رعایت حقوق همسران از ادای نماز نفل برتر است پس نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*