Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
برگزاری نمازجمعه حق مسلم شهروندان اهل سنت است - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

برگزاری نمازجمعه حق مسلم شهروندان اهل سنت است

مولانا محمدحسین گرگیج با بیان اینکه ” اقامه نمازجمعه سبب ایجاد تفرقه و اختلاف نمی شود” نسبت به عدم صدور مجوز برای برگزاری نمازجمعه در برخی از شهرهای سنی نشین کشور هشدار دادند و بر ضرورت همکاری مسئولین در این زمینه تاکید کردند.gorgij.net

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در فرازی از خطبه های جمعه ( 27 اسفند 95) شهرستان آزادشهر گفتند: برگزاری نمازجمعه در نقاط واجد شرایط از وظایف و صفات برتر یک حکومت اسلامی به شمار می رود، در شهرهایی که جمعیت ترکیبی از شهروندان شیعه و سنی را دارند هر دو گروه باید بتوانند نمازجمعه برگزار کنند و به برادران اهل سنت هم میدان داده شود تا نماز جمعه را اقامه کنند و این حق مسلم ما هست.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه افزودند: امروز می بینیم حتی کشورهای ضد اسلامی با اقامه نمازهای جمعه و جماعات مخالف نیستند و به مسلمانان آزادی های مذهبی می دهند زیرا هدف از برگزاری نماز جمعه صرفا امر به معروف و نهی از منکر است.

ایشان با بیان اینکه ” نمازجمعه برکت و قلب فرهنگی هر شهر و روستا است” خاطرنشان ساختند: تقاضای اهل سنت اینست که زمینه برگزاری نمازجمعه و جماعات فراهم شود، ما با تعدد نمازجمعه به جز در شهرهای بزرگ موافق نیستیم اما در نقاطی که نیاز به برگزاری نمازجمعه است مسئولین همکاری داشته باشند.

مدیردارالعلوم فاروقیه گالیکش با انتقاد از عدم همکاری مسئولین در زمینه برگزاری نمازجمعه اهل سنت در برخی از شهرهای کشور تصریح کردند: از زمان شاه تا کنون در شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی که جمعیت قابل توجهی از آن را شهروندان اهل سنت تشکیل می دهند نمازجمعه اقامه نمی شود که هنوز هم این مسئله به قوت خود باقی هست، مولانا عبدالحمید چندین مرتبه در این خصوص با مسئولین مکاتبه داشتند که با پاسخی بی منطق اظهار داشتند برگزاری نمازجمعه در این شهر موجب اختلاف و تفرقه مسلمانان می شود.

مولانا گرگیج ادامه دادند: این حق مسلم شهروندان اهل سنت هست که در بجنورد نمازجمعه داشته باشند، برگزاری نمازجمعه هرگز سبب تفرقه نشده است بلکه سبب اخوت و برادری می شود، حدود چهل سال است که در آزادشهر برادران شیعه و سنی به طور جداگانه مراسم نمازجمعه را برگزار می کنند تا به حال شاهد ایجاد تفرقه و درگیری نشده ایم و هر گروهی مطابق باور خود نماز جمعه را اقامه کرده اند.

عالم برجسته اهل سنت کشور همچنین با اشاره به عدم صدور مجوز برای برگزاری نمازجمعه در شهرستان گالیکش بیان کردند: نزدیک به سه سال می گذرد در شهرستان گالیکش که نمازجمعه بر ما فرض عین شده است تقاضای برگزاری نمازجمعه کرده ایم اما متاسفانه بی پاسخ مانده است من از مسئولین می خواهم که هرچه سریع تر به درخواست ما رسیدگی کنند.

عضو مجمع فقهی ایران همچنین تاکید کردند: ما برای احترام به مسئولین و عدم ایجاد اختلاف و درگیری نمازجمعه را برگزار نکرده ایم، حدود سی روستای سنی نشین در حاشیه گالیکش تقاضای نمازجمعه کرده اند که متاسفانه بی پاسخ مانده است، به مسئولین امر تذکر می دهم که با برگزاری نمازجمعه همکاری کنند درغیر اینصورت مردم به طور خود جوش نمازجمعه را اقامه خواهند کرد.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه گفتند: هرگز اطاعت از مخلوق در معصیت خالق جایز نیست (لا طاعَهَ لِمَخْلُوق فى مَعْصیَهِ الخالِق)، نماز جمعه موکدتر از سایر نمازها می باشد، ما هرگز در برابر ایجاد محدودیت و ممانعت ها در خصوص برگزاری نماز ساکت نمی نشینیم لذا باید به تقاضای ما پاسخ مثبت داده شود.

مولانا گرگیج با بیان اینکه ” امام جمعه باید مورد تایید مردم باشد” اظهار داشتند: امام جمعه باید شخصی باشد که مورد قبول همگان باشد، اگر اذن از طرف شما هست تعیین امام جمعه باید از سوی مردم و علمای برجسته باشد، مدرسین ما بهترین واعظ و سخنران هستند و از نظر تقوا و پرهیزگاری کمبود ندارند از این رو باید مورد تایید مسئولین قرار بگیرند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در پاره ای دیگر از سخنانشان با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم، از دولت خواستند تا به فکر معیشت مردم به ویژه قشر آسیب پذیر جامعه باشند و تورم را مهار کنند.

ایشان همچنین با توجه به فرا رسیدن تعطیلات نوروزی به مسافرینی که قصد سفر به شمال کشور را دارند توصیه کردند که به خاطر گرفتن عکس های یادگاری به مزارع کشاورزان آسیب نزنند و همچنین زنان اصیل ایرانی شئونات اسلامی را رعایت کنند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در پایان آخرین خطبه سال 95 ضمن اظهار خرسندی از سفر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید به مکه مکرمه جهت شرکت در نشست مجمع فقه اسلامی، سفر علمای اهل سنت به تمام اقصی نقاط دنیا را حق مسلم آنان عنوان کردند.

مولانا گرگیج در بخش نخست مراسم نمازجمعه امروز ضمن تبیین فضایل و جایگاه نمازجمعه در اسلام، از نماز جمعه به عنوان بزرگترین شعار اسلامی یاد کردند و از فریقین (شیعه و سنی) به ویژه جوانان خواستند که در نمازهای جمعه و جماعات حضور پررنگی داشته باشند.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*