Warning: Declaration of tie_mega_menu_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/gorgij/public_html/wp-content/themes/my-sahifa/functions/theme-functions.php on line 1966
انتقاد مولانا گرگیج از عدم پاسخگویی برخی موسسات مالی و اعتباری کشور - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا گرگیج

انتقاد مولانا گرگیج از عدم پاسخگویی برخی موسسات مالی و اعتباری کشور

مولانا محمدحسین گرگیج با بیان اینکه ” یکی از علل فقر و درماندگی جامعه، اختلاس های کلان برخی موسسات مالی کشور است” ضمن انتقاد از اختلاس های کلان در برخی موسسات مالی و اعتباری، از بانک مرکزی خواستند پاسخگوی مال باختگان باشد.photo_2018-01-12_20-49-34

به گزارش پایگاه خبری دفتر امام جمعه اهل سنت آزادشهر، مولانا گرگیج در پاره ای از اظهاراتشان در خطبه های این هفته (22 دی ماه 1396) شهرستان آزادشهر گفتند: موسسات مالی و اعتباری بسیاری با نام های مقدس در کشور افتتاح شد اما به محض اینکه مردم اموال خود را سپردند اختلاس هایی صورت گرفت، برخی از مردم را با میزان سود دهی بالا گول زدند و برخی دیگر را که به موازین اسلامی پایبند بودند با یدک کشیدن بانکداری اسلامی فریب دادند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه خاطرنشان ساختند: پس از سپرده گذاری مردم، اموال آنان را چپاول کردند و اکنون هیچ نهادی پاسخ گوی مردم نیست و مال باختگان هر روز در مقابل این موسسات، تجمعات اعتراضی برگزار می کنند، بانک مرکزی باید پاسخگوی مالباختگان باشد که برخی موسسات مالی اموال میلیاردی مردم را با حیله و تزویر خوردند.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور با انتقاد از عدم پاسخگویی برخی موسسات مالی و اعتباری پس از اختلاس های کلان اقتصادی و بی تفاوتی مسئولین تصریح کردند: چرا چنین موسساتی که جوابگوی ملت نیستند توبیخ نمی شوند، چنین اعمالی موجب نارضایتی مردم شده است و این گونه حرکات، گرفتاری های بسیاری را برای مردم و دولت به وجود آورده است، نزول و وعده سود دهی سپرده با درصد بالا از لحاظ شرعی جایز نیست.

ایشان در خاتمه ی این بخش از بیاناتشان تاکید کردند: از طریق موسسات مالی متعددی پول مردم را خوردند و اکنون جوابگو هم نیستند، پیش از این، اختلاس بزرگی در صنعت خودرو سازی صورت گرفت که اموال مردم را به غارت بردند و بعدها مدعی شدند چندین نفر در این رابطه دستگیر و روانه زندان شدند که حبس آنان هیچ دردی را دوا نمی کند، یکی از علل اصلی فقر و درماندگی جامعه وجود چنین اختلاس های کلانی در کشور است.

*روزی حلال، برکت و رزق حرام، نحوست را به همراه دارد

شیخ التفسیر مولانا گرگیج در ابتدای سخنان شان پس از تلاوت آیه 172 سوره بقره (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ) به تبیین راه های حلال و حرام کسب روزی پرداختند و اظهار داشتند: الله ذوالجلال در این آیه به مومنان امر می نماید از منبع حلال امرار معاش کنند، یکی از شروط پذیرش عبادت، کسب روزی حلال است؛ پیامبر (ص) می فرمایند که حلال و حرام آشکار و مشخص است و نسبت به اموالی که در آن شک و شبهه وجود دارد باید احتیاط کرد.

عالم برجسته اهل سنت کشور با بیان اینکه ” روزی حلال موجب نور ایمان در وجود مسلمان می شود” خاطرنشان ساختند: رزق باید حلال طیب باشد یعنی هم حلال باشد و هم در مالکیت فرد دیگری نباشد و جزو اموال شخصی باشد؛ روزی حلال، برکت و رزق حرام، نحوست را به همراه دارد.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر با اشاره به مزایای معنوی روزی حلال گفتند: روزی حلال علاوه بر نور ایمان در وجود مومن، سبب رغبت و لذت بردن از عبادت می شود، همچنین در اصلاح اعضای خانواده تاثیر به سزایی دارد در حالی که رزق حرام، تاثیرات سوء در شخص و نزدیکانش به جا می گذارد.

عضو مجمع فقهی احناف ترکمن صحرا ادامه دادند: رزق حلال موجب محبوبیت شخص در جامعه می شود، مال پاک اگر چه اندک باشد برتر از مالی هست که از طُرق نامشروع بدست آمده است، دعای مومنانی که از منبع حلال امرار معاش می کنند مستجاب می شود.

ایشان در تبیین مضرات اموال حرام تصریح کردند: مال حرام، نور ایمان را از مسلمان سلب می کند و لذت و توفیق عبادت را از او می گیرد، تاثیر منفی بر وی و فرزندانش دارد و همچنین دعاهایش اجابت نمی شوند.

مولانا گرگیج با اشاره به منابع کسب روزی حلال و حرام بیان داشتند: راه های به دست آوردن روزی حلال، کشاورزی و تجارت مشروع است و اموال سرقتی، زورگیری، خیانت در بیت المال و اموال عمومی و همچنین رشوه گیری از منابع کسب رزق حرام می باشد.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در پایان این بخش از اظهارات شان در تشریح عمل “غَش” در تجارت گفتند: نباید در تجارت غَش داشت، غش به معنای پنهان کردن عیب مال و کم فروشی است، پیامبر (ص) نسبت به عمل غش در تجارت هشدار داده اند و فرمودند هر شخصی در تجارت عیب مال خود را پنهان کند از ما نیست، قوم شعیب (ع) به خاطر این عمل به عذاب الهی گرفتار شد.

Print Friendly

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/gorgij/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*